هادی مرزبان گفت: مدیران تئاتر کشور با عدم پایبندی به قرارداد تیپ و گیشه ای کردن این هنر فاخر، تیر خلاص خود را به آن زدهاند
«هادی مرزبان» کارگردان تئاتر در گفتوگو با پایگاه خبری فریادگر ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: در چند سال اخیر هر مدیری به مرکز هنرهای نمایشی راه پیدا کرد یک قسمتی از تئاتر ایران را جدا کرد و با خود برد. وی با انتقاد از گیشه ای شدن قراردادهای تئاتری در سال اخیر متذکر شد : در هیچ جای دنیا چه کشورهای پیشرفته و چه کشورهای دیگر که تئاتر ندارند، هر تئاتری نمیتواند به تنهایی و بدون حمایت مالی روی پای خود بایستد. مگر یک سری تئاترهایی که به صورت شو هستند ، امکان تکیه بر فروش گیشه دارند. مرزبان تصریح کرد: گیشه ای شدن تئاتر موجب ایجاد رقابت برای به دست آوردن گیشه میشود که در این میان تئاتر فاخر از بین رفته و ابتذال جایگزین آن میشود . وی افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که تنها عده ای از تماشاگران تئاتر ایران، تماشاگرانی علمی و حرفه ای هستند و عده زیادی از افراد صرفاً برای سرگرمی به دیدن تئاتر میروند و شناخت و ارزیابی دقیقی از تئاتر ندارند بنابراین این احتمال وجود دارد که تئاترهای سطحی آنها را راضی کند اگرچه در واقعیت، نام این نوع کارها را که صرف به دست آوردن گیشه اجرا میشوند نمیشود تئاتر گذاشت. کارگردان « نوبت دیوانگی » در ادامه گفت: دوستانی که این اواخر مدیریت تئاتر ایران را به دست گرفتهاند، تپانچه را به دست خود هنرمندان تئاتر دادهاند تا تیر خلاص را به سمت تئاتر راهی کنند. مرزبان افزود: کارگردان تئاتر چگونه میتواند برای هر بار اجرای نمایش از جیب خود سی میلیون تومان هزینه کند و هیچ بازگشت سرمایه ای نیز نداشته باشد؟ وی ادامه داد:مدیران تئاتر کشور باید هرچه زودتر به خود آمده و فکری به حال این هنر در حال نابودی بکنند وگرنه ممکن است زمانی از خواب بیدار شوند که خیلی دیر است .