مواد اولیه فولادی به عنوان یکی از اصلیترین مواد لازم در تولید قطعات خودرو شناخته میشود.با وجود اینکه تولیدکنندگان بزرگی در کشور ما به تولید ورق مورد نیاز خودروسازان و قطعهسازان مشغول هستند، همواره از سوی فعالان صنعت خودرو در زمینه تامین این مواد انتقاداتی وجود دارد.با وجود اینکه تولیدکنندگان بزرگی در کشور ما به تولید ورق مورد نیاز خودروسازان و قطعهسازان مشغول هستند، همواره از سوی فعالان صنعت خودرو در زمینه تامین این مواد انتقاداتی وجود دارد.از موضوعاتی مانند میزان تخصیص این مواد به قطعهسازان گرفته تا نحوه توزیع و قیمت فولاد، مدتها است مورد بحث و مناقشه میان دو قشر خودرویی و فولادی است
مواد اولیه فولادی به عنوان یکی از اصلیترین مواد لازم در تولید قطعات خودرو شناخته میشود.با وجود اینکه تولیدکنندگان بزرگی در کشور ما به تولید ورق مورد نیاز خودروسازان و قطعهسازان مشغول هستند، همواره از سوی فعالان صنعت خودرو در زمینه تامین این مواد انتقاداتی وجود دارد.با وجود اینکه تولیدکنندگان بزرگی در کشور ما به تولید ورق مورد نیاز خودروسازان و قطعهسازان مشغول هستند، همواره از سوی فعالان صنعت خودرو در زمینه تامین این مواد انتقاداتی وجود دارد.از موضوعاتی مانند میزان تخصیص این مواد به قطعهسازان گرفته تا نحوه توزیع و قیمت فولاد، مدتها است مورد بحث و مناقشه میان دو قشر خودرویی و فولادی است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در تازهترین اظهار نظر، یک کارشناس صنعت خودرو و قطعهسازی در گفتوگو با خبرنگار «قطعه نیوز» به میزان تولید ورق سرد فولادی در کشور انتقاد کرد و گفت: آنچه که از سوی فولاد مبارکه پذیرفته شده است، شامل ارائه ۸۰۰ هزار تن ورق فولاد سرد در بورس کالا است.
حسین مقیسه ادامه داد: سال گذشته بر اساس گزارشات مالی منتشر شده در سامانه کدال، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ورق سرد و نزدیک به ۳۰۰ هزار تن ورق پوششدار که خوراک آن ورق سرد فولاد است، در فولاد مبارکه تولید شده است.
وی افزود: این آمار نشان میدهد فولاد مبارکه در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ورق سرد تولید کرده است.
وی گفت: مجتمع فولاد مبارکه به جز یک شرکت تولید ورق پوششدار که درون این مجتمع به کار مشغول است، دو شرکت دیگر نیز برای تولید ورق پوششدار دارد و شامل فولاد امیرکبیر کاشان و ورق خودروی شهرکرد هستند.
وی عنوان کرد: سال گذشته ورق خودرو ۲۵۰ هزار تن ورق پوششدار تولید کرده است و با توجه به تولید دو ماهه اول امسال، به نظر میرسد، این شرکت تصمیم دارد تولید خود را به ۴۰۰ هزار تن ورق پوششدار در سال برساند و درواقع رکورد ظرفیت اسمی خود را بشکند.
مقیسه اضافه کرد: در سایت کاشان نیز در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تن ورق پوششدار تولید شده است، یعنی در مجموع حدود ۷۴۰ هزار تن ورق پوششدار در سال گذشته توسط فولاد مبارکه و شرکتهای زیرمجموعه آن ساخته شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر فولاد مبارکه و زیرمجموعههای آن، دو شرکت دیگر در کشور ورق پوششدار تولید میکنند و مجموعه تولیدات این شرکتها نشان میدهد در کشور سالانه ظرفیت تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار ورق پوششدار وجود دارد.
این کارشناس صنعت خودرو و قطعه بیان کرد: سوال این است که کشور ما چقدر به ورق پوششدار نیاز دارد؟
مقیسه گفت: ظرفیت اسمی تولید ورق سرد در کشور حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که با توجه به ضخامتهای متفاوت این ورق، این رقم کمتر نیز تخمین زده میشود.
وی افزود: با توجه به نیاز کشور به ورق سرد، آیا صحیح است که این میزان ورق پوششدار تولید شود اما ورق سرد در بازار با قیمت بالا به فروش برسد؟
با توجه به نیاز کشور به ورق سرد، آیا صحیح است که این میزان ورق پوششدار تولید شود اما ورق سرد در بازار با قیمت بالا به فروش برسد؟
وی عنوان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه قیمت مواد اولیه ورق پوششدار بالاتر از ورق سرد است، اما قیمت نهایی آن به طور تقریبی با ورق سرد برابری میکند.
ورق فولادی
وی گفت: اکنون شرایطی پیش آمده است که حتی ظرفیت اسمی تولید ورق پوششدار از ورق سرد بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: آیا اینگونه سرمایهگذاری بدون توجه به نیاز کشور به نوع محصولات فولادی کار درستی است؟ آیا نباید تولید فولاد با توجه به نیاز کشور مدیریت شود؟
مقیسه عنوان کرد: هر کارخانه برای تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن ورق پوششدار به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کارگر نیاز دارد اما اگر همین میزان تولید ورق سرد فولادی داشته باشیم، با توجه به اینکه این ماده نیاز اولیه صنایع بسیاری مانند خودرو و لوازم خانگی را تشکیل میدهد، تعداد بسیار بیشتری اشتغال مستقیم را تحت تاثیر قرار خواهیم داد.