کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرزند آوری به اقتصاد ربطی ندارد!

خبرگزاری مهر , 23 آذر 1391 ساعت 14:23

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه بسیار افراد مرفه خواهان بچه دار شدن نیستند، گفت: فرزند آوری چندان به مسائل اقتصادی مربوط نیست.


 محمد رضا مخبر دزفولی در نشست هم اندیشی "بررسی مسئله جمعیت در ایران براساس دیدگاه مقام معظم رهبری" که قبل از ظهر پنج شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: گمان ما این است که در بیشتر مسائل، فرهنگ سازی اصلی حاکم بر آن موضوعات است تا یک جریان بتواند بین مخاطبین خود جا بگیرد.
وی ادامه داد: ممکن است کارهای عمیقی انجام گرفته باشد اما اگر زمینه‌های فرهنگی لازم فراهم نشود، امکان شکوفا شدن آن اقدامات وجود نخواهد داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسئله جمعیت ایران نیز از اینگونه مسائل است و شاید اگر در دهه‌های گذشته یک تعال مناسب بین فضلای حوزه و دست اندرکاران عرصه‌های اجرایی و دانشگاهی ایجاد می‌شد، ما اکنون صاحب یک نظریه جامع جمعیتی در کشورمان بودیم.
وی تاکید کرد: رویکرد اولیه اسلام در مورد جمعیت همواره بر افزایش آن تکیه دارد و ما باید با تکیه بر این نقشه اولیه و با توجه به شرایط جامعه خودمان برنامه ریزی و اقدام کنیم.
کاهش جمعیت در ایران دارای شیب غیر نرمال است
مخبر با بیان اینکه دلیل توجه ما به مسئله جمعیت طی چهار سال گذشته ناشی از مطالعات انجام گرفته است، گفت: کاهش جمعیت در ایران دچار شیب غیر نرمال و غیر قابل قبولی شده است.
وی تصریح کرد: ما در سال‌های ۶۴ و ۶۵ نرخ باروری ۶.۴ داشتیم و این یعنی میانگین فرزند آوری هر خانواده در ایران ۶ فرزند بوده است.
میانگین تعداد فرزندان خانواده‌ها در سال ۹۰ به کمتر از ۲ رسیده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بر اساس برنامه های کشوری قرار بر این بوده است تا سال ۱۳۹۰ این میانگین به چهار فرزند برسد اما ما این نتیجه را بسیار زودهنگام و در سال ۷۱ شاهد بودیم و در سال ۹۰ میانگین فرزندان هر خانوار به کمتر از ۲ فرزند رسید.
وی با اشاره به اینکه به گفته جمعیت شناسان اگر نرخ جانشینی جامعه کمتر ا ز نرخ باروری باشد، خطرات مهمی برای آن کشور ایجاد می شود، گفت: در حال حاضر ما به زیر نرخ جانشینی نیز رسیده ایم و این خود هشداری مهم برای ملت ما است.
مخبر دزفولی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که فرزندآوری به شیوه معقول باید به صورت یک ارزش اجتماعی تلقی شود که حقیقتا این امر خود نیاز به زمان و فرهنگ سازی دارد.
وی ضمن بیان اینکه پس از مطالعات انجام گرفته عزمی جدی برای بررسی این مسئله ایجاد شده است، گفت: طی یک جلسه به حضور مقام معظم رهبری نیز رسیدیم و گزارش کاملی از بررسی های انجام شده ارائه دادیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بحث فرزند آوری به مباحث اقتصادی جامعه چندان مربوط نیست و بسیار خانواده های مرفع هستند که از آوردن بچه امتناع می کنند.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری خواهان رسیدگی دقیق به این مسئله و پشت سر گذاشتن روال قانونی آن هستند و انشاالله به برکت اسلام، جمهوری اسلامی ایران از این معظل نیز خارج خواهد شد.


کد مطلب: 16480

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/16480/فرزند-آوری-اقتصاد-ربطی-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir