معاون اول رئيس جمهور فعاليت مؤسسات و دانشگاه های غيردولتی در نظام آموزش عالی كشور را نماد مردمی سازی و حضور مؤثر بخش خصوصی برشمرد و تأكيد كرد: پيشرفت و توسعه همه جانبه كشور در گرو سپردن نظام آموزشی و مهارتی به مردم است.
; ?>; ?>
دکترمخبر:
نظام آموزش عالی باید همراه با مهارت و مبتنی بر اولویت های اساسی كشور باشد
7 ارديبهشت 1402 ساعت 20:44
معاون اول رئيس جمهور فعاليت مؤسسات و دانشگاه های غيردولتی در نظام آموزش عالی كشور را نماد مردمی سازی و حضور مؤثر بخش خصوصی برشمرد و تأكيد كرد: پيشرفت و توسعه همه جانبه كشور در گرو سپردن نظام آموزشی و مهارتی به مردم است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دكتر محمد مخبر صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه با شورای اتحاديه دانشگاه های غيردولتی با اشاره به اهميت يادگيری مهارت و تخصص در كنار آموزش در نظام آموزش عالي كشور تصريح كرد: فارغ التحصيلان مقاطع بالای دانشگاه ها بعضا از مهارت و تخصص مورد نیاز برخوردار نیستند که این امر يكی از مشكلات ساختار آموزش عالی کشور است و بايد دانشجو منطبق با مهارت های مورد نياز بازار تربيت شود.معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه كه با حضور دبير كل، اعضاي شورای مركزی و رؤساي مناطق ده گانه دانشگاه های غيردولتی از سراسر كشور و مسئولان مربوطه در وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برگزار شد، خاطرنشان كرد: آموزش همراه با مهارت مبتنی بر رفع نيازهاي اساسی و اولویت های كشور حائز اهميت اساسی است كه بايد با يك برنامه آينده پژوهی و تشخيص و پيش بيني نيازهای آتی، نظام آموزشی و رشته تحصيلی به وجود آيد.
وی افزود: ضرورت دارد دانشگاه های غيردولتی با توجه به نيازهای بومی و محلي مناطق فعاليت خود ارتقاي آموزشي و مهارتي خود را به حدی گسترش دهند كه مديران دولتی و بخش خصوصی هر ناحيه، نیازمند فارغ التحصيلان اين دانشگاه ها باشند.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اينكه راه اندازی این مؤسسات و دانشگاه ها در راستای حل مشكلات پذيرش دانشجو و ارتقا نظام آموزشی در كشور بود، گفت: به دليل برخی موانع قانونی و مقررات تاكنون زمينه رشد دانشگاه های غيردولتی با توجه به ظرفيت بالای آنان فراهم نشده است.
دکتر مخبر بر ضرورت رفع برخی موانع قانونی در راستای اعطای مجوزهای لازم به دانشگاه های غيردولتی برای پذيرش دانشجو و ايجاد رشته هاي تحصيلي متناسب با نيازسنجي علمي اين دانشگاه ها تأكيد كرد و گفت: طبق آمارهای سازمان سنجش ظرفيت علمي و كيفيت آموزش در مؤسسات و دانشگاه های غيردولتی از سطح مطلوبی برخوردار است؛ بنابراين بايد با همكاری نهادهای تصميم گيرنده علمي در كشور فضای مناسب برای اعطای اختيارات به هيأت علمی اين دانشگاه ها فراهم شود.همچنين در اين جلسه دبير كل و برخي از اعضای شورای مراكز اتحاديه دانشگاه های غيردولتی با اشاره به فعاليت هاي این مؤسسات و دانشگاه ها از جمله ۲۸۲ دانشگاه غيردولتی با ۷ هزار عضو هيأت علمی و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالي به تشريح درخواست ها، مطالبات و مشكلات خود از جمله اصلاح اساسنامه ها، اعطای اختيارات برای جذب هيأت علمی، توجه به فعاليت اين دانشگاه ها به عنوان بخش خصوصی علمی كشور، تسهیل فعالیت های دانش بنیان، اعطاي مجوز برای ايجاد رشته های تحصيلي متناسب با نياز آنها و پرداخت مطالبات اين موسسات پرداختند که مقرر شد با پیگیری های بعدی شرایط برای رفع آنها فراهم شود.در این جلسه گزارشی نیز از اقدامات و فعاليت های وزارت علوم در راستاي كمك به مؤسسات و دانشگاه های غيردولتی از جمله كمك به جذب هيأت علمی در اين دانشگاه ها، رفع موانع قانونی برای انتخاب رؤسای این دانشگاه ها و اصلاح اساسنامه با همكاری شورای اتحاديه دانشگاه های غيردولتی ارائه شد.
کد مطلب: 194633