هنوز در استاندارد سازی سوخت به یورو ۲ و یورو ۴ نرسیدهایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استاندارهای یورو ۵ نیز رسیدهاند. بنابراین باید در این خصوص جدیتر عمل کنیم.
هوای تهران آلوده تر از آنچه اعلام میشود
خبرگزاری مهر , 28 آذر 1391 ساعت 20:53
هنوز در استاندارد سازی سوخت به یورو ۲ و یورو ۴ نرسیدهایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استاندارهای یورو ۵ نیز رسیدهاند. بنابراین باید در این خصوص جدیتر عمل کنیم.
مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اگر بر مبنای استاندارد جدید میزان آلودگی هوای تهران اعلام شود تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم افزایش چشگیری خواهد داشت اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجازه استفاده از این استاندارد را نمیدهند.
یوسف رشیدی در نشست خبری که روز سه شنبه درباره گزارش سالانه کیفیت هوای شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: هنوز در استاندارد سازی سوخت به یورو ۲ و یورو ۴ نرسیدهایم در حالی که سالیان سال است در بعضی از کشورها به استاندارهای یورو ۵ نیز رسیدهاند. بنابراین باید در این خصوص جدیتر عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه خلاء خودروهای هیبریدی در تهران احساس میشود، گفت: امسال یکسری خودروهای هیبریدی وارد حمل و نقل عمومی میشود.
به گفته رشیدی ،علاوه بر ورود خودروهای هیبریدی اقدامات زیاد دیگری با هزینه کمتری میتوانیم در جهت کاهش آلودگی هوای تهران انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اندازه گیری داده های مربوط به آلاینده ها با بهترین روش انجام می شود اما خط کش ها و استاندارد های مختلفی وجود دارد که می توان این داده ها را بر اساس آن خط کشها سنجید.
تعداد روزهای ناسالم و بسیار ناسالم هوای تهران بر اساس استاندارد جدید خیلی زیاد است
مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: اینکه اعلام آلاینده ها بر اساس کدام استاندارد اعلام شود را وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست تعیین می کنند و تا کنون اجازه استفاده از استاندازرد جدید و به روز را به ما نداده اند.
به اعتقاد رشیدی، از آنجایی که با استفاده از استاندارد های جدید بسیاری از روزهای تهران در شرایط ناسالم و حتی بسیار ناسالم قرار می گیرد شاید دلیل اینکه محیط زیست و وزارت بهداشت اجازه استفاده از استاندارد های جدید را نمی دهند جلوگیری از سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی است زیرا با استفاده از این استاندارد میزان آلاینده های هوا نسبت به سالهای گذشته بسیار بالاتر می رود.
میزان گازهای آلاینده هم بالاتر از حد مجاز است
وی افزود: اگر بر مبنای اطلاعات سالانه بررسی کنیم و شاخصهای آلودگی هوا را اندازه بگیریم در سال گذشته ۳۲۰ روز هوای تهران در شرایط ناسالم بوده است.
رشیدی یاد اور شد: البته با استفاده از کتاب گزارش کیفیت هوای سالانه تهران، خواهیم دید که بر خلاف ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه دیگر مشکلی در مورد گازهای آلاینده نداریم و فقط مشکل در خصوص ذرات معلق کمتر از د و و نیم میکرون است. میزان سالانه گازهای آلاینده در بسیاری روز ها بالاتر از حد مجاز و در شرایط ناسالم است.
رشیدی اظهار کرد: تاکنون چندین سند جامع کاهش آلودگی هوا در کشور تنظیم شده اما اگر طبق طرح های سال های گذشته هم پیش می رفتیم، اکنون شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم. این در حالیست که برنامه جدید کاهش الودگی هوا نیز که در ۱۳محور تصویب شده هنوز به مرحله اجرا درنیامده و همان طور که می دانیم بند یک این مصوبه که بر تولید خودرو براساس استاندارد یورو۴ تاکید دارد، بند۲ و بند۳ که بر کاتالیست و ارایه سوخت استاندارد تاکید دارد هیچ کدام به طور کامل محقق نشده است.
رشیدی در ادامه تصریح کرد: مصوبه دولت که از اسفند ۹۰ ابلاغ شده است نیز هنوز بصورت کامل به مرحله اجرا در نیامده بر اساس این مصوبه باید از ابتدای سال جاری سوخت با استاندارد یورو ۴ عرضه می شد که نشد و از ابتدای سال ۹۲ خودرو با استاندارد یورو ۵ را داشته باشیم که همان طور که میدانید خودروهای تولیدی هنوز با استاندارد یورو ۲ هستند .
خودروهای ایران حتی استاندارد یورو ۲ را هم ندارند
وی تصریح کرد: خودروهای تولیدی که با استاندارد یورو ۲ تولید می شود تنها در همان درب کارخانه دارای این استاندارد هستند و پس از اندکی که مورد استفاده قرار می گیرند دیگر حتی استاندارد یورو ۲ را نیز نخواهند داشت و درصد بسیار زیادی آلاینده وارد هوای تهران می کنند .
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به بند ۱۹ مصوبه هیات دولت اشاره کرد و گفت : مصوبه اخیر دولت در بخش کاهش آلودگی هوا یک بند بسیار فانتزی دارد که در روزهای هشدار آلودگی هوا وزارت نیرو نسبت به بارور سازی ابرها اقدام کنند این در حالیست که طی هفته گذشته ما در وضعیت هشدار آلودگی هوا قرار گرفتیم آیا وزارت بهداشت به این بند از مصوبه عمل کرد ؟
وی همچنین در خصوص آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا گفت : مرجع رسمی اعلام آمار مرگ و میر های ناشی از آلودگی هوات تنها وزارت بهداشت است که بر اساس مدلی جهانی این آمار سنجیده و ارایه می شود که این مدل مدلی بسیار دقیق بوده و به شخصه آمار ارایه شده با این مدل را قبول دارم اما اینکه شهرداری آماری از مرگ و میرها ارایه دهد این در حیطه وظایف وزارت بهداشت بوده نه شهرداری تهران .
مرگ حدود ۵ هزار نفر بر اثر ریزگردها
رشیدی در ادامه گفت: آمار مرگ و میر را باید وزارت بهداشت اعلام کند ولی برآورد می شود متوسط ۴ تا ۵ هزار نفر با افزایش ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون فوت کرده باشند.
در کارگروه کاهش آلودگی هوا به بسیاری نظرات اهمیت داده نمی شود
وی با اشاره به حضور نمایندگان شهرداری در جلسات کار گروه آلودگی هوا گفت: در بسیاری از مصوبات که در این کار گروه به تصویب و بعد به مرحله اجرا می رسد اعضای کار گروه به خصوص نمایندگان شهرداری مخالفت خود را اعلام می کنند اما در نهایت تصویب و اجرا می شود مانند طرح آبپاشی تهران که اکثریت اعضا در کار گروه با اجرای آن مخالف بودند اما در نهایت اجرا شد .
زوج و فرد کردن خودروها سرانه مالکیت خودرو و موتورسیکلت را افزایش می دهد
وی در نشست خبری درباره طرح زوج و فرد کردن خودروها اظهار داشت: بنده در سال ۸۴ که نخستین جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران برگزار شد، جزو مخالفین این طرح بودند. چرا که سرانه مالکیت خودرو را افزایش میدهد و میتوان با ارتباطاتی نوع پلاک خودروها را تغییر داد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به افزایش موتورسیکلتها در سطح شهر در طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: موتورسیکلتها ۴ برابر خودرو آلودگی ایجاد میکنند.
وی در ادامه به بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی مترو نیز پرداخت نشده است و در بخشی از بودجه یارانه بلیت مترو و اتوبوس از سوی دولت پرداخت شده است.
رشیدی خاطرنشان کرد: ما زیاده خواه نیستیم ولی هر آنچه که در مجلس برای حمل و نقل عمومی تصویب شده است را پرداخت کند.
کد مطلب: 17042