نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: تغییر ۴ وزیر صمت در دوره دوم دولت لطمه های زیادی به صنعت به ویژه صنعت خودرو و قطعه وارد کرده در حالی که انتظار داریم اتاق فکری برای صنعت خودرو در وزارت صمت با هدف تعیین راهکارها و سازوکارها پیش بینی شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اصغر خسروشاهی در نشست خبری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به سال جهش تولید و تلاش قطعه سازان با هدف تحقق این شعار گفت: براین اساس نسبت به سال گذشته با وجود همه مشکلات بیش از ۲۰ درصد رشد تولید را شاهد بوده ایم هرچند که این روند مورد رضایت قطعه سازان نیست.
وی با بیان این که تصور ما عددی فراتر بود اما با وجود همه تلاش ها به دلیل مشکلات و موانع، بیشتر از این میزان رشد محقق نشد، افزود: در ابتدای بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو با هدف رفع مشکلات این صنعت در مجلس مطرح شده، نظر اعضای این کمیسیون دریافت می شد اما هم اکنون هیچ نظری دریافت نمی شود این در حالیست که این طرح در کمیسیون به تصویب رسیده است.
خسروشاهی با اشاره به استقبال قطعه سازان از این طرح و عرضه خودرو در بورس تصریح کرد: در شرایطی که خودروسازان با افزایش زیان انباشته روبرو هستند این طرح می تواند کمک کننده باشد هرچند که نحوه اجرای آن پرابهام است.
خسروشاهی در ادامه در خصوص احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفت: از آن جا که پژو و فیات با سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جویت ونچر کرده ممکن است در صورت برجامی دوباره، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشد ضمن آن که ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت.
وی افزود: در همین حال رنو نیز ۱۸۰ کارمند ایرانی خود را اخراج کرده که نشان می دهد برنامه ای برای سرمایه گذاری در بازار ایران نخواهد داشت.
نایب رییس انجمن قطعه سازان با تاکید بر این که از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی ها ، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی سازی است، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می رود شرکت های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.
خسروشاهی ادامه داد: سیاست ایران نیز نباید این باشد که بازار به راحتی در اختیار خارجی ها قرار گیرد بنابراین بهترین گزینه فعلی برای همکاری، شرکت های چینی دارای فناوری تولید خودرو به صورت جوینت ونچر است.
فرهاد به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
بازنگری در روش دریافت مالیات
فرهاد به نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه این نشست با تاکید بر این که ضروری است هرگونه تصمیم گیری در صنعت منجر به کاهش قیمت تمام شده شود، گفت: این شرایط در حالیست که در طول سال ۹۹ در دو حوزه شاهد تصمیماتی بودیم که نتیجه آن عواقب ناخوشایندی در پایان سال برای صنعت خودرو و سایر صنایع خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به ۵ زنجیره وابسته به صنعت فولاد افزود: شرکت های فولادسازی از سال ۹۶ تا اوایل سال ۹۸ با خرید پایین مواد اولیه این صنعت که در حدود نصف قیمت جهانی بود سودهای هنگفتی کسب کردند چرا که این مواد را با ۵ درصد سود بیشتر در بورس کالا به فروش می رساندند.
به نیا تصریح کرد: با ورود وزارت صمت به قیمت گذاری فولاد، تولید کاهش یافت و این کاهش اثر خود را بر صنعت خودرو نشان داد چرا که شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه وزارت صمت را ناگزیر از اصلاح قیمت کنند. در همین حال فولادسازان عنوان کردند که تولیدکنندگان صنعت قطعه نسبت به دریافت ورق اضافی اقدام می کنند براین اساس ظرفیت سنجی مورد تاکید قرار گرفت، این در حالی بود که برون سپاری تولید در صنعت قطعه در سال های گذشته انجام شده بود.
وی ادامه داد: فعالان صنعت قطعه از شرکت های فولادی می خواهند که دست از صنعت و تولیدکنندگان داخلی بردارند بنابراین از رییس جمهور ، وزیر صمت و از مجلس می خواهیم که به این موضوع ورود کنند زیرا باعث افزایش قیمت خواهد شد و در نهایت کاهش تولید را رقم خواهد زد.
به نیا در ادامه با انتقاد از نحوه دریافت مالیات از این صنعت اظهار کرد: در همه دنیا مالیات بر درآمد مطرح است اما در ایران براساس بند ۵۰ مالیات های مستقیم گزارش ها در اختیار موسسات حسابرسی قانونی قرار می گیرد و در حالی که بر اساس بند ۵۹ این قانون، اداره مالیات باید گزارش حسابرسی را بپذیرد اما با وجود تدوین این دفاتر، کارشناسان به اینحساب ها کاری ندارند و تعیینمالیات را بر اساس درآمد تعیین نمی کنند که این روند به رویه مرسوم دریافت مالیات از صنعت تبدیل شده در حالی که لازم است نسبت به بررسی این روند از سوی وزیر اقتصاد اقدام شود.
