نمایندگان کانونهای کارگران و بازنشستگان و اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواستار جلوگیری از تضییع حقوق مسلم بیمه شدگان سراسر کشور شدند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر امضاءکنندگان این نامه که بیش از ۲۰۰ تشکل کارگری از سراسر کشور هستند بر لزوم ممانعت از وجهالمصاحه قرار گرفتن سازمان تأمین اجتماعی برای تسویه حسابهای سیاسی و گروهی تاکید کردند. نمایندگان کانونهای کارگران و بازنشستگان و اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور در این نامه همچنین از رهبر معظم انقلاب درخواست کردند به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مسلم بیمهشدگان سراسر کشور، اوامر لازم جهت استمرار اعتبار اصلاحیه اساسنامه و ابقای نام و ماهیت «سازمان تأمین اجتماعی» به این نهاد عظیم و کارگری کشور را صادر فرمایند.
متن کامل نامه بدین شرح است : ما نمایندگان کانونهای کارگران و بازنشستگان و اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور، به نمایندگی از طرف خانواده بزرگ ۳۵ میلیون نفری سازمان تأمین اجتماعی چارهاندیشیهای حکیمانه و رهنمودهای خردمندانه آن زعیم عالیقدر را فصلالخطاب همه موضوعات و مسائل و مشکلات کشور میدانیم و یقین داریم که صلاحدیدهای مدبرانه آن فقیه عالی مقام همواره صلاح و مصلحت نظام را بدنبال داشته است، از این رو به خود اجازه دادهایم تا از قلب رئوف آن مرجع عالیقدر مددد بگیریم و عاجزانه استدعا کنیم تا با سرانگشت تدبیر خود معضل و مشکل سازمان تأمین اجتماعی را نیز مشکلگشا باشید.
شایان ذکر است که پس از سالها سرانجام مدیری با کفایت، حقوقدان، لایق، کاردان، متعهد و دلسوز سکان هدایت این بزرگترین نهاد بیمهای خاورمیانه را برعهده گرفت اما متأسفانه از همان ابتدا هجمهها و حملات بیرحمانه تبلیغاتی از سوی افراد معاودی که اغلب دارای سایت و رسانه هستند علیه ایشان آغاز شد.
در این مجال بنا نداریم موجبات تصدیع اوقات گرانبها و ارزشمند آن مقام معظم را با پرداختن به مجموعه اقدامات اساسی و بنیادینی که تاکنون با حسن تدبیر مدیر عامل سختکوش این سازمان به مرحله اجرا درآمده است فراهم آوریم، لکن صرفاً به این نکته اکتفا میکنیم که عملکرد، اقدامات و دستاوردهای بدست آمده اخیر در سازمان تأمین اجتماعی گویای کارنامهای درخشان در سوابق خدمتی مدیرعامل این مجموعه عظیم میباشد که توانسته است در کوتاهترین زمان ممکن اقدامات بزرگ و خداپسندانهای را از خود به یادگار بگذارد. این کارنامه، مشحون از خدمات ارزنده و شایستهای است که مجموعه عظیم سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان سازمانی پیشرو در تحقق آرمانهای متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبدیل نموده است.
به عنوان نمونه:
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی از جمله معدود مدیر عاملانی هستند که در بدو ورود برنامههای کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت خود را مبتنی بر اصول علمی و استراتژیک اعلام نمودند و تا بحال ما شاهد تحقق این برنامهها قبل از موعدی که نوید آن را داده بودند هستیم در حالی که برخی نهادهای بیمهای در پرداختن حقوق پرسنل با مشکل روبرو هستند و حقوق بازنشستگان خود را در موعد مقرر پرداختن نکردهاند مدیریت این سازمان برای پرداختن حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران این مجموعه که هزاران برابر بیشتر از صندوقهای مذکور است یک سال ذخیرهسازی احتیاطی حقوق و مزایا کردهاند. این در حالی است که تأمین اجتماعی در ۵ سال گذشته حتی یک ماه ذخیره احتیاطی برای حقوق و مزایای مذکور نداشته و این اقدام مدیر عامل در شرایط فعلی موجب آرامش خاطر خانواده ۳۵ میلیونی تأمین اجتماعی در سراسر کشور است.
پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد بدهی که در بدو ورود ایشان به سازمان از دوره قبل باقی مانده بود و داروخانهها و مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ بدهی ۹ ماهه از قبول دفترچه بیمه سازمان تأمین اجتماعی اجتناب میکردند ایشان ظرف مدت یک ماه توانست نسبت به تدارک این وجه اقدام و اعتبار دفترچههای بیمه تأمین اجتماعی را اعاده نماید.
