کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاهم‌نامه‌ي زيارتي ايران و عراق با تأكيد بر افزايش ضريب امنيت امضا شد

خبرگزاری ايسنا , 12 مرداد 1391 ساعت 15:16

تفاهم‌نامه زيارتي ايران و عراق با تاكيد بر افزايش سطح خدمات و ارتقاي امنيت در عراق و همچنين ايجاد دفاتر نمايندگي در دو كشور و ساماندهي زائران عراقي امضا شد.


 هيأت گردشگري عراق از روز دوشنبه (نهم مردادماه) در ايران است و از همان روز مذاكرات را با سازمان حج و زيارت براي بررسي و تجديد تفاهم‌نامه‌ي زيارتي دو كشور آغاز كرد.
مذاكرات طرفين با اين‌كه از حدود سه روز پيش آغاز شده بود، همچنان تا ظهر امروز و پيش از امضاي قرارداد، ادامه داشت، براي همين درحالي‌كه قرار بود تفاهم‌نامه ساعت ۱۱ صبح امروز (پنج‌شنبه‌، ۱۲ مردادماه) امضا شود، تقريبا با دو ساعت تاخير و در ساعت ۱۲:۴۰ پس از حضور هيأت جهانگردي عراق و رييس سازمان حج و زيارت در جمع خبرنگاران امضا شد.

طرف عراقي مانند سال‌هاي گذشته، خواهان افزايش تعداد زائران ايراني بود؛ اما اين تفاهم‌نامه بدون تغيير در حجم زائران اعزامي ايراني امضا شد. سال گذشته يك ميليون و ۴۵ هزار ايراني به عراق سفر كردند. سازمان حج و زيارت براي افزايش تعداد زائران دو شرط دارد؛ ارتقاي سطح خدمات و تامين بيشتر امنيت.

سيداحمد موسوي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ پيش از امضاي اين تفاهم‌نامه گفت: جلسات متعددي براي تهيه‌ي اين تفاهم‌نامه برگزار شده است. سفر واقعا فشرده بود و وزير جهانگردي عراق ضمن حضور در جلسات متعدد، با معاون اول رييس جمهور،‌ وزير امور خارجه و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ديدارهايي داشت. با اين حال كارشناسان ايراني و عراقي جلسات زيادي را برگزار كردند تا به تهيه‌ي اين تفاهم‌نامه منجر شد.

در ادامه نيز لواء عبدالصاحب سميمسم ـ وزير جهانگردي عراق ـ گفت: بدون شك ارائه‌ي خدمات سبب تحكيم روابط دو كشور مسلمان مي‌شود. اميدوارم با توافق‌هاي به عمل‌آمده در اين راستا گام برداريم. اين دستاوردها حاصل نمي‌شود مگر با همكاري خوب طرفين.

او بار ديگر به روابط ريشه‌دار دو ملت و مشتركات ايران و عراق كه به توسعه‌ي همكاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي دو كشور منجر شده است، اشاره كرد و گفت: ما براين باوريم كه بركات اين ماه مبارك در مذاكرات سايه‌ي خوبي افكنده بود و باعث پيشرفت كار شد.

سيداحمد موسوي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ پس از امضاي تفاهم‌نامه نيز گفت: ما مروري بر تفاهم‌نامه قبلي داشتيم و آن را تعديل كرديم كه سرانجام در ۲۷ بند امضا شد و يقينا راهگشاي سفر زائران ايراني و عراقي خواهد بود.

او يادآور شد: در جلسات مشترك نقاط قوت و ضعف تفاهم‌نامه قبلي بررسي شد، چون اين تفاهم‌نامه يك‌ سال اجرا و نقاط قوت و ضعف آن آشكار شده بود. ما آن‌ها را بررسي كرديم و در تفاهم‌نامه‌ي جديد اين ضعف‌ها رفع شد.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: زائران، يكي از اهرم‌هاي ارتباطي و ناقلان فرهنگ و تمدن دو كشور به شمار مي‌آيند، لذا لازمه‌ي گسترش روابط، رسيدگي هر چه بهتر و بيشتر به اين زائران است.
وي در ادامه‌ي سخنانش از راه‌اندازي دفاتر نمايندگي دو كشور در شهرهاي زيارتي ايران و عراق با توجه به يكي از بندهاي تفاهم‌نامه خبر داد و افزود: اين دفاتر براي رسيدگي به مشكلات احتمالي زائران راه‌اندازي مي‌شود.
موسوي ادامه داد: البته براي راه‌اندازي دفاتر عراق در ايران لازم است با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي‌هايي شود كه من حتما موضوع را با آن‌ها مطرح مي‌كنم.

وي همچنين اظهار كرد: عراق تمايل دارد دفاتر نمايندگي خود را در شهرهاي زيارتي قم و مشهد راه‌اندازي كند و تمايل ما براي ايجاد اين دفاتر در شهرهاي نجف‌، كاظمين و كربلاست.

رييس سازمان حج و زيارت ادامه داد: تاكيد ما در اين تفاهم‌نامه خدمات‌رساني بيشتر به زوار است. خوشبختانه همين احساس را در طرف عراقي ديده‌ام. البته ما هم خواهان افزايش تعداد زائران اعزامي به عراق هستيم؛ ولي دو شرط اساسي ما، افزايش سطح خدمات و تامين بيشتر امنيت است.

او يادآور شد: امنيت يكي از وظايف اساسي دولت عراق است؛ ولي براي رعايت جانب امنيت و افزايش ضريب آن قرار شده است وزارت جهانگردي عراق، شركت‌هاي امنيتي مورد تاييد خود و دولت را معرفي كند و ما از قوي‌ترين و مطلع‌ترين آن‌ها براي افزايش ضريب امنيت زائران در اين كشور استفاده كنيم.

وي همچنين بيان كرد: اميدوارم با سامان‌دهي بهتر اوضاع عراق براساس اين تفاهمنامه، شاهد افزايش تعداد زائران باشيم و در سفر آينده به اين كشور محصول اين تفاهم‌نامه را از نزديك شاهد باشيم.
موسوي در ادامه‌ي سخنانش با تاكيد بر لزوم سامان‌دهي سفر عراقي‌ها به ايران و افزود: سال گذشته يك ميليون عراقي به ايران سفر كردند؛ ولي با اين وجود اين كشور برنامه‌ريزي درستي براي اعزام زئرا ندارد، ما اعلام كرده‌ايم حاضريم تجربيات خود را به آن‌ها منتقل كنيم.

وي اضافه كرد: علاوه‌ بر اين، دو كشور كميسيون‌هاي مشتركي را ايجاد كرده‌اند كه قرار است جلسات مستمري را برگزار كنند تا با توجه به تفويض اختيار ما به آن‌ها، كارها را دنبال كنند.

موسوي همچنين بيان كرد: ان‌شاءالله وزير دستور دهد بندهاي اين تفاهم‌نامه در عمل تسريع شود و شاهد رونق بيشتر در روابط دو كشور باشيم.

وزير جهانگردي عراق در ادامه درباره‌ي دليل سامان‌دهي نشدن سفر عراقي‌ها كه معمولا بدون استفاده از شركت‌هاي گردشگري و زيارتي و گرفتن ويزاي انفرادي براي سفر به ايران اقدام مي‌كنند، اظهار كرد: در يادداشت تفاهم اين نكته پيش‌بيني شده است و در آينده نزديك شركت‌هاي عراقي اعزام زائران را ساماندهي مي‌كنند كه اين كار زير نظز وزارت جهانگردي عراق انجام مي‌شود.
رييس سازمان حج و زيارت نيز متذكر شد: وزارت جهانگردي عراق قرار است از تجربه‌ي ايران براي اعزام زائر استفاده كند.


کد مطلب: 1601

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/1601/تفاهم-نامه-ي-زيارتي-ايران-عراق-تأكيد-افزايش-ضريب-امنيت-امضا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir