دبیر کل حزب مردمسالاری در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری به 10 نکته مهم جهت احیا و تقویت اعتماد عمومی که لازمه مشارکت حداکثری مردم است تاکید کرد.
دبیرکل حزب مردمسالاری در بیستمین کنگره این حزب تاکید کرد
10 شاخص مهم برای احیا و تقویت اعتماد عمومی
6 اسفند 1400 ساعت 17:23
دبیر کل حزب مردمسالاری در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری به 10 نکته مهم جهت احیا و تقویت اعتماد عمومی که لازمه مشارکت حداکثری مردم است تاکید کرد.
مراسم افتتاحیه بیستمین کنگره حزب مردمسالاری با شعار «احیای اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری» صبح پنجشنبه پنجم اسفند در تالار سناتور تهران با حضور و سخنرانی جمعی از شخصیتهای سیاسی و با پیام سیدمحمد خاتمی برگزار شد. در این مراسم از جدیدترین کتاب دکتر مصطفی کواکبیان تحت عنوان «عیار اصلاحطلبی در خانه ملت» رونمایی شد.
دبیر کل حزب مردمسالاری در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری به 10 نکته مهم جهت احیا و تقویت اعتماد عمومی که لازمه مشارکت حداکثری مردم است تاکید کرد.
متن کامل سخنرانی مصطفی کواکبیان به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله الذی هدانا لهذا و ماکنا لنهتدی لولا ان هدانا الله
یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر اعطنا بمسالتنا ایاک جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالاخره و اصرف عنا بمسالتنا ایاک جمیع شرالدنیا و شرالاخره
خدا را شاکر هستم که تضمین فرمود که عمری داشته باشیم تا بتوانیم بیستمین کنگره حزب مردمسالاری را هم برگزار نماییم.
در ابتدای صحبتم جا دارد تشکر کنم از همه کسانی که برای برپایی این کنگره زحمت کشیدند و در این جلسه حضوری و نشست مجازی شرکت کردند.
نمایندگان محترم ادوار مجلس، دبیران کل احزاب، اعضای محترم حزب در سراسر کشور، مسئولان محترم اجرایی، مدیران مسئول رسانهها و مطبوعات و همچنین تشکر میکنم از سخنرانان خوب این کنگره، از جناب دکتر محسن رنانی که گفتند در هیچ کنگره حزبی شرکت نکرده بودند اما در این کنگره شرکت فرمودند و سخنان بسیار خوبی را هم مطرح کردند. از جناب آقای حجتالاسلام و المسلمین مازنی تشکر میکنم که هم صحبتهایی ارزنده فرمودند و هم پیام سردار اصلاحات سیدمحمد خاتمی را خواندند. و از جناب سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور محترم دوره اصلاحات تشکر ویژه دارم. پیام ارزشمندی را صادر فرمودند که امیدواریم مدنظر همه ملت و اصلاحطلبان قرار گیرد.
در اینجا به دلیل ضیق وقت خیلی مختصر مواردی را که شعار این کنگره است بیان میکنم.
اعتماد عمومی که در قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره بقره به آن اشاره شده است، اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فیالارض خلیفه خداوند مقام خلیفة اللهی را به انسان داده است خداوند سبحان در ادامه میفرماید و علم آدم الاسماء کلها وقتی خداوند انسان را در مقام خلافت خود مطرح میکند پس چگونه کسی که حکومت دستش هست میتواند به اکثريت آرای عمومی بیاعتنایی داشته باشد.
همه میدانیم وجود مقدس حضرت علی (ع) مخاطب پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) قرار گرفتند که آن حضرت فرمودند: فرزند ابی طالب تو ولایت بر مردم داری، به شرط اینکه مردم با رضایت، تو را برای ولایت بپذیرند.
لذا بحث اعتماد عمومی در مسئله مشروعیت نظام بسیار مهم است، همانطور که امام راحل فرمودند: «میزان رای ملت است» البته ایشان صرفا یک سخن سیاسی نگفتهاند بلکه یک فتوای شرعی را مطرح کردند که میزان رای ملت است و ملت هم یعنی اکثریت مردم، نمیتوان گفت میزان رای ملت است با ۲۰ یا ۳۰ درصد، خیر، میزان رای اکثریت ملت است، حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری هم در تاریخ 1/1/1389 آمده است که ما علاوه بر مشروعیت الهی مشروعیت مردمی نیز داریم، یعنی از لحاظ شرعی نیز باید گفت حکومت اقلیت در جامعه دینی مشروعیت ندارد.
ضمنا اگر بخواهیم حکومتی با نفوذ داشته باشیم باید به مردم تکیه کنیم و رضایت اکثریت مردم را داشته باشیم کما این که دولت با اعتماد عمومی میتواند کارآمدی خود را هم افزایش دهد.
در بحث توسعه نیز برای پیشرفت کشور، دانشمندان علم توسعه مطرح کردهاند که پیشرفت بدون مردم معنا پیدا نمیکند و اساسا پیشرفتی بدون مردم حاصل نمیشود، لذا این که گفتیم اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری است از لحاظ مبانی دینی و فقهی و سیاسی و علمی بحثی در آن نیست و هیچکس نمیتواند آن را انکار نماید.
من در اینجا 10 تا شاخص را برای احیا و تقویت اعتماد عمومی خدمت شما عرض میکنم
اولین شاخص نظام پاسخگویی است؛ بدین معنی که نظامی که حاکم است باید پاسخگو باشد و ما معتقدیم این پاسخگویی به همه جا برمیگردد و در همه سطوح باید باشد، از جمله شورای محترم نگهبان، همانطور که بنده هنوز هم نفهمیدم چرا من را رد صلاحیت کردند. چون براساس همان نامه ابلاغی شورای نگهبان به وزارت کشور بنده جزو مواردی بودم که واجد شرایط بودم اما هیچ کس دلایل عدم احراز صلاحیت ما را نگفت و با آقای طحان نظیف و آقای ره پیک صحبت کردم گفتند شما در موعد قانونی اعتراض نکردید و در پاسخ گفتم بنده اولین نفر بودم که توئیت زدم و در روزنامه منتشر کردم که دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید که آقایان گفتند برای ما توئیت ملاک نیست؛ گفتم بالاخره میشود لطف کنید به من بگویید چرا احراز صلاحیت نشدم؟ تا ضعفهایم را بدانم و دیگر در این عرصه وارد نشوم که آقایان گفتند در دستور کار قرار میدهیم و به شما خواهیم گفت که تا این لحظه ظاهرا در دستور کار قرار ندادند به خصوص آنکه بنده مدعی هستم هیچ یک از افراد تائید شده از من بالاتر نبودند نه از لحاظ سوابق مبارزاتی و انقلابی و نه از لحاظ سوابق جانبازی و ایثارگری و خانواده شهید بودن و نه از لحاظ مراتب علمی و دانشگاهی و عضویت در هیات علمی و سواد حوزوی و نه از لحاظ سوابق تقنینی و مجلسی و نه از لحاظ سواد رسانهای و مطبوعاتی و... من در اینجا به قول آقایان علما تحدی میکنم و حاضرم مناظره داشته باشیم حال بگذریم.
مورد دیگر در مورد محصوران است که کسی پاسخگو نیست؛ ۲۵ بهمن 1400، ۴۰۰۰ روز از حصر جناب آقای میرحسین موسوی و حاج آقای کروبی و سرکار خانم رهنورد گذشت، ما در روزنامه هم نوشتیم در این خصوص جوابی بدهید، این افراد که در هیچ نهاد قضایی محکوم نشدند و شورای عالی امنیت ملی میتواند هر لحظه در مصوبه خودش تجدیدنظر کند.
یا هنوز هم در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی هیچ جوابی داده نشده است و چیزی مشخص نشده و چه کسی باید محاکمه شود؛ یا هنوز درباره حوادث آبان ۹۸ پاسخی داده نشده است؛ بحث تعداد کشتهشدگان هم مطرح نیست یا دلایل بروز حوادث دی ماه ۹۶ چه بود و در مورد آنان که کشته شدند؛ پاسخی داده نشده است یا همچنین بحث طرح صیانت که باید اسم آن را خیانت به ملت گذاشت، اگر قرار باشد پاسخگوییها اینگونه باشد که برای طرح صیانت دیگر همین اندک پاسخگویی هم وجود نخواهد داشت، سرعت اینترنت را هم که خودتان میبینید؛ جناب آقای رئیسی میفرمایند که سرعت اینترنت باید زیاد شود، اما با دستور که حل نمیشود، باید عمل شود. بالاخره با این کارها مردم از اساس حکومت منزجر میشوند، یا درباره فایل صوتی که پخش شد من از آقای محسنیاژهای یک خواهش کردم که ما نه تهمت میزنیم نه لجنپراکنی میکنیم، گفتم ما نتوانستیم در مجلس دهم املاک نجومی را به نتیجه برسانیم، شما به عنوان قاضی القضات یک بار هم که شده به این امور رسیدگی کنید، یا مثلا آقای رئیسی ۱ ماه پیش در تلویزیون اعلام کرد آمار کرونا در سطح کشور در دوره قبل از ما ۷۰۰ نفر بوده است و الان به بیست نفر رسیده است اما حال خودشان بیایند و پاسخگو باشند آمار کرونا در حال حاضر بالای ۲۰۰ نفر میباشد علت چیست؟
شاخص دوم این است که ما؛ مردمسالاری را جدی نمیگیریم؛ اگر واقعاً اراده اکثریت باید حاکم باشد این ترجیح اراده اکثریت مهم است، چرا انتخابات مجلس با ۶۰ درصد غیبت مردم انجام شد، حتی همان کسانی که الان در مجلس هستند حدود یک سوم آرا را آوردهاند و نماینده ۱۵ درصد مردم هستند، خب این میشود مجلس حداقلی چرا نباید یکبار آسیبشناسی کنیم و علت را پیدا کنیم، یا همین انتخابات ریاست جمهوری سال جاری براساس آمار رسمی ۵۲ درصد شرکت نکردند و جالبه که نفر دوم آقای آرای باطله شد، یعنی انتخابات ما رقابتی نبود. اگر اراده اکثریت باشد؛ باید فکر دیگری کرد. وضعیت شوراها هم که بسیار وخیمتر بود یعنی اعضای شورای تهران فقط نماینده 5 درصد هستند.
شاخص سوم درباره شفافیت است؛ در این مجلس که بیست ماه از آن گذشته هیچ گاه شفافیتسازی انجام نشده است، البته بحث شفافیت فقط مختص مجلس نیست بلکه شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود دولت، مجلس خبرگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و امثال اینها هم باید شفافیت داشته باشند. عزیزان بدانند که بنده در مجلس دهم پرچمدار طرح شفافیت بودهام و به شدت به آن اعتقاد دارم.
شاخص چهارم فسادستیزی است که برای افزایش اعتماد عمومی باید انجام شود که متاسفانه در کشور این را نیز نمیبینیم، این موضوع هم فقط مربوط به این دولت نیست.
فساد در دستگاههای دولتی سیستماتیک شده است، البته مفهوم سیستماتیک بودن این نیست که از بالا تا پایین همه فاسدن بلکه مفهوم این است به طور مثال اگر در ادارات پارتی نداشته باشید و یا رشوه ندهید و یا حتی شما رانت نداشته باشید کار شما پیش نمیرود یا موضوع فرارهای مالیاتی، یا معافیتهای مالیاتی که عدهای شامل آن میشوند و یا موضوع حل تعارض منافع و یا دولت الکترونیک اینها همه در بحث فسادستیزی مهم است.
شاخص پنجم عدالت محوری است؛ فاصله طبقاتی زیادی ایجاد شده و روز به روز هم که بیشتر میشود، پس در این بین عدالت اقتصادی چطور معنا پیدا میکند، عدالت اجتماعی و عدالت قضایی چطور معنا پیدا میکند، مثلا همین موضوع آزادسازی حریم و سواحل دریاها که در حال حاضر درحال انجام شدن است؛ عمل بسیار خوبی است اما جناب آقای رئیسی و جناب آقای محسنیاژهای شما در گذشته نیز در دستگاه قضا حضور داشتهاید، چرا آن زمان جلوی این موضوع را نگرفتهاید و الان که کلی سرمایه بیتالمال استفاده شده است به این فکر افتادهاید، بنابراین میتوانستید قبلا جلوی این موضوع را بگیرید، و یا درباره عدالت سیاسی که گفته میشود انتصابات فامیلی نداریم، در صورتیکه من آمار دارم ۲۰۰ نفر از انتصابات فامیلی در شش ماه اخیر در سطح وزارتخانهها انجام شده است که این تنها مختص آقازادهها یا دامادها نیست بلکه بحث باجناقها و پسرخالهها را هم شامل میشود.
شاخص ششم حاکمیت قانون میباشد؛ اگر ما بخواهیم اعتماد عمومی احیا شود باید به آن توجه نماییم، من همین جا یک سوال مطرح میکنم؛ مگر دیوان عدالت اداری نگفته است آن رای که سازمان امور اداری استخدامی درباره شهردار تهران داده است؛ باطل است، آیا شهردار تهران استعفا میدهد؟؟!! زیرا باید یکی از آن تخصصها که در آیین نامه بوده است را میداشته تا بتواند شهردار شود.
