سیاست دولت در حوزه خودرو آن قدر ناهمگون و آشفته است که وقتی رویدادها و اتفاقات این حوزه را در کنار شعارها و اهداف اعلام شده توسط مسئولان کنار هم بچینیم، تصویری مبهم و بیمعنی، شاید هم تصویری دوگانه و عجیب شکل میگیرد.
از واردات خودروی اقتصادی رسیدیم به حراج خودروی لوکس
3 آبان 1401 ساعت 20:35
سیاست دولت در حوزه خودرو آن قدر ناهمگون و آشفته است که وقتی رویدادها و اتفاقات این حوزه را در کنار شعارها و اهداف اعلام شده توسط مسئولان کنار هم بچینیم، تصویری مبهم و بیمعنی، شاید هم تصویری دوگانه و عجیب شکل میگیرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دولت از یک سو شعار واردات خودروی اقتصادی و ارزان برای متعادل کردن قیمت ها در بازار سخن میدهد و هر روز از اجرایی شدن قریب الوقوع واردات این نوع خودروها سخن میگوید، از سوی دیگر آیین نامهای برای واردات ابلاغ میکند که بر اساس آن نمیتوان امید داشت خودروی اقتصادی وارد کشور شود یا حتی کورسوی امیدی داشت که واردات خودرو به کشور بدون رانت و حاشیه روی ریل منطقی بیفتد.
در مورد خودروهای لوکس هم دولت از یک سو واردات این نوع خودروها را به کلی ممنوع میکند تا قیمت آنها در بازار سر به فلک بکشد و از سوی دیگر خودروهای لوکسی را که جزو اموال تملیکی به شمار آورده ، و به عقیده برخی کارشناسان این عنوان برازنده تمام این خودروها نیست ، به مزایده میگذارد اما به این نکته توجهی نمیکند که در بازار مشابه صفرکیلومتر این خودروها بسیار کمیاب است. نتیجه چنین مزایده ای این استکه هزاران نفراز صاحبان نقدینگی هجوم میآورند و سود کلان و کم دردسری نصیب خود میکنند. شاید درآمدی که از محل این مزایده برای دولت حاصل می شود بخشی از چاه کسری بودجه را پر کند اما با این سیاست ها نه تغییری در بازار خودروهای پرتقاضا اتفاق می افتد، نه انحصاری که سالهاست صنعت خودروی کشور در سایه آن به تولید خودروهای کم کیفیت ادامه میدهد پایان می پذیرد و نه از فرصت واردات خودروی لوکس به نفع مردم استفادهای میشود. فرصتی که به گفته کارشناسان اگر جدی گرفته شود بهترین و اصولیترین روش واردات خودرو به نفع مردم است.
دولت واردات خودروی لوکس را به نفع مردم آزاد کند
بررسی ها نشان می دهد در مزایده اموال تملیکی قیمت پایه خودروی سراتو به عنوان ارزان ترین خودروی این مزایده ۶۷۰ میلیون تومان و پورشه کاین به عنوان گران ترین خودروی این مزایده هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کارشناسی شده است. ضمنا مجموع ارزش کل خودروهای سواری خارجی قیمت گذاری شده بالغ بر ۲۰۳۷ میلیارد تومان است. قیمت های درج شده درسایت های فروش خودرو نشان می دهد در بازار قیمت خودروهای پورشه ای که در این مزایده فروخته شده بین ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت مزایده است.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو درباره استقبال از مزایده اخیر خودروهای لوکس توسط سازمان اموال تملیکی میگوید: علت استقبال از این مزایده روشن است. وقتی خودروی لوکسی مثل پورشه و بنز که مشابه صفرکیلومتر آن در بازار وجود ندارد یا بسیار کمیاب است به مزایده گذاشته شود، برنده مزایده می تواند خودرو را به هر قیمتی که می خواهد دربازار بفروشد و سود کلان ببرد. البته این مزایده ها با اشکالات قانونی مواجه است چرا که حداقل بخشی از این خودروها به دلیل شرایط خاصی که با تغییر قوانین واردات وثبت سفارش صورت گرفت دچار مشکل واردات شدند و غیرقانونی تلقی شدن واردات آنها، درست نیست.
کد مطلب: 178423