کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه همشهری:

راهپیمایی اربعین نشان می‌دهد جامعه ایران در حال فروپاشی نیست

19 شهريور 1401 ساعت 8:20

چند سالی بود که برخی جامعه‌شناسان و روزنامه‌نگاران فرضیه یا ایده «فروپاشی اجتماعی» را درباره شرایط اجتماعی کشور مطرح می‌کردند؛ بدین معنا که آنها معتقد بودند که با توجه به گسست فرهنگی اجتماعی که میان نسل جوان و نسل‌های قبلی آنها شکل گرفته است، تداوم جامعه به لحاظ هویتی در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: به زبان ساده‌تر، آنها معتقد بودند که نسلی در کشور درحال رشد و پرورش است که قادر نیست با میراث‌های هویتی و فرهنگی - ارزشی پدران خود ارتباط برقرار کند؛ بنابراین، امکان تداوم جامعه ایرانی به لحاظ هویت فرهنگی آن در آینده بسیار دشوار است.
حال با توجه به استقبال بی‌نظیر نسل جوان و نوجوان کشور از رخدادهایی چون «راهپیمایی اربعین» و «سرود سلام فرمانده»، نه‌تنها فرضیه فروپاشی اجتماعی در ایران رد می‌شود، بلکه این واقعیت اثبات می‌شود که بنیان‌های فرهنگی، هویتی و ارزشی جامعه ایرانی آنچنان مستحکم است که به‌راحتی قابل جایگزینی و از بین رفتن نیست؛ زیرا اگر غیر از این بود، نسل جوان باید با مضامینی چون عاشورا، شهادت، انتظار، مهدویت، امام موعود، بزرگان و مفاخر و... آشنا نمی‌بود. حال آنکه شیفتگی آنها به این مضامین نشان داد که آنها نه‌تنها آشنا با این مضامین، بلکه دلباخته‌ آنها هستند.


کد مطلب: 174097

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/174097/راهپیمایی-اربعین-نشان-می-دهد-جامعه-ایران-حال-فروپاشی-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir