کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازچاپ «گویاییِ ارستو»، «زبانِ پارسیگ» و «جاماسپی»

18 ارديبهشت 1401 ساعت 22:38

«کتابِ سده»، همزمان، چاپِ دومِ «گویاییِ ارستو» با ویرایشی تازه، چاپِ چهارم «زبانِ پارسیگ» و چاپِ دومِ «جاماسپی» را انجام داده است و آنها را در «نمایشگاهِ کتابِ تهران» در دسترسِ استادان، پژوهندگان، دانشجویان و دوستدارانِ فرهنگ و زبانهای ایرانی خواهد نهاد.


«کتابِ سده»، همزمان، چاپِ دومِ «گویاییِ ارستو» با ویرایشی تازه، چاپِ چهارم «زبانِ پارسیگ» و چاپِ دومِ «جاماسپی» را انجام داده است و آنها را در «نمایشگاهِ کتابِ تهران» در دسترسِ استادان، پژوهندگان، دانشجویان و دوستدارانِ فرهنگ و زبانهای ایرانی خواهد نهاد.
«گویاییِ ارستو» از پاولِ پارسی (فیلسوفِ ایرانِ باستان و استادِ فلسفه‌ی‌ خسرو انوشیروان ساسانی) دربردارنده‌ی سه گفتار (گفتار اندر گویاییِ ارستو، روشنایی‌نامه‌ای بر اندر پیرامونِ گزارشِ ارستو و رده‌بندیِ ارستوییِ دانشها) از پاولِ پارسی است که به شاه خسرو انوشیروان پیشکش شده.
گویاییِ ارستو را رَهامِ اشه از سوریگ و عربی به انگلیسی گزارده و بزرگمهرِ لقمان هم به پارسیِ ناب گردانده و واژه‌نامه‌‌ای سه‌زبانه‌ (پارسی ـ انگلیسی ـ پارسیگ) نیز برای آن فراهمیده است.
ویرایشِ دومِ گویاییِ ارستو که نخستین نامه از «خردنامگ» است، در اندازه‌ی وزیری، در ۴۵۶ رویه، با پوشینه‌ی سخت و به بهای ۳۲۰ هزار تومان چاپ شده.
 
«زبانِ پارسیگ (پهلوی): دستورِ زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی» نوشته‌ی رهامِ اشه و گردانشِ مزدا تاج‌بخش و بزرگمهرِ لقمان است.
در زبانِ پارسیگ، نویسنده خودِ این زبان را پایه‌ی کارِ خویش نهاده، بدان چونان زبانی زنده و پویا درنگریسته، سرچشمه‌ها را باریک‌بینانه و سنجشگرانه بررسیده و نمونه‌هایی بسیار از کم‌وبیش همه‌ی نوشته‌های پارسیگ فرادستِ آموزنده گذارده است. چنین، هر کس، برپایه‌ی این کار، خواهد توانست دستورِ پارسیگ را به نیکی آموزد؛ با واژه‌سازی در این زبان آشنا شود؛ پارسیگ را با دیگر زبانهای ایرانی سنجد؛ ۴۲۵۴ واژه‌ی پارسیگ را ریشه‌شناسانه بررسد؛ و واج‌شناسیِ این زبان را نیز فراگیرد.
چاپِ چهارمِ زبانِ پارسیگ که سومین نامه از خردنامگ است، در اندازه‌ی وزیری، در ۶۳۲ رویه، با پوشینه‌ی سخت و به بهای ۴۲۰ هزار تومان انجام شده.
 
«جاماسپی» (یا «یادگارِ جاماسپ»، یا «جاماسپ‌نامه») که نمایانگرِ پاسخهای جاماسپِ بِدَخش به گشتاسپ‌شاه است به دیروز و امروز و فردای ایران پردازد، و گذشته و کنون و آینده‌ی آریاییان را برنماید.
جاماسپی را که بزرگمهرِ لقمان بر پایه‌ی گزارشِ رهامِ اشه به دست داده، چهارمین نامه از گردآوردِ خردنامگ است که در اندازه‌ی وزیری، در ۳۳۶ رویه، با پوشینه‌ی سخت و به بهای ۲۴۰ هزار تومان چاپخش شده.
 
گفتنی است که نشانیِ «کتابِ سده» (دورآوا: ۶۶۸۶۲۱۴۳-۰۲۱، همراه: ۰۹۱۲۲۴۷۲۸۳۸، شناسه‌ی تلگرام:@NashreSade)، در نمایشگاهِ امسال، شبستان، راهرو ۲۶، غرفه‌ی ۱۲ است.
 


کد مطلب: 163368

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/163368/بازچاپ-گویایی-ارستو-زبان-پارسیگ-جاماسپی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir