دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه بازگشایی مدارس باید با تعداد کم روزها انجام شود، آن هم بدون اینکه اقدامات و آموزشهای مجازی تعطیل شود، درباره زمان آغاز بازگشایی تدریجی مدرسه ها، گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد و باید ببینیم آیا وزارت آموزش و پرورش میتواند شرایط مورد لزوم را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر.
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه بازگشایی مدارس باید با تعداد کم روزها انجام شود، آن هم بدون اینکه اقدامات و آموزشهای مجازی تعطیل شود، درباره زمان آغاز بازگشایی تدریجی مدرسه ها، گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد و باید ببینیم آیا وزارت آموزش و پرورش میتواند شرایط مورد لزوم را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر.
به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کنترل کووید۱۹ که با موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برگزار شد، گفت: یکی از مباحثی که امروز مورد بحث قرار گرفت، هوشمند کردن محدودیتهاست که بر اساس برنامه ریزی که در معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده، مورد ارزیابی قرار گرفت. موضوع دوم که درباره آن بحث شد، بحث بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی بود که برنامهریزی ها در اینجا مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در زمینه داروهای گیاهی و روشهای تشخیصی و تستهای غربالگری کرونا بود که مورد بحث قرار گرفت.
وی همچنین به ایسنا درباره وضعیت بازگشایی مدارس، گفت: امروز نتایجی که در دنیا درباره چگونگی بازگشایی و شرایطی که باید وجود داشته باشد، مورد ارزیابی قرار گرفت. یکسری شرایط مربوط به مسولان و مردم است و یکسری هم شرایطی است که وزارت آموزش و پرورش بتواند فراهم کند تا بتوانیم بازگشاییها را تسریع کنیم.
وی افزود: به هر حال بازگشاییها اگر انجام نشود، میتواند باعث ایجاد اشکالاتی در آموزش و سلامت روان کودکان شود. بحث واکسیناسیون، بحث اقدامات بهداشتی در مدارس اعم از گذاشتن ماسک در اختیار بچهها، ایجاد فاصلهگذاری و امکانات جهت شستوشوی دستها و... مورد توجه است.
جماعتی ادامه داد: در عین حال بازگشاییها باید با تعداد کم روزها انجام شود. آن هم بدون اینکه اقدامات و اموزشهای مجازی تعطیل شود. به عنوان مثال بازگشایی از یک روز در هفته آغاز شود و بر اساس پروتکلهایی که آموزش و پرورش و با کمککمیته علمی انجام میدهند که میتوانند با کمک مجامع علمی اقدامات را انجام دهند تا به تدریج به سمت بازگشاییها رویم. البته این موارد به بحث واکسیناسیون و رعایت موارد بهداشتی وابسته است.
جماعتی به ایسنا تاکید کرد: این بازگشاییها با توجه به شرایط کشور انعطافپذیر است و قابلیت برگشت دارد. یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که ما با پیک مواجه شویم، ممکن است مجددا کاملا به صورت مجازی شود. بنابراین یک حالت رفت و برگشت، اما نه به صورت یک قانون کلی، بلکه بر اساس یک قانون سیال که بر اساس شرایط تغییر میکند و به این صورت میتوانیم شرایط مدارس را در حالت مجازی، حضوری یا نیمه مجازی و نیمه حضوری تغییر دهیم.
وی درباره زمان آغاز تدریجی بازگشایی مدارس، به ایسنا گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد. باید ببینیم آیا وزارت آموزش و پرورش میتواند چنین شرایطی را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر. اگر بتواند این شرایط را ایجاد کند، به تدریج میتواند بر اساس برنامهریزیهایی که انجام میشود، کار را شروع کند. اما اگر جاهایی باشد که شرایط پروتکلهای بهداشتی را به هر علتی نتوانند در آن مدارس اجرا کنند، بهتر است که فعلا بسته بمانند.
وی درباره اینکه بنابراین ضربالاجلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد؟ گفت: خیر. این موضوع بسته به شرایط است و به نظر می رسد که شرایط بهداشتی باید برای بچه ها و معلمان به وجود آمده باشد. در غیر این صورت بچه ها اگر مبتلا شوند، میتوانند وارد خانواده ها شده و افراد دیگر خانواده یا با سایر بچه ها و معلمان انتفال دهند یا برعکس.
جماعتی درباره گمانهزنیها از پیک ششم، گفت: به نظر میرسد که باید احتیاطات لازم را داشته باشیم. باید شرایط لازم و حداقل کافی وجود داشته باشد تا بازگشاییها را انجام دهیم، وگرنه میتواند باعث تسریع و تشدید پیکی که ممکن است اتفاق افتد، شود و این میتواند خطرناک باشد.