کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتحاد روسیه و چین در خاورمیانه محتمل است؟

26 خرداد 1402 ساعت 21:12

به نظر می‌رسد که دامنۀ همکاری چین و روسیه در خاورمیانه نسبتاً محدود است و این نمایش‌های هماهنگی نباید دیدگاه‌های متفاوت روسیه و چین در مورد بحران‌های منطقه‌ای را پنهان کنند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز،خاورمیانه همواره یکی از مناطق مورد علاقۀ روسیه بوده است. چین نیز به‌تازگی علاقۀ زیادی برای افزایش حضور و تأثیر خود در این منطقه پیدا کرده است. از سوی دیگر، رقابت همیشگی روسیه با غرب و همچنین رقابت جدید چین با غرب باعث نزدیکی این دو کشور به یکدیگر شده است. اکنون سؤال این است که آیا چین و روسیه می‌توانند سیاست‌های خود در رابطه با خاورمیانه را با یکدیگر هماهنگ کنند و از رقیب تبدیل به شریک شوند؟ 

موسسه خاورمیانه با انتشار مقاله‌ای با عنوان «ظرفیت‌ها و محدودیت‌های همکاری روسیه و چین در خاورمیانه» ضمن بررسی این موضوع اذعان دارد  که گرچه سیاست خاورمیانه‌ای این دو کشور نزدیکی‌هایی با یکدیگر دارد و گرچه مقامات دو کشور نیز در گفتارهای خود سعی دارند بر این نقاط اشتراک و نزدیکی تأکید کنند، اما نهایتاً آنها رقیب یکدیگر در خاورمیانه باقی خواهند ماند.

 

در ۲۸ می، کارگروه امور خاورمیانۀ وزارت امور خارجۀ روسیه و چین (MFA) در چنگدوی چین تشکیل جلسه داد. این نشست به ریاست الکساندر کینشچاک، رئیس دفتر خاورمیانۀ وزارت امور خارجه روسیه و وانگ دی، رئیس بخش آسیایی و آفریقای وزارت خارجۀ چین برگزار شد. وزارت امور خارجۀ روسیه و چین در پایان این نشست و طی بیانیه‌ای مشترک، روند تنش‌زدایی و افزایش سطح صلح و همکاری در منطقۀ خاورمیانه را تأیید کردند و از آن استقبال نمودند و همچنین متعهد شدند که دو کشور، هماهنگی و همکاری نزدیکی در مورد مسائل خاورمیانه داشته باشند.


کد مطلب: 197570

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/197570/اتحاد-روسیه-چین-خاورمیانه-محتمل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir