کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکره مقامات ترکيه با اوجالان

خبرگزاری واحد مرکزی خبر , 10 دی 1391 ساعت 20:40

یک مقام بلندپایه ترکیه روز یکشنبه گفت مقامات این کشور سرگرم مذاکره با رهبر زندانی شورشیان کرد این کشور هستند تا این گروه جدایی طلب را به کنار کذاشتن سلاح و پایان دادن به چند دهه مبارزه وادار کنند.


به گزارش اسوشیتدپرس از آنکارا، یالجین آکدوگان مشاور اصلی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با روزنامه «طرف» ترکیه تاکید کرد هدف اصلی این مذاکره راضی کردن حزب کارگران کردستان - پ ک ک - به کنار گذاشتن سلاح برای همیشه است. وی گفت ترکیه در پی آتش بس موقت شبیه به آنهایی که پ ک ک در گذشته اعلام کرد، نیست.
منتقدان می گویند این نوع آتش بس به پ ک ک فرصت می داد ضمن تجدید قوا، خود را برای حملات جدید علیه نیروهای دولتی آماده کند.
روزنامه طرف به نقل از آکدوغان نوشت: «هدف اصلی مذاکرات آتش بس موقت نیست بلکه اینست که پ ک ک سلاح خود را زمین بگذارد.»
اظهارات آکدوغان در شرایطی منتشر می شود که چند روز قبل اردوغان نیز گفت دستگاه اطلاعاتی ترکیه مذاکرات خود را با عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک که در حبس ابد به سر می برد، از سر گرفته است. نخست وزیر ترکیه بدون ارائه جزئیات مذاکرات گفت: «تا زمانی که گفتگوها امیدوار کننده باشد به آن ادامه می دهیم اما اگر ببینیم امیدی به آن وجود ندارد بلافاصله گفتگو را متوقف خواهیم کرد.»
از سرگیری گفتگو با اوجالان در حالی صورت می گیرد که در سال جاری شاهد افزایش خشونتهایی بودیم که تاکنون جان صدها تن از شورشیان پ ک ک، نیروهای امنیتی ترکیه و مردم عادی این کشور را گرفته است.
افزایش موج خشونتها در پی بازداشت هزاران فعال سیاسی کرد از جمله شهرداران و خبرنگارانی است که به عضویت در گروهی بزرگ متهم هستند که به گفته دادستان عمومی ترکیه با پ ک ک ارتباط دارد. بسیاری از کردها نیز از اینکه هیچکس مسئولیت کشتار ۳۴ غیر نظامی کرد در بمباران مناطق کردنشین را بر عهده نگرفته است،‌ خشمگین هستند.
به نظر می رسد اوجالان که از سال ۱۹۹۹ به زندان افتاده است هنوز بر گروه پ ک ک نفوذ دارد زیرا ماه گذشته صدها زندانی سیاسی کرد که در اعتراض به وضع زندانیان کرد اعتصاب غذا کرده بودند به درخواست اوجالان به این اعتصاب پایان دادند.


کد مطلب: 18176

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/18176/مذاکره-مقامات-ترکيه-اوجالان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir