کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه، عضو ناتو اما مخالف تحریم روسیه

3 اسفند 1400 ساعت 17:46

زمانی که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تصمیم گرفت تا ۲ منطقه جدایی طلب اوکراین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت بشناسد، ترکیه به عنوان عضو ناتو و کشور همسایه آن در دریای سیاه، به شدت با این اقدام مخالفت کرد اما همزمان از اقدامات تنبیهی و تحریم علیه روسیه حمایت نکرد.


زمانی که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تصمیم گرفت تا ۲ منطقه جدایی طلب اوکراین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت بشناسد، ترکیه به عنوان عضو ناتو و کشور همسایه آن در دریای سیاه، به شدت با این اقدام مخالفت کرد اما همزمان از اقدامات تنبیهی و تحریم علیه روسیه حمایت نکرد.
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، ترکیه که هم روابطی خوب با اوکراین و هم با روسیه دارد اما به طور کلی با تحریم مخالف است؛ این در حالی است که غرب وعده داده قصد تنبیه روسیه با تحریم و محدودیت‌های اقتصادی را دارد.
بحران اوکراین، سیاست موازنه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را همراه با تعهداتی که در قبال ناتو دارد و محافظت از اقتصاد شکننده‌ای که در ماه دسامبر با بحران ارزی روبه‌رو بود، دچار چالش کرده است.
تحلیلگران می‌گویند هر اقدام بیشتری علیه مسکو، آنکارا را با خطر از دست دادن منابع مهم انرژی، تجارت و گردشگری روبه‌رو خواهد کرد.
آتیلا یسیلادا از گروه گلوبال سورس در استانبول، در این رابطه گفت: چشم‌انداز یک درگیری طولانی مدت بدون خونریزی یا تحریم‌های اساسی بر صادرات انرژی روسیه می‌تواند به شدت به ترکیه آسیب رسانده و ثبات اقتصادی این کشور را تهدید کند.
رویترز نوشت: سیاست اردوغان بدین صورت بوده که به طور معمول دوستی خود با ولادیمر پوتین را برجسته کرده و همزمان با ایجاد موازنه‌ای که ترکیه برای چندین دهه به کار گرفته است، نسبت به هرگونه جنگ و درگیری در این منطقه هشدار داده است. همزمان اردوغان پیشنهاد میانجی‌گری در این بحران را داده است. وی همچنین از رفتار غرب با مسائل و جلوگیری آن از ایجاد صلح انتقاد کرده است.
اردوغان امروز تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن ۲ منطقه جدایی طلب لوگانسگ و دنتسک را غیرقابل قبول و نقض تمامیت ارضی اوکراین خواند. همزمان رییس جمهور ترکیه که در ماه جاری از کی‌یف بازدید کرده بود، از هر ۲ طرف خواست تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. این شاید شدیدترین اظهارات اردوغان از زمان بحران بین آنکارا و مسکو بر سر هدف قرار دادن یک فروند جت روسی در نزدیکی ترکیه از سال ۲۰۱۵ بود.
اردوغان و پوتین روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند و ترکیه در سال ۲۰۱۹ خریدهای متنوع تسلیحاتی از روسیه داشت. این موضوع باعث خشم واشنگتن و اعمال تحریم علیه ترکیه شد. از آن زمان، آنکارا با اعمال تحریم علیه هر کشوری مخالفت کرده است.
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با هفته نامه دی ولت آلمان گفت: تحریم‌ها علیه روسیه بی فایده هستند. شما تنها مشکلات را به عقب می‌اندازید. ما امروز به قوانین و مقررات جدید برای روسیه و غرب نیاز داریم تا احساس امنیت کنیم.
وی افزود: روسیه نیز از ناتو احساس تهدید می‌کند.
درحالی که ترکیه در بخش انرژی و تجارت با روسیه همکاری می‌کند اما همزمان پهپادهای پیشرفته خود را به اوکراین فروخت و قراردادی را برای تولید مشترک آن به امضا رساند که باعث خشم مسکو شد.
ترکیه با دیپلماسی پیچیده‌ای مواجه است؛ آنها مخالف سیاست‌های روسیه در سوریه و لیبی هستند و همزمان در روی زمین با آنها همکاری می‌کنند. از سوی دیگر ترکیه با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و همچنین به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی مخالف کرد.
روسیه تامین کننده ۴۶ درصد از گاز مصرفی ترکیه در سال گذشته بوده است. کاهش ارزش لیر ترکیه در سال گذشته باعث افزایش نرخ تورم در این کشور تا ۵۰ درصد شد.


کد مطلب: 161362

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/161362/ترکیه-عضو-ناتو-اما-مخالف-تحریم-روسیه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir