; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - تجدیدنظر آمریکای لاتین در رابطه با ایران - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجدیدنظر آمریکای لاتین در رابطه با ایران

19 دی 1391 ساعت 17:56

یک کار‌شناس مسائل بین الملل گفت: تازمانی که نظام کمونیستی در شوروی حاکم بود آمریکا سعی می‌کرد با تحریم کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی به این کشور‌ها اعمال فشار کند، اما حالا که بهانه‌ای ندارد در مقام تنش برآمده و برای محدود کردن فعالیت‌های این کشور‌ها به دنبال بهانه می‌گردد.


داوود هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با ایلنا درخصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا که به تازگی به امضای اوباما رسیده و نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین را در آینده محدود خواهد کرد‏‏‎‏‏‏‏‏‏، اظهار داشت: آمریکا، کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند. وقتی نظام کمونیستی در شوروی حاکم بود کشورهای آمریکای لاتین به دلیل روابطی که با شوروی داشتند تحریم می‌شدند.
وی افزود: اما بعد از فروپاشی نظام شوروی در این کشور‌ها نوعی نظام پوپولیستی حاکم شده که مواضع غیر دوستانه‌ای با آمریکا دارد و آمریکا با مواجه با این حکومت‌ها رویه‌های متفاوتی را اتخاذ کرده است.
این کار‌شناس مسائل بین الملل تصویب مصوبه جدید را به ضرر دانسته و افزود: باتوجه به منافعی که از سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای آمریکای لاتین نصیب این کشور‌ها می‌شود، این مساله می‌تواند تبعاتی را برای دو کشور داشته باشد و اگر مدیریت نشود باعث ضرر رساندن خواهد شد.
باوند در ادامه گفت: از نظر اقتصادی به این دلیل که ما در فروش نفت دچار مشکل شده ایم‏ و امکاناتمان کمتر شده، خط مشی قابل اطمینان و سودآوری پیش رویمان قرار ندارد. مصوبه جدید از جمله فشارهایی است که برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شود.
به گفته وی فشار علیه جمهوری اسلامی و نوع رابطه ایران با این حکومت‌ها از لحاظ آمریکا قابل حذف و قبول نیست.
هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این مصوبه در پاسخ به سیاست ضدآمریکایی ایران و کشورهای آمریکای لاتین و یا پاسخی به شیوه جدید ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها است، گفت: کشورهای آمریکای لاتین سابقه تاریخی در مخالفت با آمریکا و سیاست‌های امپریالیستی ندارند و این موضع برای آن‌ها عمقی نیست اما در ایران ضدیت با آمریکا سابقه تاریخی داشته و عمیق است.
وی ادامه داد: چون کشورهای آمریکای لاتین عضو سازمان کشورهای آمریکایی هستند، تحت تاثیر این سازمان قرار خواهند گرفت و واکنش آمریکا نسبت به نفوذ ایران در آمریکای لاتین در تکمیل فشار‌ها علیه ایران است. ممکن است کشورهای آمریکای لاتین به روابط گذشته خود ادامه دهند و یا در این وضعیت بازنگری کنند اما در هر صورت تصمیمی که می‌گیرند بیشتر آثارش متوجه ایران خواهد بود.


کد مطلب: 19062

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/19062/تجدیدنظر-آمریکای-لاتین-رابطه-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir