صنعتگران و کارشناسان در یک روم تخصصی در کلاب هاوس انگیزه هایی غیر از تعدیل قیمت کارخانه های خودروسازی را دلیل اصلی زمزمه های استیضاح وزیر عنوان کردند
پشت پرده های زمزمه های استیضاح فاطمی امین
نمایندگان ناراحتی از اجرایی نشدن واردات را سر فاطمی امین خالی کردند
7 دی 1400 ساعت 14:57
صنعتگران و کارشناسان در یک روم تخصصی در کلاب هاوس انگیزه هایی غیر از تعدیل قیمت کارخانه های خودروسازی را دلیل اصلی زمزمه های استیضاح وزیر عنوان کردند
صنعتگران و کارشناسان در یک روم تخصصی در کلاب هاوس انگیزه هایی غیر از تعدیل قیمت کارخانه های خودروسازی را دلیل اصلی زمزمه های استیضاح وزیر عنوان کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محمد رضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان در این برنامه، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه زمان چندانی از وزارت فاطمی امین نمی گذرد اما موضوع استیضاح مطرح می شود، اظهار کرد: به اعتقاد بنده ریشه این موضوع بیشتر به داستان واردات خودرو بر می گردد.
وی افزود: بنده چندین جلسه حضور داشتم و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند و معتقد بودند باید واردات آزاد شود و همین موضوع باعث می شود کیفیت خودروی داخلی افزایش پیدا کند. درحالی که استدلال منطقی در مورد ربط واردات و افزایش کیفیت و قدرت رقابت خودروی داخلی وجود ندارد.
نجفی منش افزود: البته ما مخالفتی با واردات خودرو نداشتیم اما در آن جلسه تذکر دادم با توجه به اینکه در کشور مقامات عالی رتبه نظر مساعد ندارند باید ابتدا نظر آنها جلب شود اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد. حتی پیشنهاد دیگری مطرح کردیم که این واردات درمقابل صادرات قطعه انجام شود. به هر حال وزیر محترم نیز برای واردات در سال جاری موافق نبودند و این باعث شد زمانی که طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، نمایندگان به نوعی به دنبال تلافی بودند مخالفات خود را به این روش نشان دادند.
وی تصریح کرد: این موارد باعث شد تا موضوع استیضاح به صورت تهدید در کمیسیون مطرح شود. البته در صحن عمومی مطرح نشده و تصور می کنم اقبال زیادی نداشته باشد.
به گفته نجفی منش ، درمجلس قبل هم نمایندگانی بودند که بر واردات خودرو اصرار داشتند و در مجلس فعلی هم این نمایندگان دیده می شوند.
وی افزود: نظر ما این است که باید اجازه داد زمانی از حضور وزیر صمت بگذرد و نتیجه تغییرات رخ داده مشاهده شود. با ساختارهای جدید به نوعی یک پنجره واحد شکل گرفته و قرار است کارهای مربوط به یک بخش تنها در یک معاونت به طور کامل انجام شود.
نجفی منش تاکید کرد: البته موارد دیگری وجود دارد که نمی شود گفت.
نمایندگان ناراحتی از اجرایی نشدن واردات را سر فاطمی امین خالی کردند
امیرحسین جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران نیز در ادامه با اشاره به انگیزه های مربوط به استیضاح وزیر بیان کرد: به هر حال یک وزیر جوانی کار را شروع کرده است اما به نظر می آید شجاعت ایجاد تغییرات بزرگ را دارد که وزرای قبلی نداشتند، اما فکر می کنم باید این فرصت رابدهیم تا وزارت صمت بتواند برنامه های خود را اجرا کند .
وی افزود: هنوز اتفاقی رخ نداده که دوستان بخواهند مخالفت کنند و شاید انگیزه ها همان موضوع واردات خودرو بوده است. ما به عنوان شهروند و قطعه ساز معتقدیم که باید فرصت داد تا نتایج برنامه های وزیر مشخص و سپس درباره آنها نظر داد.
جلالی اضافه کرد: به اعتقاد بنده وزیر در صنعت خودرو ریسک بزرگی کرده اند و باید اجازه دهیم تغییرات اعمال شده به نتیجه برسد. نباید زود تصمیم گرفت.
وي ادامه داد: سیاست گذاری های اقتصادی در حقیقت یک عقبه ای دارد فرضنا زمانیکه یک نماینده مجلس حمایت خود از واردات خودرو را اعلام کرده و از افزایش قیمت خودرو اظهار نارضایتی می کند باید انگیزه های این فرد مورد بررسی قرار بگیرد. باید در ابتدا انگیزه های اصلی مانند حمایت از واردات خودرو و مخالفت با افزایش قیمت خودرو مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد، فاطمی امین وزیر صمت در هدایت بازار کنونی خودرو توانسته به خوبی مناسبات را درک کند. در زنجیره ارزش صنعت خودرو در جلسه ای که در سایپا حضور داشتیم آقای سلیمانی گفتند از قیمت 162 میلیون تومان تموم شده ساینا 83 درصد از آن مربوط به مواد اولیه است. به عبارتی 83 درصد می شود 130 میلیون تومان که این مواد اولیه شامل فولاد، آلومینیوم، مس و پتروشیمی خواهد شد. قیمتگذاری مواد اولیه تابع یک قانون است که در میان سال 90 تا 92 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، که قیمت آنها باید همیشه 5 درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است. به این معنا که فولاد مبارکه ورقی که در فوب خلیج فارس 100 دلار باشد 95 دلار خواهند فروخت. در نتیجه باید گفت که در زنجیره ارزش صنعت خودرو 83 درصد مربوط به مواد اولیه است که شرکت های دولتی و شبه دولتی آنان را تولید می کنند و کنترل این مواد اولیه دست ایدرو و ایمیدرو بوده است. وزیر توانست نقش صنعتی شرکت های ایمیدرو و ایدرو را تغییر دهد و این شرکت ها از سیاست گذار به مجری تغییر یافتند، در حقیقت اگر موشکافانه به این قضیه نگاه شود می توان متوجه شد که آقای فاطمی امین با این تغییرات خواسته است تا سیاست گذاری واحد و متمرکزی را در سطح وزارتخانه داشته باشد. انگیزه های کنونی برای استیضاح فاطمی امین را باید در عواقب تغییراتی که ایشان در وزارت صمت و سازمان های زیر مجموعه اعمال کرده جستجو کرد.
منتقدان وزیر صمت راهکار بدهند
بهرام طیبی عضو هيات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در ادامه اظهار کرد: در این فرصت کم و با این اقتصاد مریض نباید سریع تصمیم گرفت. باید زمان داد تا نتایج کار مشخص شود. مشکل ما چالش های عمومی اقتصاد است و باید فکری برای این اقتصاد مریض کرد. وزیر صمت این شجاعت را داشت که قیمت گذاری دستوری شورای رقابت را کنار بگذارد.
وی ادامه داد: این عملکرد یک وزیر خوب را نشان می دهد که این اقدامات را برای صنعت خودرو انجام داده است. اگر می خواهند برای واردات خوردرو وزیر را استیضاح کنند برای فولاد و پتروشیمی چه تصمیمی دارند؟
طیبی افزود: منتفدان وزیر صمت خوب است مخالفان راهکارهای خود را هم ارایه کنند تا بررسی شود.
کد مطلب: 159262