کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نباید اجازه دهیم حاشیه‌نشینی شکل بگیرد

9 خرداد 1402 ساعت 10:15

وزیر کشور گفت: از سیاست های ابلاغی این است که مهاجرت بی رویه به کلانشهرها نداشته باشیم. درست نیست مردم در چند کلانشهر تجمع کنند و این از مواردی است که شهرداری ها می توانند به آن بپردازند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در رویداد ملی تعالی حکمرانی شهری که عصر امروز با حضور شهرداران برگزار شد، گفت: اینکه مدیریت شهری در قالب یک سری خدمات شهری خلاصه کنیم کار درستی نیست و ما را به هدف مان نمی رساند. ما وقتی به تمدن اسلامی می اندیشیم باید به شهر هم بیندیشیم. وقتی به جامعه اسلامی در این تمدن نگاه می کنیم شهر به عنوان مجموعه ای که تمام این جامعه را پوشش می دهد خود به خود جایگاه ویژه‌ای پیدا می کند. البته وقتی می گویم مجموعه شهری شما روستا را به آن اضافه کنید. در واقع هر جا مجموعه افراد دور هم قرار می گیرند چه در قالب روستا و چه در قالب شهر باشد آن مفهوم جایگاه خود را پیدا می کند.

وی تصریح کرد: در واقع هر جا درباره جامعه اسلامی صحبت می کنیم درباره دولت اسلامی هم صحبت می کنیم دولت اسلامی حتما یک دولت مردم سالار است یعنی مردم در آن نقش تعیین کننده دارد.

او خاطرنشان کرد: شهرداریها بخشی از حاکمیت است که با نگاه مردمی باید اداره شوند و در حال اداره هم هستند. در تحقق دولت اسلامی شهرداری جایگاه مهمی دارد در تمدن سازی و هویت بخشی که شهر در ایجاد تمدن دنبال می کند جایگاه بسیار مهمی دارد و لذا مدیریت شهری را صرف ارائه یک سری خدمات نمی بینیم در واقع این کف خدمات است که باید محقق هم شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات شهری گفت: ما وظیفه داریم همه خدمات را به صورت الکترونیک ارایه دهیم. لیستی از اقدامات در حوزه شهری باید شمارش شود و باید به درستی برنامه ریزی شود به طور مثال وقتی درباره پسماند صحبت می کنیم تفکیک از مبدا حتما محقق شود و پسماند به عنوان یک عنصر قابل بازیافت باید برای ما مهم باشد.

وحیدی تصریح کرد: ما لیستی از مسائل را داریم که برای همه شهرداران آشناست. اما شهر باید هویت داشته باشد هویت اسلامی ایرانی شهر بسیار مهم است. شهر مجموعه‌ای از خانه های ساخته شده نیست در شهر مردم با هم زندگی می کنند و باهم تبادل آموزشی و فرهنگی دارند و یک هویت واحد شهری شکل می گیرد. بنابراین شهر فرهنگ خاص خود را باید داشته باشد.

وی ادامه داد: مسایل فرهنگی در شهرها بسیار مهم است.آیا این هم از وظیفه شهرداری ها است؟ حتما هست چراکه سازمان فرهنگی و هنری دارید، فرهنگسرا دارید و کارهای فرهنگی دارید. بنابراین لیستی از مسائلی که به بهبود وضعیت روحی و معنوی مردم کمک کند باید تهیه شود شهرداری ها باید فعالیت های نشاط‌آفرین داشته باشند همچنین سیما و منظر شهری باید جلب نظر کند و همه احساس یک نوع از تنوع محیطی را داشته باشند.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: شهرداران ممکن است فکر کنند که ما در حوزه شهری وظیفه ای درباره اشتغال نداریم درحالی که اقتصاد شهری مهم است و اینکه اقتصاد شهری به چه صورت شکل می گیرد و در این اقتصاد به اشتغال بیندیشند مهم است. اقتصاد شهری به عنوان یک امر پویا در تحقق نیاز اقتصادی شهروندان فعالیت کند.

وی تصریح کرد: وقتی حاشیه نشینی در یک شهر ایجاد می شود امکان ندارد مدیریت شهری نسبت به آن بی توجه باشد. اولین بحث این است که چه کنیم حاشیه نشینی درست شود دوم اینکه چه کنیم که بستری فراهم شود که افراد حاشیه نشین به خاستگاه اصلی خود باز گردند. چطور باید کاری کنیم که لفظ حاشیه بر حاشیه نشین اطلاق نشود طبیعتا بخشی به حوزه اقتصاد شهری باز می گردد و اینجا نقش اقتصاد شهری مهم می شود.

او افزود: ما باید در برنامه هایمان به صورت زمانبندی مشخص کنیم تا کی باید حاشیه نشینی را از بین ببریم. برای این کار نیاز به ابزاری داریم یکی از این ابزارها شفاف سازی است پاسخگویی دیگر ابزار ما است. جلب مشارکت عمومی بسیار مهم است و باید در خصوص آن فکر شود البته در این زمینه اقدامات صورت گرفته اما کفایت نمی شود. این ها ابزاری است که می تواند در تحقق اهداف ما کمک کند.

وحیدی با اشاره به پیشگیری از مهاجرت به کلانشهرها گفت: از سیاست های ابلاغی این است که مهاجرت بی رویه به کلانشهرها نداشته باشیم درست نیست مردم در چند کلانشهر تجمع کنند و این از مواردی است که شهرداری ها می توانند به آن بپردازند.


کد مطلب: 196563

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/196563/نباید-اجازه-دهیم-حاشیه-نشینی-شکل-بگیرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir