مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اگر تصمیمات جدیتری بویژه برای ناوگان حمل و نقل در کلانشهر تهران گرفته نشود در آینده با مشکلات زیادی در این شهر مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: توسعه بهروز مترو در تهران، استفاده از خودروهای هیبریدی، ساماندهی صنایع و ارتقای استانداردها و کاهش بار جمعیتی در این کلانشهر تنها راه نجات تهران خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اگر تصمیمات جدیتری بویژه برای ناوگان حمل و نقل در کلانشهر تهران گرفته نشود در آینده با مشکلات زیادی در این شهر مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: توسعه بهروز مترو در تهران، استفاده از خودروهای هیبریدی، ساماندهی صنایع و ارتقای استانداردها و کاهش بار جمعیتی در این کلانشهر تنها راه نجات تهران خواهد بود.
به گزارش ایسنا سعید محمودی همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک با شعار "هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم" صبح امروز ازشرکت بهره برداری و خط ۷ درحال احداث متروی تهران بازدید کرد و با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر در کلانشهری مانند تهران مترو وجود نداشت شهروندان تهرانی امروز با مشکلات عدیده ای مواجه بودند، گفت: در صورت نبود مترو قطعا مشکلات حمل و نقل بیشتر و درنتیجه آلودگی هوا و دیگر مشکلات محیط زیستی نیز بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه اهداف مترو که یکی از آنها خدمت رسانی به شهروندان است هدفی محیط زیستی است، اظهارکرد: اهداف مترو جدا از اهداف محیط زیست و توسعه پایدار نیست و محیط زیست برای حمایت از این اهداف تمام تلاش خود را خواهد کرد.
محمودی ادامه داد: مفهوم توسعه پایدار در دنیا از کودکی آموزش داده میشود و زمانی که کودکان به بزرگسالی میرسند و تصمیمساز می شوند، اصول آن را درک میکنند و می فهمند که این کار یک هدف محیط زیستی برای بهتر کردن زندگی است و باید در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود به پیچیدگی مسائل محیط زیستی تهران اشاره کرد و گفت: استقرار لجام گسیخته صنایع از سالهای دور و افزایش جمعیت و تعداد خودرو در این کلان شهر از عمدهترین مسائل محیط زیستی تهران است.
هیچ قانونی از مترو حمایت نمیکند
در ادامه فرنوش نوبخت - مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه - نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت بهرهبرداری مترو در دنیا جایگاه و رتبه ویژهای دارد، اظهارکرد: به رغم این جایگاه و رتبه، هیچ نگاه حمایتی در خصوص مترو در کشور وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه در تهران روزانه ۲۱۰۰ قطار اعزام شده و ظرفیت جا به جایی دو میلیون نفر را داشته است و حدود ۱۳ هزار نفر در سه شیفت در این شرکت مشغول فعالیت هستند، گفت: مترو پاکترین ناوگان حمل و نقل کشور است اما هیچ قانونی از آن حمایت نمیکند.
نوبخت با بیان اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران نتیجه ۳۰ سال تلاش، توسعه وساخت است و زحمات و هزینه زیادی برای آن شده است، اظهارکرد: بر همین اساس بهرهبرداری از مترو و خدمترسانی به شهروندان کار بسیار پرمسئولیت و سختی است و نیاز به حمایت بیشتری دارد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه درادامه با اشاره به اینکه حضور متولیان محیط زیست استان آن هم در هفته هوای پاک و در پاک ترین ناوگان حمل و نقل کشور را به فال نیک می گیریم، گفت: همه ما نیازمند محیط زیست سالم هستیم و این مهم با حمایت از حمل و نقل پاک قابل دستیابی است.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران در آغاز این نشست گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات محیط زیستی مترو تهران از سوی مسئولان این مجموعه ارائه شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از مرکز مونیتورینگ و راهبری مترو تهران ودر ادامه خط ۷ در حال احداث متروی تهران بازدید کرد.