مجلس درباره سقف لایحه بودجه 1402 موضع خود را مشخص کرده و برخلاف سالهای گذشته تاکید دارد که از افزایش سقف منابع بودجه مورد نظر دولت برای سال آینده پرهیز میکند. در حالی که دورههای مختلف مجلس در یک دهه اخیر همواره با اتهام بیشبرآوردی در بودجه متهم بودهاند، این موضع، معنادار است. در بررسی لوایح و قوانین بودجه 10 سال گذشته این موضوع را بررسی کرده ایم که آیا اتهام دولتها به ادوار مجلس با واقعیت منطبق است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مقایسه برآورد دولتها در لوایح بودجه و ارقام مصوب مجلس در قوانین بودجه از سال 91 تا 1401 نشان میدهد که مجالس در تمام 10 سال گذشته، برآورد دولتیها از سقف منابع عمومی را افزایش دادهاند.
بیشترین تغییر مربوط به سالهای 1392 و 1400 است؛ یعنی در سالهای انتقال دولت از «احمدینژاد به روحانی» و از «روحانی به رئیسی». به یک معنا مجالس از فرصت تغییر دولت، بیانگیزه بودن دولت مستقر و بیتجربگی دولت جدید بهره میبرند تا با افزایش سقف بودجه، بتوانند مصارف جدیدی به لایحه دولت الحاق کنند.
در یک دهه گذشته، دولتها در سالهای 1391، 1392 و 1400 پایینترین عملکرد بودجهای را به ثبت رساندهاند. به عبارتی در سالهای 1400 و 92 که دولت به رئیسجمهور بعدی تحویل داده شد، درصد تحقق بودجه پایین بوده است که نشان میدهد اتهام بیشبرآوردی بودجه به مجلس در این دو سال، بیراه نیست.
با این حال، نمیتوان مجلس را برای هر 10 سال گذشته، به بیشبرآوردی و افزایش غیرقابل تحقق سقف منابع عمومی دولت متهم کرد. برای مثال، با وجود افزایش سقف بودجه سالهای 97 و 99 در مجلس نسبت به لایحه دولت، برآورد مجلسیها درست بوده و بودجه بیش از 100 درصد تحقق یافت. البته عملکرد بودجه در سالهای 92، 93، 94 و 1400، از برآورد دقیقتر دولت درباره عایدی سالانهاش حکایت دارد. بیشترین فاصله برآورد بودجهای میان مجلس و دولت، به لوایح و قوانین بودجه سالهای 92 و 1400 بازمیگردد؛ یعنی همان سالهایی که احمدینژاد و روحانی پاستور را به رئیسجمهور بعدی تحویل دادند.
منبع:اکوایران