کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودتایی که درس‌های زیادی برای آمریکا داشت

16 تير 1402 ساعت 12:15

بهار عربی این وعده را داد که ایالات متحده ممکن است در نهایت بتواند «معضل دموکراسی» خود را در خاورمیانه حل کند. اتکای واشنگتن به دیکتاتورهای عرب تحت توجیه ثبات موجه بود – و هنوز هم هست.


امروز، یک دهه بعد، نقش ایالات متحده در وقایع منتهی به کودتا، و خود کودتا، هنوز مورد بحث است.  فارن پالیسی در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی مفصل این موضوع پرداخته است.

 حامیان اخوان، دولت اوباما را به دلیل عدم تمایلش به توقف کودتا یا حتی کودتا نامیدن آن مقصر می‌دانند. در همین حال، حامیان کودتا ادعا می‌کنند که این باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده بود که اخوان المسلمین را به قدرت رساند. در میان تحلیل‌گران و سیاست‌گذاران غربی، روایت غالب این است که دولت ایالات متحده توسط کودتا کور شده بود و در هر صورت توانایی انجام کار زیادی در مورد آن را نداشت.

با این حال، با تکیه بر گزارش‌های روزنامه‌نگاری و همچنین بیش از ۳۰ مصاحبه‌ای که با مقامات ارشد ایالات متحده انجام شده است - از جمله کسانی که در لحظات کلیدی تصمیم گیری با اوباما در اتاق بودند - شواهد موجود حاکی از نتیجه‌گیری نگران‌کننده است. روایت مرسوم مبنی بر اینکه اوباما توسط کودتا کور شد، به سادگی نادرست است. برعکس آنچه به حقیقت نزدیک‌تر است این است که: اوباما به ارتش مصر چراغ سبز نشان داد تا اولین دولت منتخب دموکراتیک این کشور را سرنگون کند.


کد مطلب: 198734

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/198734/کودتایی-درس-های-زیادی-آمریکا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir