به گزارش مردم سالاری آنلاین، سید جعفرتشکری هاشمی درباره جزئیات طرح شناور شدن کرایه تاکسی که اخیرا رییس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران به آن اشاره کرده است، توضیح داد: سامانهای پیش بینی شده است که تاکسیها بتوانند وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را رصد کنند و در ساعاتی که معمولا در ترافیک می مانند و جابه جایی مسافران برایشان مقرون به صرفه نیست تشویق به ارائه خدمات شوند. ضمن اینکه، سامانه هوشمند قرار است نرخهای تاکسی را در پیک ترافیک تهران حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
ایجاد جذابیت برای بازگشت تاکسیها به خطوط
او در این باره افزود: قرار بوده سفر در خطوط تاکسیرانی شهر طی مدت ۱۰ دقیقه انجام شود، اما به دلیل تراکم و ترافیک، این زمان تا ۴۰ دقیقه و حتی بیشتر طول میکشد؛ بنابراین فعالیت در خطوط و جابه جایی مسافران برای رانندگان تاکسی مقرون به صرفه نیست و طبق روالی که تا الان اتفاق افتاده است، برخی رانندگان از سرویس دهی امتناع میکنند. به همین خاطر باید جذابیتی برای بازگشت تاکسیها به چرخه خدمات ایجاد شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این راهکار بر اساس مصوبه شورای شهر قرار است بعد از راه اندازی سامانهای هوشمند در تهران اجرا شود، تاکید کرد: این مدل برای این کار طراحی و اجرایی میشود که ارائه خدمات حمل و نقل شهری به شهروندان در ساعات اوج ترافیک کاهش پیدا نکند.
اجرای نرخ شناور بعداز راهاندازی سامانه
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در عین حال تاکید کرد: البته تا وقتی این سامانه راه اندازی نشده و مدل های نرخ شناور تعیین نشده، تاکسیرانی و رانندگان به هیچ وجه مجاز به افزایش کرایهها در ساعت شلوغی نیستند و بدون مقدمات اجرای طرح شناور، نرخ گذاری بیشتر غیر قانونی و برخلاف مصوبه شورای شهر است.
تشکری هاشمی بار دیگر تاکید کرد: در ماده ۲۳ مصوبه شورای شهر تصریح شده است که اجرای طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک حتما باید بر اساس سیستم هوشمندی اجرا شود که مانع افزایش خودسر و بیضابطه کرایهها باشد. ضمن اینکه این نرخ شناور بر اساس مدلی، متناسب با افزایش مدت زمان سفر، حداکثر تا ۳۰ درصد قیمتها اتفاق خواهد افتاد و سامانه ارزیابی میتواند با رصد ترافیک، این افزایش را مثلا ۵ درصد تعیین کند و اجازه افزایش بیشتر کرایه را ندهد.
هزینه ترافیک تهران روی دوش مردم
او در پاسخ به اینکه چرا شهروندانی که با احترام به قوانین شهر، خودروی شخصی را از خانه بیرون نمیآورند و از ناوگان حمل و نقل عمومی برای تردد در شهر استفاده می کنند، باید هزینه ترافیک تهران را با اجرای طرح شناور پرداخت کنند، گفت: پیشتر عنوان کردم که این اقدام برای ایجاد جذابیت در بین رانندگان تاکسی برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان است. تاکسی وسیله نقلیه نیمه عمومی و جنس خدماتش به گونه ای است که باید ملاحظات رانندگان تاکسی هم در نظر گرفته شود؛ چرا که خودرو متعلق به راننده و شخص است و وقتی زمان سفر ۱۰ دقیقهای ۴ برابر در ترافیک بیشتر میشود، باید راهکاری برای فعالیت نکردن رانندگان تاکسی در ساعتهای اوج ترافیک اندیشیده شود. ضمن اینکه شهروندان علاوه بر تاکسی میتوانند از مترو و اتوبوس هم برای حمل و نقل در شهر استفاده کنند.
این عضو شورای شهر تهران همچنین درباره اینکه برخی رانندگن تاکسی در ساعات پیک ترافیک کرایههایشان را بر اساس نرخ سه مسافر اما با سوار کردن ۴ مسافر دریافت میکنند، گفت: این موضوع همانطور که پیشتر هم تاکید کردهام، تخلف آشکار است و مردم باید این تخلف را از طریق سامانه نظارت تاکسیرانی پیگیری کنند. تاکسیرانی موظف است به شکایات مردم رسیدگی و با تخلفات خورد کند.