دبیر انجمن قطعه سازان ایران کل مطالبات سازندگان از خودروسازان را 36 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به زودی تفاهم نامه ای بین بانک تجارت با انجمن قطعه سازان و دو شرکت ایران خودرو و سایپا امضاء می شود؛ اقدامی که موجب سرازیر شدن بخشی از نقدینگی و پرداخت سهمی از مطالبات قطعه سازان از این مسیر و تسریع در تولید و تکمیل خودروهای در کف می شود
دبیر انجمن قطعه سازان ایران کل مطالبات سازندگان از خودروسازان را 36 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به زودی تفاهم نامه ای بین بانک تجارت با انجمن قطعه سازان و دو شرکت ایران خودرو و سایپا امضاء می شود؛ اقدامی که موجب سرازیر شدن بخشی از نقدینگی و پرداخت سهمی از مطالبات قطعه سازان از این مسیر و تسریع در تولید و تکمیل خودروهای در کف می شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،مازیار بیگلو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان اینکه نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه سازان سر رسیده شده است، به اوضاع بحرانی قطعه سازن و توقف روند پرداخت مطالبات سازندگان در یک ماه اخیر پرداخت و اظهار داشت: به منظور حل مشکل نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان در نشست اخیر هیات مدیره انجمن قطعه سازان با مدیرعامل ایران خودرو مقرر شد تا در توافق نامه ای با بانک تجارت، سقف تفاهم نامه دو شرکت ایران خودرو و سایپا برای پرداخت مطالبات قطعه سازان افزایش یابد.
وی افزود: در این نشست همچنین راهکارهایی به منظور حل مشکل کسری قطعات خودروهای در کف و قطعه سازان درگیر این جریان ارائه و مقرر شد با تامین نقدینگی از این مسیر، خودروهای در کف کاهش یابد، جریانی که با بازگشت حجم عظیمی از نقدینگی به قطعه سازان می تواند جریان تولید و عرضه خودرو را سرعت ببخشد.
تامین نقدینگی و اصلاح روش فروش راهکاری برای جلوگیری از تشدید بحران تولید در صنعت خودرو
بیگلو همچنین اصلاح قیمت فروش خودرو را راهکار دیگری برای حل مشکل خودروسازان و زنجیره تامین دانست و اضافه کرد: تا زمانی که مشکل قیمت و فروش خودرو حل نشود مشکلات این صنعت و کسری نقدینگی و خودروهای در کف ادامه دارد و هر سال این بحران تشدید خواهد شد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه به تمهیدات ایران خودرو برای تکمیل خودروهای ناقص اشاره و بیان کرد: در جریان راهکارها و تمهیدات ارائه شده برای حل مشکل نقدینگی قطعه سازان، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که به زودی با تمهیداتی مشکل بخشی از خودروهای ناقص حل و حجم مناسبی از خودروهای در کف طی روزهای آتی تکمیل می شود و تا پایان مهرماه بخش زیادی از مشکل عدم پرداخت ها رفع و حجم خوبی از نقدینگی به شرکت ها و مجموعه های قطعه سازی باز می گردد.
بیگلو در ادامه با توجه به اقدامات انجمن قطعه سازان در راستای حل مشکل نقدینگی و مطالبات قطعه سازان از جلسه آتی هیات مدیره انجمن قطعه سازان با مدیرعامل سایپا خبر داد و گفت: به زودی نشستی را با مدیرعامل سایپا نیز خواهیم داشت تا مشکلات و موانع پرداخت مطالبات بررسی و راهکارهای این خودروساز نیز برای حل معضل نقدینگی و پرداخت مطالبات عملیاتی شود.
تامین 3 هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه سازان از محل تفاهم نامه خودروسازان با بانک تجارت
وی همچنین در خصوص اعلام 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تکمیل 140 هزار خودرو ناقص در شرکتهای خودروسازی اظهار کرد: اعلام این رقم به منظور تکمیل 140 هزار خودرو در کف، اگر چه عدد درستی است اما با توجه به مشکل تامین این میزان نقدینگی مقرر شد تا از مسیر تفاهم نامه ای که به زودی با بانک تجارت منعقد می شود بین یک هزار تا 1500 میلیارد تومان برای هر یک از دو شرکت بزرگ خودروسازی تامین شود تا در راستای این تفاهم نامه و با معرفی خودروساز، این مبلغ به قطعه سازان پرداخت شود و با تکمیل بخشی از خودروها و بازگشت نقدینگی به واحدها، به تدریج الباقی خودروهای در کف تکمیل و تجاری خواهد شد.
تدوام معضل قیمت و عرضه مواد اولیه قطعه سازان در بورس کالا
به گفته وی پیش بینی می شود با تامین این مبالغ و آغاز چرخه تکمیل خودروها، ظرف یکی دو ماه آینده با رفع نقض حدود 70 هزار خودرو، نزدیک به نیمی از خودروهای در کف تکمیل و عرضه شود.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه رفع مشکل نقدینگی، بخش مهمی از مراودات ارزی و خریدهای خارجی در تامین قطعات خاص و الکترونیک را تسهیل می کند، اذعان کرد: متاسفانه تامین قطعات الکترونیک و نیمه رسانا و نیمه هادی ها به صورتی شده است که شرکتها باید پول نقد را پرداخت کنند تا 40 تا 50 هفته بعد شرکت تولیدکننده این قطعات را تحویل دهد و مسلما این جریان حجم بزرگی از نقدینگی را نیاز دارد. بنابراین عمده مشکل جریان تولید در این صنعت به کمبود نقدینگی برمی گردد که اگر تامین شود خودروساز و قطعه ساز می تواند سفارش گذاری را برای ماههای آتی انجام دهند و سفارشات قبلی و موجود در گمرکات را ترخیص کنند.
بیگلو در پایان به وضعیت تامین مواد اولیه قطعه سازان پرداخت و بیان کرد: همچنان مشکل تامین مواد اولیه به لحاظ قیمتی برای قطعه سازان وجود دارد و کماکان قیمت فولادی که در داخل خریداری می شود 10 تا 15 درصد بالاتر از نرخ جهانی است و از سویی نحوه عرضه نیز همچنان نامناسب است و بسیاری از قطعه سازان مشکلات فراوانی را برای خرید در بورس کالا دارند و یا معاملات ابطال می شود و یا نحوه و نوع ورقی که عرضه می شود مناسب نیست و متاسفانه سازندگان و تولیدکنندگان مواد اولیه کاملا در فضای اقتصادی ایران تک تازی می کنند و سودهای چند ده درصدی می برند و عملا سود تولیدکنندگانی مانند خودروسازان و قطعه سازان به سمت فروشندگان مواد اولیه سوق پیدا کرده است.