وزیر علوم با اشاره به اینکه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی اساس کار ما در از سرگیری آموزشهای حضوری دانشگاههاست، گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفیگل در نشست رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاستهای آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت خانه برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانوادههایی که عزیزانشان را به واسطه بیماری کرونا از دست دادهاند تسلیت و به پرسنل خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دست مریزاد گفت.
وی با اشاره به چالشهای پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند. دانشگاهها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ضرورت چابکسازی سیستم اداری و صرفهجویی در هزینهها گفت: این موضوع مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاهها قرار گیرد. نسبت اعضای هیئت علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.
وی با تأکید ویژه بر افزایش بهرهوری در سیستم آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاهها باید برای افزایش بهرهوری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامهریزی کنیم.
دکتر زلفیگل افزود: تقاضا میکنم رؤسای دانشگاههای تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبههای برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهرهوری و ارتقاء شاخصهای علمی، سرانه خود را بالا برده و با دانشگاههای برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.
وی با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، گفت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاهها رایزنیهای لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند.
وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می شود، و لذا بودجهای برای اجرای برنامههای راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش می کنیم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاه ها را متفاوت ببینیم.
دکتر زلفیگل با تاکید بر اینکه نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاهها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم.
وی افزود: خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایسته این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایان نامه ها، توسعه دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادات بتوانیم محقق کنیم.
دکتر زلفیگل ادامه داد: تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامههای اصلی ماست و امیدواریم رؤسای دانشگاهها نیز به این امر توجه داشته باشند.
وی به تأسیس اتاق های فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس اتاقهای فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیمسازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود.
وزیر علوم تصریح کرد: یکی از این اتاقهای فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصه های علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهرهمند شوند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاهها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند چرا که اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سال های بعد خواهیم دید.
دکتر زلفیگل در پایان پس از جمعبندی نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاهها، گفت: بر این اساس به منظور وحدتبخشی و همافزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاهها میخواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به ستاد وزارت ارسال کنند. همچنین برقراری آموزشهای حضوری به صورت تدریجی و با اولویتبندی باشد.
وی به وحدت بینبخشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی به صورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانونهای صنفی، انجمنهای علمی، تشکلهای بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزشهای حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیشبینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
دکتر زلفیگل با اشاره به لزوم برنامهریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی میشود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاریهای دانشگاههای بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرحها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به تجارب ارزشمند بدست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزشهای الکترونیک، گفت: برنامهریزی برای آموزش ترکیبی و بهرهمندی از تجربه بدستآمده موجب خواهد شد، آموزشهای حضوری با بستههای آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.
وی به وحدت بینبخشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی به صورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانونهای صنفی، انجمنهای علمی، تشکلهای بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزشهای حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیشبینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
دکتر زلفیگل با اشاره به لزوم برنامهریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی میشود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاریهای دانشگاههای بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرحها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به تجارب ارزشمند بدست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزشهای الکترونیک، گفت: برنامهریزی برای آموزش ترکیبی و بهرهمندی از تجربه بدستآمده موجب خواهد شد، آموزشهای حضوری با بستههای آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.