با پیگیری حقوقی و طرح دعاوی مبتنی بر مبانی قضایی اختلاف مالیاتی که سالهای لاینحل مانده بود و نسبت به بخشی از آن اجرائیه صادر و سازمان تأمین اجتماعی در این ارتباط در تنگنا بود؛ به استناد اصل ۱۳۴ قانون اساسی مراتب در هیئت دولت مطرح و استدالالهای مدیر عامل پذیرفته شد و سازمان تأمین اجتماعی درخصوص مالیات ارزش افزوده معاف گردید که علاوه بر منتفی شدن حدود ۶۵۰ میلیارد تومان موضوع اجرائیه و آراء قطعی وزارت اقتصاد و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) تا سال جاری حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از این پیگیری حقوقی، سازمان تأمین اجتماعی از معافیت مالیاتی بهرهمند گردید که خدمت بزرگی برای آینده تأمین اجتماعی به صورت مستمر به شمار میآید.
پس از سخنرانی ریاست محترم جمهور در هفته تأمین اجتماعی و بیان این مطلب که آرزو دارند حداقل حقوق بانشستگان از ۳۵۰ هزار تومان در آیندهای نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان ارتقاء یابد مدیر عامل سختکوش این مجموعه با بسیج امکانات و با برنامهریزی علمی و اصولی این امکان را کمتر از ۶ ماه فراهم نمود و رسماً اعلام داشت که از اول فروردین ۱۳۹۲ حداقل حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد این در حالی است که در سال جاری نیز به حقوق کلیه بازنشستگان و مستمریبگیران با همت مدیر عامل سازمان ۱۸% افزوده شده است. حال آنکه در سنوات قبل از جمله سال ۱۳۸۹ فقط ۶% و در سال ۱۳۹۰ ـ ۱۰% افزایش حقوق را شاهد بودیم.
اقدامات انجام شده در بخش درمان از جمله منتفی کردن واگذاری بیمارستان لبافینژاد تهران، افتتاح بخش پیوند کلیه در بیمارستان میلاد و پیگیری اکتشافات دارویی که تولید آن در انحصار استکبار جهانی بوده از جمله رونمایی بیش از ۱۲ قلم داروهای ضد سرطان در هلیدینگ دارویی تأمین اجتماعی، افتتاح فاز اول دیتاسنتر و مکانیزه کردن سیستم تمرکز اطلاعات بیمه ای کشور، تهیه پیشنویس قانون جامع تأمین اجتماعی و به نظر خواهی گذاشتن آن نزد شرکای سازمان و صدها اقدام دیگر که ذکر آن موجب تطویل کلام است.
اما علیرغم این همه دستاوردهای ارزشمند و اقدامات ارزنده که در زمانی کوتاه در سازمان تأمین اجتماعی با حسن ندبیر و تلاش شبانهروزی مدیریت جدید سازمان به وقوع پیوسته، متأسفانه برخی کارشکنیها و بعضاً سنگاندازیها، راه را برای ادامه مسیر دشوار ساخته است. هر چند گذر از سنگلاخها و گذرگاههای سخت و دشوار برای مدیران مؤمن و مکتبی غیرممکن نیست، لیکن ترکش این غوغاسالاریها تن را رنجور و رسیدن به هدف را با مشکل مواجه میکند.
از جمله اقدامات غیراصولی و غیرمنصفانهای که اخیراً علیه مدیریت تلاشگر سازمان تأمین اجتماعی آغاز گردیده است نامه مورخ ۲۶/۹/۹۱ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی خطاب به جناب آقای دکتر احمدینژاد ریاست محترم جمهوری میباشد که طی آن ابقاء دوباره نام «صندوق تأمین اجتماعی» به جای «سازمان تأمین اجتماعی» و تداوم فعالیتهای سازمان بر اساس این نام را خواستار شدهاند. این امر تحمیل نامی است که خانواده ۳۵ میلیونی کارگران از آن شدیداً ناراحت و تبدیل آن به «سازمان» از سوی دولت محترم بر اساس تقاضای کتبی و جمعی اکثریت مطلق تشکلهای کارگی و بازنشستگی کل کشور بوده است.
آیا این تلاش و اقدامات بیپایه و اساس، ظلم در حق وقت ارزشمند مجلس محترم و نمایندگان ارجمند مردم نیست که اوقات گرانبهای خود و مجلس را صرف این گونه موارد نمایند؟
آیا این انصاف است که پس از ۵ جلسه کارشناسی که هیئت محترم بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین برگزار نمود و با اکثریت آرا به سازمان بودن صندوق تأمین اجتماعی رای داد و مصوبه دولت محترم در اصلاح اساسنامه و تعیین نام «سازمان» بر این مجموعه عظیم را منطبق با قانون اعلام کرد اینک تنها با نظر یک نفر، این همه تلاش و اعلامنظر علمی و کارشناسی ملغی و بلااثر شود؟
آیا دولت محترم تا این حد هم اختیار ندارد که نام یک مجموعه بیمهای را که بزرگترین مجموعه بیمهای خاورمیانه به شمار میرود به خواست تشکلهای کارگری و کانونهای بازنشستگان و شورایهای اسلامی سراسر کشور به «سازمان» که نام قبلی آن بوده و جزء حقوق مکتسبه آن است تبدیل نماید؟
آیا صلاح نیست در این شرایط خاص که حاکم بودن آرامش نیاز جدی جامعه است با توجه به اوامر مشفقانه و پدرانه آن رهبر فرزانه از اینگونه تشنجآفرینیها و پافشاری بر آراء و عقاید فردی، جناحی و حزبی برخلاف مصالح کارگران و بازنشستگان و بیمهشدگان کشور دست برداریم و با احترام به یکدیگر و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور با هم تشریک مساعی داشته باشیم و در راه خدمت مدیران موفق نظام، سنگاندازی ننماییم؟
همانگونه که آن جناب استحضار دارند رئیس محترم مجلس در اجرای اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی اختیار اعلام نظر درخصوص تطبیق مصوبات دولت با قوانین را دارد که تصدیق میفرمایید اختیار رئیس محترم مجلس نه یک اختیار با ماهیت سیاسی بلکه صرفاً اعلام نظر کارشناسی درخصوص موضوع است.
رئیس محترم مجلس به اعلام نظری عجیب و برخلاف اصول حقوقی درخصوص موضوع اقدام نمودهاند که به برخی مشکلات وارده بر آن اشاره میشود؛
۱ـ در قوانین مختلف مصوب مجلس شورای اسلامی از هر دو عنوان «سازمان» و «صندوق» برای تأمین اجتماعی استفاده شده است اما با عنایت به نظر مجلس شورای اسلامی در اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری درخصوص چگونگی تجمیع صندوقهای بیمه و بازنشستگی، قانونگذار در سال ۸۸ به موجب قانون اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی مصوب ۵/۱۲/۸۸ نسبت به مرکزی قرار گرفتن تأمین اجتماعی بعنوان اصلیترین و بزرگترین سازمان بیمهای با عنوان «سازمان تأمین اجتماعی» و تحت نظر قرار گرفتن بقیه صندوقهای بیمه و بازنشستگی از سوی «سازمان تأمین اجتماعی» اقدام نموده است. لذا علیرغم صراحت قانون مذکور به نام «سازمان تأمین اجتماعی» ریاست محترم مجلس شورای اسلامی با استناد به اینکه در قوانین بعدی، مجلس از هر دو عنوان استفاده نموده است، با استنباطی عجیب و در واقع سیاسی هر یک از عناوین را دارای موجودیتی مستقل دانسته و تکالیف مقرر در قوانین را مربوط به هر یک، به طور جداگانه در نظر گرفته و تغییر نام «صندوق تأمین اجتماعی» به «سازمان تأمین اجتماعی» توسط دولت در قالب اصلاح اساسنامه را که از آرزوها و خواستههای کلیه بیمهشدگان و مستمریبگیران سازمان مذکور میباشد خلاف قانون دانسته است، در حالیکه در عمل فقط ما یک ساختار سازمانی بعنوان «سازمان تأمین اجتماعی» داریم. از آثار غیرمنطقی این استنباط این است که تکالیف مقرر برای «سازمان تأمین اجتماعی»متوجه صندوق تأمین اجتماعی نمیباشد. استنباطی که موجب بلاتکلیف بودن اجرای بسیاری از قوانین و تکالیف قانون خواهد شد.