شاخص هفتم درباره معیشت مردم است؛ گرانیهای سرسامآور، بحث دارو و... و در بحث بودجه چه کاری را میخواهند به نفع معیشت مردم انجام دهند؟ موضوع حذف ارز ترجیحی چه میشود؟ و یا درباره بورس که رئیسجمهور در مناظرهها اعلام نمود چند روزه آن را حل مینماییم در صورتی که هشت ماه از آن گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است. میزان دریافتیها، دستمزدها، حقوق کارگران و امثال اینها بیشترین لطمه را به اعتماد عمومی میزند.
شاخص هشتم شیوه تعامل مثبت با جهان که میتواند اعتماد عمومی را بدست بیاورد؛ اگر امشب اعلام کنند که توافق انجام شده است ما همه خوشحال میشویم، هرچند که با تیم مذاکرهکننده فعلی موافق نباشیم، قطعا منافع ملی برای ما اهمیت بیشتری دارد و ما به خاطر یک دستمال که نباید قیصریه را به آتش بکشیم، ما لغو تحریمها، راستی آزمایی و توافق پایدار را باید تضمین داشته باشیم، این همه به دکتر ظریف حمله کردند، در صورتی که من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم کاملا خبر دارم که ایشان جز نظر مقام معظم رهبری هیچ کار دیگری را انجام نمیدادند، مقام رهبری در دیدار مردم قم اجازه دادند که ما تعامل مثبت داشته باشیم و با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم، نمیشود که چینیها و روسها بیایند حرف ما را به گوش آنها برسانند بلکه میبایست ما مذاکره مستقیم داشته باشیم و پولهای بلوکه شده را در توافقی با آنان به کشور برگردانیم و اگر آنها نیز میگویند باید زندانیانمان آزاد شوند، در یک زمان مشخص این کار صورت گیرد.
خلاصه بحث من در این خصوص است که رابطه سیاسی ایران و آمریکا باید به غیر از مذاکره درباره موضوع افغانستان؛ عراق و... به شکلی در یک بازه زمانی مشخص حل شود، کمااینکه درباره ۱۵ کشور همسایه بسیار بحث وجود دارد.
به خصوص درباره عربستان که اخیرا شنیدم حتی ترامپ از برجام بعد از اینکه عدهای سفارت عربستان را در تهران اشغال کردند خارج شد و این نشانهای بود که سعودیها به آنها دادند، چرا ما سفارت عربستان را اشغال کردیم و چه کسی دستور آن را داده بود! حال امید است بعد از آنکه ما پنج باری است که با عربستان مذاکره نمودیم این رابطه برقرار شود.
درباره طالبان نیز باید بگویم ما باید آخرین کشوری باشیم که آنها را به رسمیت بشناسیم.
شاخص نهم بحث توسعه و پیشرفت در همه زمینهها مطرح است و باید عقب ماندگیهای خودمان را که در بخشهای مختلف وجود دارد برطرف سازیم.
و نکته آخر در مورد تحولخواهی و تغییرپذیری است؛ ما اگر بخواهیم فقط حرکت ایستایی داشته باشیم و هیچ تحول و تغییری نداشته باشیم، در بحث سیاست خارجی این منافع ملی ماست که مهم است، هرجا منافع ملی اقتضا کند باید همان را انجام دهیم، ما قرار بود در ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم و جزو ۱۰ کشور بزرگ و مطرح دنیا از لحاظ قدرت اقتصادی و سیاسی باشیم، آیا این اتفاق صورت گرفته است؟ خیر؛ و بعید است که در این دو سه سال آینده هم چنین اتفاقی رقم بخورد، باید فکری کرد که چه کاری را باید انجام داد. این 10 شاخص همه میتواند اعتماد عمومی را برگرداند البته به شرط آنکه بخواهیم صادقانه مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم و باید همه اینها را رعایت کنیم.
در پایان این نکته را باید عرض کنم که جبهه اصلاحات میتواند بیاید چهار حزب شود زیرا سلایق مختلفی در احزاب اصلاحطلب وجود دارد. گفته میشود بعضیها قدرت محورند، بعضیها جامعه محورند و بعضیها هم قانون و یا اصول و البته بعضیها هم باری به هرجهتند بنابراین حزب مردمسالاری این آمادگی را دارد که همکاری لازم را داشته باشد.
اگر نظام حزبی بخواهد حاکم شود این موضوع راهکار خوبی است که 31 حزب جبهه اصلاحات در 3 یا 4 حزب خلاصه شود و حزب مردمسالاری آمادگی خودش را هم اعلام میکند البته راهحل نهایی برای اینکه شعار کنگره بیستم تحقق یابد همان چیزی است که قبلا نیز اعلام نمودهایم، یعنی بازنگری قانون اساسی و تحقق طرح جمهوریت سوم است.
کد مطلب: 161436