رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره کلاهبرداری در زمینه فروش تور آنتالیا، گفت: ۱۶ سال است که از ایران به آنتالیا پرواز مستقیم نداریم، ارتباطی هم به ویروس کرونا ندارد. اما چرا حالا، نزدیکِ تعطیلات نوروز ذهن مردمی که تور خریدهاند را با چنین اظهاراتی، مشوش و نگران میکنند!؟
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره کلاهبرداری در زمینه فروش تور آنتالیا، گفت: ۱۶ سال است که از ایران به آنتالیا پرواز مستقیم نداریم، ارتباطی هم به ویروس کرونا ندارد. اما چرا حالا، نزدیکِ تعطیلات نوروز ذهن مردمی که تور خریدهاند را با چنین اظهاراتی، مشوش و نگران میکنند!؟
به گزارش ایسنا، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی به تازگی گفته است: هیچ پرواز مستقیمی به آنتالیا نداریم و مسافران مراقب کلاهبرداریها در زمینه فروش تور آنتالیا باشند. آژانسهای مسافرتی با تبلیغ فروش تور آنتالیا مسافران را به استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه میبرند و از آنجا با دریافت هزینه دوباره به آنتالیا میرسانند.
حرمتالله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران در تماس با ایسنا و در واکنش به این اظهارات، گفت که ۱۶ سال است حق نداریم به آنتالیا پرواز مستقیم داشته باشیم، حتی شرکتهای هواپیمایی ترکیه یک توقف کوتاه در مسیر آنتالیا دارند و پرواز آنها هم خیلی مستقیم نیست. اما چرا نزدیک به تعطیلات نوروز که معدود مردمی بعد از یک سال محدودیتِ سفر، با این هزینه ارز و عوارض خروجی و با هزار نگرانی دیگر از بابت بسته شدن ناگهانی مرزها و برنگردادن پولهایشان، تور خریدهاند چنین اظهاراتی مطرح میشود که آنها را نگرانتر کنند.
وی درباره کلاهبرداری که به آژانسها در ارتباط با فروش تور نسبت داده میشود، اظهار کرد: هیچ آژانس مسافرتی ادعا نمیکند تور آنتالیا با پرواز مستقیم انجام میشود. همه پروازهای این مسیر سالهاست که غیرمستقیم شده است.
رفیعی درباره احتمال محدودیت پروازهای ترکیه همزمان با تعطیلات نوروز، گفت: طبق اطلاعاتم، پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و مشکلی نیست.
تبلیغ سفر به آنتالیا و لغو پروازهای مستقیم به این مقصد از اوایل دهه ۸۰ در ایران ممنوع شده است. دلیل آن انتشار تصاویری از ایرانیها در آن منطقه ساحلی اعلام شد. تا چند سال پیش نیز تورهای این مقصد با عنوان «سواحل مدیترانه» و یا به نام شهرهای اطراف آن تبلیغ میشد و از همان سالها پروازهای آن، به صورت غیرمستقیم و به فرودگاههایی در چند کیلومتری آنتالیا مثل آدانا، غازیانتپه و اسپارتا انجام میشود؛ فرودگاههایی کوچک و یا با کاربری نظامی که امکانات ضعیفی دارند و بیشترین مساله و سودجوییها و تضییع حقوق مسافر نیز در این بخش اتفاق میافتد که به دلیل ممنوعیت رخ داده کسی پاسخگوی مشکلات این سفر نیست.
برخی آژانسداران ایرانی معتقدند با تصمیمی که سالها پیش برای پروازهای آنتالیا گرفتند، فقط صورت مساله پاک شد، چون نه تنها ضرر اقتصادی به کشور زده شد و این فرصت را نصیب شرکتهای هواپیمایی ترکیه کردند، بلکه جان مسافر که ناچار بوده فاصله فرودگاههای کوچک و نظامی را با اتوبوس طی کند نیز به مخاطره افتاده است.