کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آثار کرونا تمامی ندارد؛

کمبود تراشه های الکترونیکی دست انداز افزایش تولید

24 آبان 1401 ساعت 10:55

گروه اقتصادی عباس قاری-جهان هستی همواره با چالش هایی رو به رو بوده است که مرزها را درنوردیده و بدل به بحرانی فراگیر شده است. از جنگ های جهانی گرفته تا بحران های نفتی و اقتصادی در قرن بیست و یکم بسیاری از نظم های جهانی را بر هم زده است،اما در قرن بیست و یکم بی شک تا به امروز بی شک بزرگ ترین بحران جهانی انتشار ویروس کرونا بوده است. ویروسی که از جان تا مال بشر را تحت تاثیر قرار داده است


به گزارش مردم سالاری آنلاین،کرونا هر چند هنوز هم به طور کامل از صفحه هستی محو نشده، اما تا اندازه بسیار زیادی به کمک دانش پزشکی کنترل شده است. ولی آثار آن در حوزه های اتصا و تولید هنوز باقیست و به عقیده کارشناسان اتصادی دست کم 3 سال طول می کشد تا صنایع و اقتصاد جهان بتوانند به شرایط قبلی بازگردند. در میان صنایع مختلف جهان، صنعت خودرو از جمله صنایعی بود که با مشکلات مختلفی در همه ابعاد به خصوص تولید رو به رو شد. زیرا صنعت خودرو ذاتا دارای یک زنجیره از طراحی تا تولید است که بخش زیای از این فرآیند توسط افراد متخصص و به صورت تماس مستقیم انجام می شود. به طور مثال در خطوط مونتاژ حضور کارگران یکی از الزامات است و به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی شیفت های کاری طبیعتا تولید و مونتاژ خودرو نیز کاهش یافت. البته این همه ماجرا نبود.

زیرا تعطیلی شیفت های کاری به صنعت الکترونیک هم رسید و به همین دلیل تولید طعات الکترونیکی در جهان کاهش چشم گیری داشت. این در شرایطی است که خودروهای جدید حتی بیش از این که از علوم مکانیکی چون گذشته بهره ببرند، از قطعات و دانش الکترونیک استفاده می کنند.
حتی طول سیم کشی در بعضی از خودروهای امروزی به چند کیلومتر می رسد! در نتیجه کاهش تولید قطعات الکترونیکی صنعت خودرو نیز با کاهش تولید در ابعاد جهانی رو به رو شده است. نکته دیگر این که حتی در میان قطعات الکترونیکی نیز بعضی از قطعات دارای تکنولوژی پیچیده ای هستند که تولید آنها تنها در انحصار چند برند معتبر جهانی است. میکرو چیپ و تراشه های الکترونیکی از جمله این قطعات به حساب می آیند. حتی خودروسازان بزرگ جهان همچون تویوتا، فولکس واگن، استلانتیس، جنرال موتورز، فورد و ... هم چیپ ست های مورد نیاز سیستم الکترونیکی محصولات خود را از همین چند برند معروف جهان تهیه می کنند.

جالب است، بدانید حتی تولید بسیاری از لوازم خانگی که از نظر گستردگی صنایع مرتبط همچون صنعت خودرو نیست هم با افت محسوسی رو به رو بوده است. حتی جنرال موتور در سال گذشته به صورت میانگین روزانه تا 1000 خودرو ناقص تولید کرده و در پارکینگ های این کمپانی دپو شده است.

این در حالی است که فورد نیز که دومین خودروساز بزرگ آمریکا و یکی از 5 خودروساز بزرگ جهان است، در سال گذشته چند کارخانه خود از جمله سایت تولیدی آلمان را به حالت نیمه فعال درآورده بود و در سال جاری تنها توانسته به 70 درصد از ظرفیت تولید دست پیدا کند. هیوندایی بزرگ ترین گروه خودروسازی کره نیز سایت تولیدی خود در آلابامای آمریکا را که قلا تعطیل کرده بود، به تازگی به نیمی از ظرفیت تولید رسانده است.

جاگوار و لندرور نیز طبق خبری که رویترز منتشر کرده است، در تمامی محصولات مدل 2022 با مشکل تامین تراشه های الکترونیکی واجه شده و به همین دلیل محصولات را با تاخیر به خریداران تحویل می دهد. پیش بینی ها حاکی از آن است که به دلیل کنترل کرونا و افزایش تولید در صنعت لوازم خانگی، بخش زیادی از سبد تولید شرکت های تامین کننده تراشه های الکترونیکی به این صنعت اختصاص یافته است و به همین دلیل صنعت خودرو تا سال 2023 با مشکل تامین تراشه رو به رو خواهد بود. صنعت خودرو ایران نیز همچون همه خودروسازان جهان در طول سه سال گذشته با مشکلات بسیاری در تهیه چیپ ست های الکترونیکی رو به رو بوده است.

این در شرایطی است که البته خودروسازان کشور به جز بحران جهانی، با مشکلات مختلفی از جمله تحریم ها نیز دست و پنجه نرم می کنند. هر چند تامین چیپ ست های الکترونیکی یکی از بزرگ ترین مشکلات صنعت خودرو و دلیل وجود چند ده هزار خودرو در کف پارکینگ ها بوده است، اما بسیاری از قطعات دیگر و مواد اولیه هم در دوران بحران کرونا با کاهش تولید و تامین رو به رو بوده اند. به طور مثال ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین گروه خودروسازی در خاورمیانه به دلیل مشکلات تحریمی، تامین مواد اولیه و به خصوص عدم امکان تامین تراشه های الکترونیکی در ناشی از بحران کرونا هنوز نتوانسته به طور کامل به ظرفیت های تولیدی خود برسد و به رغم تکمیل چند ده هزار خودرو کف و تولید خودرو کامل در ماه های گذشته، هنوز هم این شرکت توان افزایش تولید در صورت رفع مشکل جهانی تامین تراشه های الکترونیکی را دارد.

به نظر می رسد، صنعت خودرو جهان طبق پیش بینی ها دست کم در بهترین حالت می تواند در سال 2024 به صورت کامل از بحران کمبود تراشه های الکترونیکی عبور کند. کارشناسان و اهل فن در داخل نیز عقیده دارند، صنعت خودرو ایران با توجه به شرایط تحریم و تامین تراشه های الکترونیکی در حوزه افزایش تولید کار بسیار سختی پیش رو دارد.


کد مطلب: 180604

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/180604/کمبود-تراشه-های-الکترونیکی-دست-انداز-افزایش-تولید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir