همزمان با هشتاد و یکمین سالروز تأسیس رادیو، جمعی از مدیران صدا با حضور در واحد امور مخاطبان روابط عمومی صداوسیما «۱۶۲» با مردم به گفتوگو نشستند.
به گزارش روابط عمومی صداوسیما، حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا، محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ، علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان، شهرام ملازاده، مدیر رادیو پیام، منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن، صدیقه اعتماد سعید، مدیر رادیو سلامت و حمیدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد از جمله مدیران رادیو بودند که پیش از ظهر شنبه (۴ اردیبهشت) بیواسطه به سوالات مخاطبان پاسخ دادند و شنونده پیشنهادها و نظرات آنان شدند.
استفاده کاربردی از آرشیو
حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ در جریان این برنامه با اشاره به قدردانی مخاطبان از برنامههای رادیو فرهنگ گفت: برخی از شنوندگان مخاطب موسیقی کلاسیک هستند و دوست داشتند برنامههای موسیقی محور در این شبکه به شکل پژوهشی افزایش یابد.
وی بر عمقبخشی برنامهها تأکید کرد و افزود: گسترش و تعمیق گفتمان فرهنگی و امیدبخشی در جامعه برای ما اهمیت دارد و ما نیز بر تغییر برنامهها متناسب با اوضاع جامعه و نیاز امروز اصرار میورزیم.
مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به استفاده کاربردی از آرشیو بیان کرد: کاربرد آرشیو برای ما صرفاً استفاده از محتوای خام نیست، بلکه این آثار را با تنظیم مجدد روی آنتن میبریم.
وی در پایانبر توجه به ظرفیتهای فضای مجازی در جهت تنوعبخشی به برنامهها و جذب مخاطب تأکید کرد.
توجه به شبکههای اجتماعی
مقصودی، مدیر رادیو جوان هم با اشاره به نظراتی که از مخاطبان شنیده است، گفت: مخاطبان از برنامههای صبحگاهی، عصرگاهی و مسابقات این شبکه ابراز رضایت کردند و بر طراحی و ساخت برنامههای تازه و خلاقانه در سال جدید اصرار داشتند.
وی با اشاره به تعاملی کردن برنامههای این شبکه بیان کرد: برنامههای تعاملی مسابقه «بازی باز» که برای اولین بار در تاریخ رادیو، شنوندگان بهصورت همزمان و آنلاین در اپلیکیشن برنامه رقابت میکنند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر رادیو جوان افزود: برای افزایش شنوندگان برنامهها به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی هم رفتیم و در صفحات مجازی مخاطبان با ما همراهی خوبی دارند.
مقصودی با اشاره به برنامههای گفتگو محور «دادرسانه» و «جوان شهر» با اجرای چهرههای شناختهشده رسانه از رضایت مخاطبان سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که این برنامهها در دوران انتخابات نیز بتواند با مخاطبان همراه باشد.
پافشاری بر طنز و ورود نمایشهای اقتباسی
محسن سوهانی، مدیر رادیو نمایش هم با اشاره به تولید و گسترش برنامههایی با موضوع طنز در این شبکه گفت: مخاطبان از این برنامهها استقبال کردند و ما نیز در آینده بر تعداد نمایشهای رادیویی با موضوع طنز پافشاری خواهیم کرد.
وی افزود: از تماس مخاطبان متوجه شدم که دو برنامه «جعبه موسیقی» و «دیالوگ» مورد توجه قرارگرفته است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.
سوهانی ساخت برنامههای باکیفیت نمایشی جذاب و اثرگذار و امیدبخش و خلاقانه و نوآورانه را از محورهای مهم این شبکه دانست و گفت: در سال جدید نیز با رویکرد دوگانه پخش از شبکهها و نیز رادیو نمایش این نمایشها پخش خواهد شد.
مدیر رادیو نمایش توجه به آثار اقتباسی را مهم دانست و بیان کرد: برخی از مخاطبان منتظر آثار اقتباسی هستند که در همینجا هم به آنها قول دادیم این آثار در رادیو نمایش افزایش یابد.
تمرکز بر موسیقی
افتخاری، مدیر رادیو صبا نیز با اشاره به استقبال مخاطبان از برنامههای «عصر صبا» و «صبح صبا» گفت: خوشبختانه مخاطبان از این دو برنامه راضی و در کنار آن خواستار ادامه یافتن برنامه صباهنگ بودند.
وی با اشاره به حضور مجریان جدید در رادیو صبا افزود: در سال جدید از ورود چهرههای جدید استقبال کردیم و هماکنون جدول این شبکه با حضور شاهین جمشیدی در برنامه «ترینها»، مسعود روشن پژوه در برنامه «مثبت صباهنگ»، محمدرضا احمدی در برنامه «شوت نزن» و مهسا ایرانیان در برنامه «هفت چالک» رنگ و بوی دیگری گرفته است.
افتخاری تصریح کرد: این اتفاق در راستای یکی از اهداف این شبکه برای جذب و تربیت نویسنده و مجری اختصاصی برای برنامههای طنز رادیو رخ داده است و امیدوارم این مسیر در دیگر شبکهها هم ادامه پیدا کند.
مدیر رادیو صبا از تمرکز شبکه روی موسیقی گفت و تأکید کرد: پیش از این مجموعهای موسیقی محور بانام مسابقه «چتر ترانه» را ویژه نوروز طراحی کرده بودیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. بااینحال برنامه موسیقی محور دیگری به نام «گرامافون» داریم که بهصورت روتین روی آنتن میرود و تلاش کردیم با تنوع خاصی ترانههای قدیمی را در کنار ترانههای امروزی در آن پخشکنیم.
هنوز جای آهی و شجره در رادیو پیام پر نشده است
ملازاده، مدیر رادیو پیام با اشاره به مخاطبان قدیمی و دیرپای این شبکه گفت: هنوز بسیاری از مخاطبان، رادیو پیام را با بخش اخبار و گفتار مجریان شناختهشدهاش میشناسند و ما نیز تلاش کردیم بخشهای شبکه را با همان مجریان و مخاطبان وفادار حفظ کنیم.
وی فقدان برخی از مجریان مانند حسین آهی و صدرالدین شجره را بسیار تأسفبار دانست و گفت: هنوز جای این دو مجری پر نشده است و مخاطب این بخشها با خاطرات آنها سر میکنند.
ملازاده از انتقاد برخی از مخاطبان برای بیان اخبار تلخ گفت و تأکید کرد: بخشهای خبری همچنان مخاطبان خاص خود را دارد، اما مخاطبان دوست دارند این بخشها باخبرهای امیدبخش و بهدوراز ناگواری روی آنتن برود. این آرزوی قلبی من و همکاران در این شبکه است که گوینده خبرهای شاد و نشاطآور باشیم.
تلاوتهایی برای همه سنین
قصری زاده، مدیر رادیو قرآن هم با اشاره به اهمیت دروس آموزشی گفت: برخی از مخاطبان از این برنامهها استقبال کردند و روی پخش آن تأکید کردند.
وی رویکرد این شبکه در سال جدید را عمقبخشی به مفاهیم و محتوای برنامهها دانست و گفت: تلاش کردیم برای همه برنامه این رویکرد را اعمال کنیم تا به ارتقای کیفی برنامهها کمک کرده باشیم.
مدیر رادیو قرآن ارتقای دانش، مهارت و توانمندی مخاطبان را در راستای اهداف آموزش عمومی قرآن کشور دانست و گفت: تأکید ما در این شبکه بر حفظ و درک معنای آیات و توانایی خواندن قرآن در همه سنین است، لذا از تلاوتهای مختلف بهره میبریم تا مخاطب همراه قاریان مختلف قرائت خود را بیازماید.
قصری زاده با اشاره به انعکاس شور و شعور قرآنی، از طریق اطلاعرسانی و پوشش چندرسانهای گفت: سعی کردیم در شبکههای اجتماعی نیز فعال باشیم و مخاطب را با خود همراه کنیم.
کارآفرینی و توجه به مدیریت کسبوکار
همچنین اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به تنوع برنامههای اقتصادی در این شبکه گفت: مخاطبان این شبکه از خانواده و بنگاههای کوچک تا صنعتگران هستند که ما را بهعنوان مرجع اخبار و تحلیلهای اقتصادی پذیرفتهاند.
وی افزود: برخی از مخاطبان پیگیر برنامههای ویژه صادرات بودند که در همین راستا تولیدات بیشتری خواهیم داشت.
مدیر رادیو اقتصاد آموزش کارآفرینی و مدیریت کسبوکار، بالا بردن سطح آگاهی مخاطب عام نسبت به اقتصاد خانوار و راههای صرفهجویی را ازجمله موضوعاتی دانست که مخاطبان به آن اشاره کردند و شبکه نیز بر این محتوا تأکید بیشتری میکند.
در پایان اسماعیلی بر تحقق شعار سال و تولید برنامههایی بر این محور تأکید کرد.
ارتقای سواد مخاطب در حوزه بهداشت
اعتماد سعید، مدیر رادیو سلامت هم سیاست این شبکه رادیویی را تولید برنامههای شاد و پرنشاط با رویکرد ارتقای دانش سلامت مخاطبان دانست و از تولیدات متنوع در سال جدید خبر داد.
مدیر رادیو سلامت با اشاره به استقبال مخاطبان پیگیر گفت: ارتقای سواد مخاطب در حوزههای مختلف یکی از اهداف مهم شبکه سلامت است که خواسته مؤکد مخاطبان نیز امروز همین بود.
وی افزود: ارتقای سلامت فردی و اجتماعی سرفصل بسیاری از برنامهها است و در سال جدید روی این مفاهیم بیشتر تأکید خواهیم داشت.
مدیر رادیو سلامت برگزاری پویشهای مختلف را در اطلاعرسانی به مخاطبان مؤثر دانست و گفت: در کنار پویشها برنامههای راهبردی مناسبی را در فضای سلامت خانواده، سلامت شهروندی و سلامت عمومی روی آنتن میبریم.