این روزها زمزمه های واردات، بلاتکلیفی صنعت خودرو ظرف چند سال اخیر، فشار برای کنترل دستوری قیمت و تحمیل زیان انباشته به خودروساز و زنجیره تامین و همینطور برنامه های هوشمندانه پشت پرده برای از پا درآوردن حلقه های کلیدی زنجیره تامین خودرو به گوش می رسد
آدرس غلط به مردم ندهیدندهید؛
در خودروسازی دولتی خوب عمل نکرده ایم
16 بهمن 1400 ساعت 13:41
این روزها زمزمه های واردات، بلاتکلیفی صنعت خودرو ظرف چند سال اخیر، فشار برای کنترل دستوری قیمت و تحمیل زیان انباشته به خودروساز و زنجیره تامین و همینطور برنامه های هوشمندانه پشت پرده برای از پا درآوردن حلقه های کلیدی زنجیره تامین خودرو به گوش می رسد
این روزها زمزمه های واردات، بلاتکلیفی صنعت خودرو ظرف چند سال اخیر، فشار برای کنترل دستوری قیمت و تحمیل زیان انباشته به خودروساز و زنجیره تامین و همینطور برنامه های هوشمندانه پشت پرده برای از پا درآوردن حلقه های کلیدی زنجیره تامین خودرو به گوش می رسد.
آسیب به صنعت خودرو علاوه بر ایجاد تقاضایی بین 15 تا 30 میلیارد دلار در سال نزدیک به 600 هزار شغل مستقیم را از بین خواهد برد و دامن زدن به نارضایتی جوانان از کیفیت خودرو تاثیر شدید روانی در جامعه به جا خواهد گذاشت.
ریچارد نفیو تحریم های ایران را در دوره گذشته چنان مدیریت کرد که علاوه بر ایجاد موجی از نارضایتی در داخل کشور، 4قطعنامه علیه ایران صادر شد.
در دوره گذشته تحریم ها خودرو یکی از اولویت های تحریمی بود. در دوره جدید نیز خودرو در لیست اولیه قرار گرفت. نفیو در کتاب "هنرتحریم ها نگاهی از درون میدان" در مورد استراتژی تحریم خودرو در دوران اوباما می گوید:
"ما در حالی که شدیدترین تحریم ها را علیه صنعت خودرو اعمال کردیم مسیر واردات خودرو را باز گذاشتیم و با استفاده از منابع ارزی خود ایرانی ها تعداد زیادی خودروی لوکس وارد کشور شد. با این تاکتیک هم منابع محدود ارزی را از دست دادند، هم از منابع خودشان علیه خودشان استفاده کردیم و هم موجی از نارضایتی در جوانانی ایجاد کردیم که با دیدن خودروهای لوکس در خیابانها احساس بدبختی عمیقی به آنها دست می داد."
در مصاحبه اخیر دبیر واردکنندگان خودرو، محصولات تولیدی توسط خودروسازان به عنوان ارابه مرگ اشاره شده است. باید به ایشان متذکر شویم در مورد خودروهایی صحبت می کنیم که قیمت کارخانه آنها برای مصرف کننده کمتر از 200 میلیون تومان و به عبارتی کمتر از 7 هزار دلار می باشد، آیا قرار است برای بخش کم درآمد و متوسط جامعه، خودرویی 7 هزار دلاری وارد شود که با کیفیت و ایمن بوده و ارابه زندگی باشد، آیا ایشان که ذینفع این فرآیند هستند و برخی از نمایندگان محترم مجلس که حامی این رویکرد بوده ولی ذینفع نیستند، حاضرند متعهد شوند که به جای ارابه مرگ، ارابه زندگی را نه با 7 هزار دلار، بلکه با 10 هزار دلار وارد کشور کنند. یا اینکه مانند همیشه برنامه ای تجاری، جهت دستیابی به سودهای غیر متعارف با واردات پورشه و مازراتی به اسم حل مشکل جامعه، تنظیم شده است. نتیجه این رویکردها چیزی جز واردات خودرو برای قشری که هم اکنون دغدغه به روزآوری خودروی بنز و بی ام و 2018 خود را به مدل 2022 دارند، نیست. البته که از نظر عده ای و نه خود این افراد، این قشر از جامعه حتی در بدترین شرایط تحریمی و نیاز کشور به کالاهای اساسی، باید از دنیا عقب نمانند!
آیا استفاده از اصطلاحاتی مانند ارابه مرگ برای محصولی که تائیدیه موسسه استاندارد را داشته و توسط مردم این مملکت تولید شده است، توهین به بخشی از جامعه به حساب نمی آید؟ آیا افراد متخصص نمی بایست از اصطلاحات صحیح تر استفاده نمایند. آیا نمی دانیم در هر تصادفی سه عنصر خودرو، راننده و جاده سهم دارند و می بایست کمی تامل کنیم و بعد حرف بزنیم. آیا در تصادفات داخل کشور، در خودروهای وارداتی، افراد جان خود را از دست نداده اند؟
طبق گزارش دولت آمریکا میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در 6 ماه اول سال 2021 نسبت به 6 ماهه سال 2020 معادل 18.4 درصد رشد داشته و 20160 ﻧﻔﺮ در اﯾﻦ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺟﺎن ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده اﻧﺪ. ﻻزم ﺑﻪ ذﮐﺮ اﺳﺖ اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﺮگ و ﻣﯿﺮ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮگ و ﻣﯿﺮ در 6 ﻣﺎﻫﻪ اول ﺳﺎل از ﺳﺎل 2006 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺷﺎﯾﺪ واردا ﺧﻮدرو در آﻣﺮﯾﮑﺎ ﻗﻄﻊ ﺷﺪه ﮐﻪ ﻣﺮدم آﻧﺠﺎ ﻫﻢ ﺳﻮار اراﺑﻪ ﻣﺮگ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ
یادمان باشد تا کنون واردات خودرو تاثیری بر روی قیمت خودروهای ارزان و متوسط نداشته است، به آمار واردات خودرو از سال 1386 تا سال 1398 در جدول زیر توجه نمائید.
سال | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | جمع |
تعداد واردات | 38765 | 47172 | 41262 | 42472 | 39634 | 44586 | 78712 | 102484 | 51439 | 79789 | 71993 | 14890 |
1886 | 655084 |
نام خودرو ساز |
حداکثر سهم بازار در کشور چین | سهم بازار در سال 2021 | توضیحات |
هیوندای | 9.1% در سال 2005 | 1.4% | سهم بازار تمامی این خودروسازان در کشور چین نزولی بوده و در سال 2021 به حداقل خود رسیده است. جمع فروش تمامی این خودروسازان در بازار کشور چین در سال 2021 تقریبا معادل نصف فروش برند چانگان چین بوده است. |
کیا | 3.6% در سال 2012 | 0.6% | |
رنو | 0.3% در سال 2017 | صفر | |
پژو | 2.1% در سال 2014 | 0.2% | |
سیتروئن | 4.7% در سال 2003 | 0.2% | |
DS | 0.1% در سال 2014 | 0.01% |
کد مطلب: 160893