۲ـ هماهنگونه که استحضار دارند جهت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، یک هیئت کارشناسی متشکل از اساتید و صاحبنظران حقوقی در مجلس وجود دارد تحت عنوان «هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» که تاکنون در کلیه موارد رئیس محترم مجلس صرفاً نظر هیئت مذکور را به دولت ابلاغ میفرمود. اما در قضیه مطروحه، علیرغم طرح موضوع در زمانهای مختلف و اعلام نظر چند باره هیئت مذکور بر عدم مغایرت تغییر نام «صندوق» به «سازمان» و همچنین شرایط انتخاب مدیر عامل مقرر در اصلاحیه اساسنامه با قوانین در پنج مرحله و جلسات متعدد، رئیس محترم مجلس طی اقدامی تأمل برانگیز و صرفاً سیاسی نسبت به اعلام نظر فردی درخصوص عدم تطبیق مصوبه دولت با قوانین اقدام نمودهاند.
۳ـ علیرغم تأکید قانون بر ضرورت وجود دو شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و همچنین وجود پنج سال سابقه کار در رشتههای مدیریت، حسابداری، مالی انفورماتیک و ... برای عضویت در ارکان سازمان مذکور. در اعلام نظر رئیس محترم مجلس با هدف برخورد با آقای دکتر مرتضوی، با استنباطی غیرحقوقی از متن قانون، داشتن پنج سال سابقه اشتغال در مشاغل مدیریتی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشتههای مدیریت، انفورماتیک، حسابداری و ... نیز مقید شده است. در حالیکه قانون فقط بر وجود دو شرط مستقل مذکور تأکید نموده و مرجع احراز آن را معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی رئیسجمهور دانسته است که درخصوص آقای دکتر مرتضوی مرجع مذکور بر وجود هر دو شرط درخصوص ایشان تأکید نمودهاند، مضافاً اینکه اکثر افرادی که در سایر ارکان سازمان سابقاً و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند مطلقاً دارای شرایطی که ریاست محترم مجلس اتنباط نمودهاند نبوده و کسی هم معترض آنها نیست!
۴ـ استنباط غیرحقوقی رئیس محترم مجلس درخصوص موضوع، موجب عدم اجرای بسیاری از احکام قانونی و عدم توجیه بسیاری از مصوبات مجلس شورای اسلامی میشود از جمله آنکه در حال حاضر بر تحت نظارت قرار گرفتن صندوق بازنشستگی فولاد در سازمان تأمین اجتماعی تأکید گردیده و جلسات متعدد و مستمر کارشناسی درخصوص موضوع برگزار شده است که ادغام صندوق در صندوق بیمعنا و غیرممکن است و یا آنکه در قوانین متعدد و مختلف از جمله در بودجه سال جاری، تکالیف مختلفی جهت ارائه خدمات بازنشستگی یا معافیت حق بیمه و جرائم تصویب شده است که توسط سازمان تأمین اجتماعی اجرا شده و یا در حال اجرا است در حالیکه بر اساس استنباط رئیس محترم مجلس «سازمان تأمین اجتماعی» وجود خارجی ندارد و یک امر مجازی محسوب میگردد و تکالیف مقرر در قوانین متوجه سازمانی است که با تعبیر ایشان وجود خارجی نخواهد داشت.
سازمان تأمین اجتماعی کشور بر اساس رسالت نظام در اصل ۲۹ قانون اساسی تلاش مینماید تا همه آحاد جامعه را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دهد. قانونگذار در قوانین عادی و اساسی رسالتهایی را برای این مجموعه قائل شده که برای کمتر نهادی این وظایف خطیر در نظرگرفته شده است.
اقتضای ایفای چنین وظایف سنگین و گسترده، ثبات مدیریتی جهت انجام برنامهریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
با اصلاح اساسنامه بزرگترین نهاد بیمهگر خاورمیانه و اعاده نام «سازمان»به این نهاد بزرگ، نسبت به ترمیم اعتبار آن اقدام شایستهای به عمل آمد. این اقدام به موجب ماده واحده اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت که دقیقاً منطبق با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی میباشد.
شایان ذکر است که در بندهای «ب»، «ج» و «د» قانون مذکور، از این نهاد عمومی و غیردولتی بعنوان «سازمان تأمین اجتماعی» ذکر نام شده است.
بنابراین با توجه به اینکه قانون نسبت به اساسنامه، مؤخر است، اصلاح اساسنامه مصوب دولت مردممدار و عدالت محور و تغییر نام این مجموعه عظیم از (صندوق) به (سازمان تأمین اجتماعی) نه تنها مغایرت با قوانین و مقررات ندارد بلکه در راستای اجرای قوانین مصوب مجلس محترم ارزیابی میشود که مورد حمایت تشکلهای کارگری و بازنشتگان سراسر کشور قرار گرفته است.
با اصلاح و شفافسازی اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی و تبدیل و ارتقای این مجموعه عظیم به جایگاه واقعی خود بسیاری از ابهامات و خلاءهای موجود در آن مرتفع گردید و تزلزل مدیریت در این مجموعه عظیم برطرف شد و یکی از آرزوهای دیرین و به حق خانواده بزرگ تأمین اجتماعی برآورده گردید و موجی از شادی و سرور در میان خانواده بزرگ تأمین اجتماعی کشور ایجاد کرد. در تشکر و تقدیر کتبی بیش از ۱۶۴ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از اصلاح اساسنامه و تبدیل نام «صندوق» به «سازمان تأمین اجتماعی» و ثبات مدیریت این مجموعه را شاهد بودیم که منعکس کننده نظر اکثریت نمایندگان محترم مجلس در تأیید این مصوبه دولت است.
ما کانونهای کارگری و بازنشستگی و نمایندگان شوراهای اسلامی کار و تشکلهای بازنشستگان و مستمریبگیران سراسر کشور که در واقع مالکین اصلی سازمان تأمین اجتماعی تلقی میشوند و نهادی عمومی و غیردولتی هستند و نمایندگان آنان از اعضاء هیئت امنا سازمان نیز به شمار میروند، ضمن اعتراض به اقدامات اخیر و یکجانبه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که به دور از حق و انصاف و عدالت اقدام نمودهاند خواستار پایان بخشیدن به اینگونه اقدامات مخرب و چالش برانگیز که مناقشهای خارج از عرف معمول حقوقی و قانونی است هستیم و نسبت به ایجاد تنش و بروز نابسامانی در مدیریت این سازمان عظیم در صورت ادامه این قبیل اقدامات شدیداً نگران میباشیم چرا که ملتهب کردن عواطف و احساسات ۳۵ میلیون نفر خانواده بزرگ تأمین اجتماعی که تأیید کننده اقدامات و فعالیتهای مدیر عامل سازمان خود هستند و از نام «سازمان» حمایت مینمایند به صلاح نیست.
رهبر عزیز و فرزانه انقلاب:
صمیمانه خدممت حضرتعالی اعلام مینماییم دوره مدیریت آقای دکتر مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۹ ماه از آن میگذرد به حق جزء دوران طلایی این سازمان بوده و هر روز شاهد اخبار امیدوار کنندهای از این سازمان در جهت رفع مشکلات بازنشستگان و بیمهشدگان کل کشور هستیم.
ما تشکلهای امضاء کننده ذیل که بر اساس فرمایشات معظمله در دیدارهای عمومی افتخار ملقب شدن به عنوان با بصیرتترین اقشار جامعه را داشتهایم به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» با توجه به تلاشها و اقدامات بنیادینی که آقای دکتر مرتضوی تاکنون در راستای رشد و بالندگی و ارتقاء هر چه بیشتر خدمات این سازمان به دور از همه هیاهوها و غوغاسالاریها از خود ابراز داشتهاند این برادر زحمتکش و پرتلاش را شایسته عنوان «مدیریت نمونه کشوری در سازمان تأمین اجتماعی» میدانیم و از محضر آن فقیه عالیقدر درخواست مینماییم که از ادامه ظلم و احجاف علیه ایشان جلوگیری فرمایند و اجازه ندهند افرادی معاود و دارای رسانه بنا به گرایشهای سیاسی و حزبی و گروهی و بعضا خصومتهای شخصی و یا از روی غفلت، سازمان تأمین اجتماعی را وجهالمصاحه تسویه حسابهای خود قرار دهند.
در پایان از محضر مبارک رهبر و متقدایمان مصرانه تقاضا داریم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مسلم بیمهشدگان سراسر کشور، اوامر لازم جهت استمرار اعتبار اصلاحیه اساسنامه و ابقای نام و ماهیت «سازمان تأمین اجتماعی» به این نهاد عظیم و کارگری کشور صادر تا موجبات رضایت همه تلاشگران عرصه تولید ملی و تعالی و پیشرفت سازمان تأمین اجتماعی فراهم شود.
"انشاءاله پرورگار عالم دلهای ملت ما را با ظهور حضرت بقیه اله الاعظم «عج» شاد فرماید و از کوثر زلال ولایت و امامت سیراب و انقلاب اسلامی ما را به انقلاب مصلح کل متصل فرماید"