به گزارش مردم سالاری آنلاین،طی هفته جاری بیش از 2000 دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد. در میان این خودروها نام خودرو پرتیراژ پژو 207 نیز به چشم میخورد. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که سابقه عرضه خودرو در بورس کالا به ابتدای امسال بازمیگردد.
طبق گفته قائممقام بورس کالای ایران، از ابتدای سال تا کنون 4093 دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده است.
عرضه در بورس کالا جایگزین چه روشهایی شده است؟
در حالی که با انتقادهایی که کارشناسان به مدل ثبتنامی که پیشتر در جریان بود، وارد کردند، سیستم قرعهکشی جایگزین این مدل شد. کما اینکه سیستم اعطای خودرو بر اساس قرعهکشی خود بستری مطلوب برای ایجاد رانت فراهم میکند. علاوه بر این با جلوگیری از آزاد شدن نرخ فروش کارخانه، موجب افزایش زیان انباشته آن خواهد شد.
بدین ترتیب سودی که دلالان بازار خودرو از آربیتراژ خودرو بین نرخ کارخانه و قیمت بازار آزاد منتفع میشوند از جیب تولیدکننده و سهامدار پرداخت میشود. حال این پرسش مطرح میشود که اگر اجماع تمام کارشناسان معایب سیستم ثبتنام و همچنین قرعهکشی خودرو برای اعطا به تقاضا کنندگان وجود داشته است، چرا عرضه اولین خودرو پرتیراژ تا آبان و آذر سال 1401 به تاخیر افتاده است؟
قالیباف سخنگو وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین صحبتهای خود مدعی شده است وزارت صمت از عرضه همه خودرو ها اعم از داخلی و وارداتی در بورس کالا حمایت میکند. این اظهار نظر درحالی است قالیباف که در نشست خبری شهریورماه اعلام کرد: «دولت و وزارت صمت موافق عرضه خودرو در این بستر نیستند و تنها بهدلیل شفافسازی قیمتها این اقدام صورت گرفته است. اما باید از حقوق مصرفکننده دفاع کرد و پس از تنظیم بازار، عرضه خودرو در این بستر متوقف میشود.»
سود اصلی عرضه خودرو در بورس کالا
چرخش وزارت صمت در نگرش نسبت به عرضه خودرو به اینجا منتهی نمیشود. قالیباف چند روز پیش با اتهام مخالفت عرضه خودرو به بورس کالا، وزارت صمت را اولین موافق حذف اعطای خودرو با سیستم قرعهکشی معرفی کرد. همچنین سخنگو وزارت صمت از بورس کالا خواسته است در قبال 4 هزار میلیارد ارزش معاملات خودرو پاسخگو باشد که چقدر از این سرمایه سود خالص شرکت بورس کالا به شمار میرود. این ادعا در حالی است که هزینه معاملات خودرو در بورس کالا یک هزارم قیمت خودرو است.
این مقیاس در مقایسه با هزینه معاملات در بورس اوراق بهادار که در مجموع 1.25 درصد میزان ارزش معامله و در قبال کارمزد کارگزاری، کارمزد شرکت بورس، حق نظارت سازمان، کارمزد شرکت سپرده گذاری، فناوری و مالیات کشوری است محاسبه میشود. با این قیاس متوجه میشویم که سود اصلی عرضه خودرو با مکانیسم عرضه و تقاضا متوجه تولیدکننده و سهامدار است نه شرکت بورس کالا.
منبع:تجارت نیوز