حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رییس جمهور و اعضای دولت با آرمانهای امام راحل در حرم مطهر امام گفت:حضرت امیر به مالک اشتر می فرمایند داخل نکن در حلقه مشاورانت: بخیل را، بخیلی که فضل را از تو و مردم برمی گرداند. به زبان امروزی بگوییم...هر کسی که ریشه ای در بخل دارد و مانع رفاه می شود، اینها به تو وعده ای فقر می دهند.
یادگار امام با تأکید بر اینکه یک مدیر یا مشاور تنها به شرطی مدیر اسلامی است که شجاع باشد، گفت: تمام وجود امام اعتماد و حسن ظن به خدا و عشق مردم بود. نه بخیل بود که رفاه مردم را در نیابد و در آن مسیر گام بر ندارد، نه ترسو بود که در برابر غیر خدا، ولو به قیمت جان، فرزند، مال و آبرو کوتاه بیاید و نه حریص بود به اینکه اجازه بدهد عیب ها را در چشم او زینت ببندند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام خمینی(س) با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) و تبریک هفته دولت، گفت: در عهدنامه معروف مالک اشتر امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند «لاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشُورَتِکَ بَخِیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ اَلْفَضْلِ وَ یَعِدُکَ اَلْفَقْرَ وَ لاَ جَبَاناً یُضَعِّفُکَ عَنِ اَلْأُمُورِ وَ لاَ حَرِیصاً یُزَیِّنُ لَکَ اَلشَّرَهَ فَإِنَّ اَلْبُخْلَ وَ اَلْجُبْنَ وَ اَلْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى یَجْمَعُهَا سُوءُ اَلظَّنِّ بِاللَّهِ».
یادگار امام تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند در حلقه مشاورین حاکم اسلامی، که تصمیم سازان هستند، فردی که دارای سه صفت هست را نباید راه بدهد. ایشان با نهی شدید می فرمایند که در حلقه مشاورانت «بخیل» را داخل نکن؛ بخیلی است که فضل را از تو و مردم بر می گرداند. به تعبیری اگر بخواهیم فضل را به لسان امروزی معنا کنیم، هر آن چیزی است که موجب رفاه بیشتر مردم می شود. هرکسی ریشه ای در بخل دارد و مانع رفاه شود به شما وعده فقر می دهد. به تعبیر حضرت، هرکسی مانع بهتر شدن زندگی مردم می شود را در حلقه مشاورانت راه نده.
وی افزود: دومین مطلبی که اشاره می فرمایند، «ترسو» است؛ چون ترسو تو را از امور باز می دارد. امام بزرگوار در کتاب های اخلاق بسیار به اخلاق سه بعدی و دو بعدی اشاره می کنند. اخلاق در مکاتب اخلاقی گاهی حدّ وسط دو طرف افراط و تفریط دانسته شده و گفته اند که انسان دارای سه قوه غضبیه، شهویه و مفکره است. اگر قوه غضبیه در حالت افراط قرار بگیرد آدمی به تهور کشیده می شود و اگر در حالت تفریط قرار بگیرد به جبن و ترس منتهی می شود؛ اما اگر در حالت اعتدال قرار بگیرد، شجاعت است.
سید حسن خمینی ادامه داد: فارغ بزرگ بین تهور، جبن و شجاعت این است که این قوه در خدمت عقل باشد و اگر آدمی با عقلش به نتیجه ای رسید بتواند برای آن هزینه بدهد و ایستادگی کند؛ یک جا مثل داستان کربلا باید از جان بگذرد، یک جا مثل داستان امام مجتبی(ع) باید از آبرو بگذرد و یک جا از پول بگذرد. پس شجاعت یعنی اینکه انسان مالک قوه غضبیه خودش باشد. اگر اخلاق را دو بعدی هم پیش بردیم، که امام در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل بر اخلاق دو بعدی تأکید دارند، باز هم شجاعت در خدمت عقل و تأکیدی است بر اینکه انسان توانایی از خود گذشتن داشته باشد.
وی تأکید کرد: یک مدیر یا مشاور تنها به شرطی مدیر اسلامی است که شجاع باشد؛ نه از حرفی بترسد، نه از عزلی وحشت کند و نه در مقابل دشمن خارجی متزلزل باشد. یکی از مستمرترین صفاتی که رهبر معظم انقلاب در مورد امام بیان می کنند و کاملا درست است و می شود گفت امام را از اقرانش متمایز کرده، «شجاعت» است؛ شجاعت در آن گاه که باید بجنگد، صلح کند، بر عقیده بایستد و حرف حق را بزند.
یادگار امام اظهار داشت: سومین صفتی که امیرالمؤمنین فرموده اند در مشاوران شما نباشد، «حریص» است. حرص فی نفسه در زبان عربی صفت منفی نیست و بعضا به پیامبر(ص) هم نسبت داده شده است. میل شدید به بدی ها انسان را با سر به زمین می زند و میل شدید به خوبی ها آدمی را به تعالی می رساند. آدمی وقتی قدرت پیدا می کند باید مراقب باشد که دیگران کار بد او را تزئیین نکنند. همواره این مسأله هست که ممکن است کسانی باشند که برای خوش آمد آدمی کارهای بد او را زینت ببندند.
وی یادآور شد: جالب است که علل الشرایع ابن صدوق همین روایت را نقل کرده و گفته وصیت پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) بوده و فقط وصیت علی(ع) به مالک نیست. اما این صفات از یک نگاه واحد و از یک نگاه متعدد هستند. اگر به واقعیت نگاه کنیم واحد و اگر به نمودشان نگاه کنیم متفاوت هستند.
سید حسن خمینی اظهار داشت: حضرت امام در حدیث سی و دوم از شرح چهل حدیث، بحث مفصلی در رابطه با یقین دارند و می گویند آدم اگر به خدا یقین داشته باشد، حرص ندارد و به مقام رضا می رسد. سیدالشهدا(ع) روز عاشورا فرمود «رِضاً بِرِضِاکَ» و زینب کبری(ع) گفت « ما رأیتُ الّا جمیلاً».
وی افزود: در اینکه سعدی می گوید «ما با توایم و با تو نه ایم» یک نکته هست و آن اینکه آدمی به خداوند سوء ظن دارد. شبی که جنگ احد به پایان می رسد مسلمانان خیلی وحشت دارند و آنجا قرآن می گوید آرامشی فرستادیم و دل های شما را فرا گرفت و آنهایی که مؤمن بودند با این آرامش خوابیدند اما گروهی به خدا بدگمان بودند؛ وقتی چنین بدگمانی عارض شد، می ترسند.
یادگار امام افزود: تمام وجود امام اعتماد و حسن ظن به خدا و عشق مردم بود. نه بخیل بود که رفاه مردم را در نیابد و در آن مسیر گام بر ندارد، نه ترسو بود که در برابر غیر خدا، ولو به قیمت جان، فرزند، مال و آبرو کوتاه بیاید و نه حریص بود به اینکه اجازه بدهد عیب ها را در چشم او زینت ببندند.
وی در پایان گفت: الحمدلله بعد از رحلت امام سکاندار عزیزی آن مسیر را ادامه داده و امروز هم دولتمردان در مسندی هستند که بسیار می تواند سکوی پرشی باشد به سوی جایگاهی که انسان را متعالی کند و نام نیکی از او به یادگار بگذارد و خدای ناکرده می تواند باعث لغزشی شود که خودمان و همه برادران را از چنین مسأله ای بر حذر می داریم و به آن تنبه می دهیم.