کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر مثبت قطع اینترنت در برگزاری آزمونی سالم

27 فروردين 1402 ساعت 8:10

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ما تا به حال سه آزمون برای داوطلبان دارای شبهه کنکور سراسری برگزار کرده ایم؛ یک بار در مهر ۱۴۰۱، بعدی در آذرماه و آخری در دی ماه و نتیجه همه افراد شرکت کننده در این آزمون آمده است و حتی کسانی که حدود ۲۵ درصد از نمره قبلی را در آزمون رفع شبهه به دست آوردند با رای تجدید نظر به دانشگاه معرفی شدند که در مجموع از این سه آزمون رفع شبهه، بالغ بر ۱۰۰ نفر پذیرفته شدند و بدون مشکل در دانشگاه در حال تحصیل هستند.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، «حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به نگرانی برخی از داوطلبان دارای شبهه در آزمون‌های سراسری از درج عنوان متهم در مدارک قضایی آنها توضیح داد: متهم خلاف کار نیست و در همه جا هم این عنوان استفاده می‌شود. این اصطلاحات حقوق است و دفاتر حقوقی سازمان سنجش در خصوص چنین مواردی تصمیم می‌گیرند چرا که ما نه در این زمینه تخصص داریم و نه به زمینه کاری ما مرتبط است. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: این داوطلبان دارای شبهه به نوعی مورد اتهام قرار گرفته‌اند نه چیز دیگری. هر فرد دیگری ممکن است احضاریه‌ای دریافت کند که در رابطه با موضوعی متهم ماست و باید در دستگاه قضا از خود رفع اتهام کند بنابراین آن چیزی که داوطلبان دارای شبهه اشاره کرده‌اند بیشتر حساسیت است. به هر حال ما به آن‌ها حق می‌دهیم که نگران این عنوان شوند، چرا که جوان هستند، اما باید بدانند که در سازمان سنجش آموزش کشور کسانی که در آزمون رفع شبهه شرکت کرده‌اند و قبول شده‌اند یا آن‌هایی که اصلا به جلسه امتحان نیامده‌اند و… هیچکدام محکوم نیستند. اگر مراقبین وسیله‌ای از فرد داوطلب در زمان آزمون سراسری گرفته باشند موضوع فرق دارد و بین یک تا ۱۰ سال محرومیت برای این افراد وجود دارد و حتی می‌توان آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کرد، ولی در مورد داوطلبان شبهه‌دار هیچ کدام از این مشکلات وجود ندارد و به راحتی می‌توانند در آزمون‌های سراسری دوره‌های بعد شرکت کنند. 

مروتی در مورد برگزاری آخرین آزمون رفع شبهه اظهار کرد: آخرین آزمون در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و ما تا به حال سه آزمون برای داوطلبان دارای شبهه کنکور سراسری برگزار کرده ایم؛ یک بار در مهر ۱۴۰۱ بعدی در آذرماه و آخری در دی ماه و نتیجه همه افراد شرکت کننده در این آزمون آمده است و حتی کسانی که حدود ۲۵ درصد از نمره قبلی را در آزمون رفع شبهه به دست آوردند با رای تجدید نظر به دانشگاه معرفی شدند که در مجموع از این سه آزمون رفع شبهه، بالغ بر ۱۰۰ نفر پذیرفته شدند و بدون مشکل در دانشگاه در حال تحصیل هستند. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه سازمان سنجش با صداقت با داوطلبان دارای شبهه برخورد می‌کند، اظهار کرد: این افراد متاسفانه در دام گروه‌ها و صحبت‌های غیرمسئولانه می‌افتند و برخی از آن‌ها حتی در آزمون رفع شبهه شرکت نکردند. در حالی که خیلی از همین افراد حالا متقاضی شده‌اند که از آن‌ها آزمون رفع شبهه بگیریم. ما چندبار با مهربانی به آن‌ها گفتیم که به نفع خودشان است که در این آزمون شرکت کنند و تاکید کردیم اگر تا این اندازه به درس‌ها مسلط هستید لااقل تا ۲۵ درصد نمره قبلی را در این آزمون مجدد بزنید، اما برخی از آن‌ها نپذیرفتند. 

مروتی در پاسخ به این سوال که آیا در نوبت اول آزمون سراسری که در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد با داوطلب شبهه دار مواجه بوده‌اند یا خیر، بیان کرد: خوشبختانه با توجه به محدودیت و قطع اینترنت با کمترین میزان مشکل مواجه بودیم و اصلا تا امروز بخش فنی سازمان سنجش هیچ گزارشی از داوطلب شبهه‌دار نداده است و می‌توان گفت آمار افراد دارای شبهه در نوبت اول کنکور ۱۴۰۱ نزدیک به صفر است و این نکته نشان می‌دهد که قطع اینترنت چقدر تاثیر مثبتی در برگزاری امتحانی سالم دارد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا برای نوبت دوم آزمون سراسری در تیرماه هم محدودیت و قطعی اینترنت خواهیم داشت، گفت: هنوز چیزی معلوم نیست. با توجه به نتیجه خوبی که در دی ماه از قطع اینترنت در زمان کنکور دریافت کردیم، ما پیشنهادمان را مجددا اعلام می‌کنیم. برای یک آزمون سراسری اینترنت برای حدود سه ساعت محدود می‌شود و احتمال دارد که به جامعه فشار هم وارد شود و ما درک می‌کنیم، اما چنین کاری منافعش برای جامعه بیشتر است.برای آزمونی که سرنوشت آینده کشور و متخصصان آینده جامعه را مشخص می‌کنند مردم باید تحمل کنند البته ما راه‌های دیگر را هم برای برگزاری امتحانی سالم بررسی می‌کنیم. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد اینکه برخی داوطلبان اعتقاد دارند سوالات آزمون رفع شبهه واقعا سخت و در حد المپیاد است، گفت: واقعیت این است که اگر داوطلبی درسی را نخوانده باشد آسان‌ترین سوالات هم برای او سخت است. در آزمون‌های رفع شبهه نیز ما با کسی مشکلی که نداریم. ضمن اینکه ما آزمون‌سازی می‌کنیم و معنایش این است که همه موارد مرتبط با آزمون‌های ما را روان‌سنجی می‌کنند و برای ما فرقی ندارد که آزمون چه دوره‌ای است هر آزمونی بگیریم این مسیر طی می‌شود. 

او با تاکید به اینکه اگر واقعا آزمون رفع شبهه سخت بوده چطور بالغ بر صد نفر توانستند از این امتحان موفق گذر کنند، ادامه داد: برخی از داوطلبان حتی اگر در کنکور درس دارای شبهه را ۷۰ درصد زده بودند در رفع شبهه همان درس را ۸۰ درصد درست پاسخ دادند این یعنی فرد واقعا به درس مسلط بوده است. 

مروتی یادآور شد: افراد دارای شبهه و معترض آخرین چیزی که می‌خواهند این است که با همان رتبه‌ای که کسب کرده‌اند به دانشگاه بروند که این کار شدنی نیست. در مورد اینکه می‌گویند سوالات ما در حد المپیاد است باید بگویم اصلا طرح سوالات المپیاد با ما نیست که بدانیم چگونه طراحی می‌شود. حالا که آزمون رفع شبهه تمام هم شده بگذارید بگویم که اصلا بخشی از سوالات این آزمون از همان سوالات گذشته‌ای بود که در کنکور یک بار به آن‌ها پاسخ داده بودند. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد بستر شکایت برای افرادی که به آزمون رفع شبهه شکایت دارند، بیان کرد: مسیر کاملا در قانون مشخص شده است؛ کسانی که در هیات بدوی محکوم می‌شوند ۲۰ روز فرصت دارند اعتراض‌شان را به هیات تجدیدنظر اعلام کنند. کسانی که در هیات تجدید نظر محکوم می‌شوند نیز باز ۲۰ روز فرصت دارند مجددا اعتراض خود را به هیات تجدید نظر ابلاغ کنند. اگر باز هم هیات تجدید نظر آن‌ها را رد کرد، این افراد چهار ماه فرصت دارند به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند. بعد از بررسی دیوان عدالت یا شکایت رد می‌شود یا شکایت را به هیات تجدید نظر برمی گردانند. 

مروتی افزود: اگر افراد از فرصت‌های داده شده برای اعتراض و شکایت استفاده نکنند معنایش این است که رای را پذیرفته اند. در قانون تخلفات همه موارد مذکور ذکر شده و مطابق با قانون جلو می‌رویم. 

او در آخر اظهار کرد: کسانی که اعتراض دارند و تجمع می‌کنند عموما از آن دسته داوطلبان دارای شبهه‌ای هستند که حتی آزمون رفع شبهه هم نمی‌دهند. کسی که به هر دلیلی در گروه شبهه دارها قرار گرفته، بلافاصله خودش را با شرکت در آزمون‌ها اثبات کرده و دانشگاهش را هم ثبت نام کرده و به کلاس درسش می‌رود. برخی از افراد دارای شبهه ترسی هم دارند که اگر امتحان بدهند همه چیز معلوم می‌شود وگر نه کسی که ترسی ندارد تازه به ما فشار می‌آورد که زودتر از آن‌ها آزمون رفع شبهه بگیریم که به دانشگاه‌شان بروند.


کد مطلب: 193864

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/193864/تاثیر-مثبت-قطع-اینترنت-برگزاری-آزمونی-سالم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir