مشخص نیست که منظور مدیرعامل ایران خودرو از عدم وجود بسیاری از استانداردهای ایران در خودروهای خارجی دقیقا به چه موردی اشاره دارد ولی آنطور که از شواهد و قرائن امر برمیآید، خودروهای تولیدی ایران در بسیاری موارد قادر به پشت سر گذاشتن استانداردهای ایمنی کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای آمریکای لاتین و هند نیز نیستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،علیرغم اجرایینشدن برخی موارد استانداردهای۸۵ گانه در صنعت خودروسازی که چند سال پیش مصوب شده بود، مدیرعامل ایران خودرو اخیرا در اظهاراتی گفته است: «در خودروهای روز دنیا بسیاری از استانداردهایی که ما در کشور داریم، وجود ندارد! استانداردهایی که در کشور ما اجرا میشود، در کل دنیا جزء استانداردهای سختگیرانه است. در واقع برخی از استانداردهای ایران در خودروهای خارجی آپشن محسوب میشود.»
این موارد در حالی بیان میشود که طی سالهای اخیر، سطح استاندارد ایمنی در جهان به شدت ارتقا یافته است و در کشورهای غربی، خودروهای فاقد سامانه پیشرفته «ترمزگیری خودکار» موفق به کسب نمره کامل در استاندارد تست تصادف نمیشوند.
همچنین سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) نیز سالهاست در خودروها به شکل پیشفرض نصب میشود، این در حالی است که به جز تارا) به عنوان محصول پرچمدار ایران خودرو) هیچکدام از خودروهای تولیدی غیر چینی این شرکت، مجهز به ESP نیستند و تاکنون این بند از قانون استاندارد ۸۵ گانه در ایران اجرایی نشده است.
چندی پیش یکی از مدیران مهندسی محصول ایران خودرو در گفتگو با دیجیاتو، از گرانقیمت بودن ماژول ESP برای نصب در خودروهای داخلی در شرایط تحریم سخن گفت و تاکید کرد که از دی ماه قرار است با توجه به سختگیریهای سازمان استاندارد، این قطعه سرانجام بر روی دنا نصب شود، این در حالی است که تستهای مهندسی دنا مجهز به ESP در سال ۹۷ انجام شده بوده و از آن زمان تاکنون، این قطعه مهم ایمنی حتی به صورت آپشن نیز در محصولات ایران خودرو) به جز تارا (ارائه نشده است.
با این اوصاف مشخص نیست که منظور مدیرعامل ایران خودرو از عدم وجود بسیاری از استانداردهای ایران در خودروهای خارجی دقیقا به چه موردی اشاره دارد ولی آنطور که از شواهد و قرائن امر برمیآید، خودروهای تولیدی ایران در بسیاری موارد قادر به پشت سر گذاشتن استانداردهای ایمنی کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای آمریکای لاتین و هند نیز نیستند.
از این رو احتمالا اشاره مدیرعامل ایران خودرو به وجود برخی ویژگیهای بازار پسند، نظیر بدنه دو رنگ ۲۰۶ یا سقف شیشهای پانورامای رانا و ۲۰۶ باشد که اساسا در راستای افزایش قیمت در خودروهای ایرانی نصب شدهاند و به نوعی قطعهای آپشنال )در مقایسه با نسخه اولیه با سقف معمولی( محسوب میشوند و طبیعتا نمیتوان از چنین مواردی به عنوان استاندارد خودروهای ایرانی یاد کرد ؛به خصوص که در زمینه ایمنی، کیفیت، مصرف سوخت، قوای محرکه و بسیاری موارد دیگر، عمده تولیدات خودروسازان دولتی کشور چند دهه نسبت به رقبای مشابه در کشورهای همسایه قدیمیتر هستند و با توجه به تحریمهای سنگین صنعت خودروسازی و قیمت تمامشده خودروها نیز، امکان بهروزرسانی یا جایگزینی بسیاری از پلت فرمهای باستانی موجود در کشور عملا وجود ندارد.
منبع:آفتاب یزد