سخنگوی این انجمن تاکید کرد: براین اساس درخواست از رییس جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی و اداره امورمالیاتی اینست که در صورت اعتقاد به جهش تولید نسبت به تغییر روش دریافت مالیات اقدام کنند.
محمد شهپری عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
مطالبات قطعه سازان به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسید
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از رسیدن مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به بالای 30 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: چالش بزرگ قطعه سازان برای سال آینده است که چه اتفاقی می افتد و خودروسازان با این زیان و ضرر هنگفت سالانه تا چه زمانی قادر به تحمل و ادامه فعالیت خواهند بود و آیا بانک ها و متولی سیاستگذاری مالی کشور با این صورت های مالی مایل به تزریق تسهیلات و حمایت از این صنعت هستند و یا اینکه شاهد نابودی صنعت خواهیم بود.
محمد شهپری اعضای این انجمن با اشاره به فعالیت بیش از 40 ساله خود در صنعت قطعه اظهار کرد: بررسی رفتارهای مختلف در موضوع قیمت گذاری خودرو نشان از هدفی غیر از نابودی صنعت خودروسازی و قطعه سازی نیست.
وی افزود: بررسی حساب های خودروسازان از زیان انباشته بالا حکایت دارد، بنابراین باید بررسی شود چه کسانی سودهای کلان حاصل از عدم آزادسازی قیمت خودرو را به جیب زده اند.
شهپری با بیان اینکه نمی توان صنایع پایین دستی را رها کرد و به صنایع بالادستی چسبید، تصریح کرد: بررسی گزارش های مالی شرکت های فولادی، مس و پتروشیمی بیانگر سودهای آن چنانی است این در حالیست که مصرف کنندگان این مواد که صنعت خودرو است به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت گذاری، شاهد زیان و ضررهای هنگفت است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: در جحال حاضر هر ارگان و شخصی از شورای رقابت، سازمان حمایت و مجلس شورای اسلامی در موضوع قیمت گذاری خودرو نظر می دهد، اما اتفاق و برآیندی از این اظهار نظرها حاصل نمی شود.
وی هشدار داد چنانچه دولت با همین دست فرمون در سال آینده در مواجهه با خودروسازی و قطعه سازی پیش برود به طور حتم شاهد نابودی صنعت خودرو کشور خواهیم بود.
دبیر انجمن قطعه سازان:
قیمت خودرو باید به نفع مصرفکنندگان اصلاح شود
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: آزادسازی قیمتها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودروها است و معتقدیم باید با مدیریت قیمتهای افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد.
مازیار بیگلو افزود: ۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواد اولیه است و معتقدیم امروز قیمت قطعات و مواد اولیه به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است.
وی بیان داشت: انجمن قطعهسازان آمادگی کامل دارد در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد.
بیگلو تأکید کرد: موضع قطعی انجمن این است که بدترین راهکار افزایش قیمتهایی است که به مصرفکنندگان لطمه بزند.
وی در ادامه به چند طرح مطرح شده در حوزه خودرو اشاره کرد که همگی به صورت موازی بدون اخذ نظر از قطعه سازان در حال پیش رفتن است.
این مقام صنفی بیان داشت: نخستین طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، اما با وجود تماسهای مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهراً نمیخواهند از قطعه سازان نظرخواهی و استفاده کنند.
وی اضافه کرد: طرح دوم، طرح جهش تولید مطرح شده توسط وزارت صنعت و طرح سوم، طرح قیمتگذاری خودرو است که در نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و امیدواریم قیمت خودرو یک بار برای همیشه در کشور تعیین تکلیف شود.
بیگلو تاکید کرد: با کاهش قیمت مواد اولیه میتوان قیمت خودرو درب کارخانه را تا ۳۰ درصد کاهش داد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به پیشنهاد وزیر صنعت در خصوص تشکیل کنسرسیومی از قطعهسازان در راستای خودکفایی در خودروسازی اشاره کرد و گفت: این کمیسیون با حضور ۳۰ شرکت تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد، اما جالب است که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمیدهند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود همه مسائل و مشکلات، اما قطعهسازان همچنان در خط مقدم تولید هستند و سعی دارند تا سال آینده نیز تیراژ تولیدشان را حفظ کنند که از جمله آنها حضور در پروژه های خودکفایی در تولیدات و محصولات جدید ایران خودرو و سایپا است.
بیگلو با اشاره به فرموده رهبر انقلاب که در صورت گشایشهای بینالمللی نباید به سمت شرق یا غرب دوباره متمایل شویم، تصریح کرد در دو سال گذشته و در دوران تحریمها، قطعه سازان به توانمندی بالایی در داخلی سازی قطعات دست یافتند که منجر به کاهش وابستگیها به غرب و شرق شده است.