درحالی که وزارت بهداشت اخیرا مقررات پذیرش مسافر به ایران را وضع کرده و وزارت امور خارجه از توقف صدور ویزای توریستی ایران خبر داده است، دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری حالا اعلام کرده پیشنویس پروتکل ورود گردشگران خارجی به ایران را برای دوران بازگشایی مرزها و کاهش محدودیتها نوشته است و قصد دارد آن را برای تایید و اجرا به ستاد کرونا بفرستد.
درحالی که وزارت بهداشت اخیرا مقررات پذیرش مسافر به ایران را وضع کرده و وزارت امور خارجه از توقف صدور ویزای توریستی ایران خبر داده است، دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری حالا اعلام کرده پیشنویس پروتکل ورود گردشگران خارجی به ایران را برای دوران بازگشایی مرزها و کاهش محدودیتها نوشته است و قصد دارد آن را برای تایید و اجرا به ستاد کرونا بفرستد.
به گزارش ایسنا، بیشتر گذرگاههای مرزی ایران پس از تایید شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ بسته شد. مرزهای زمینی به روی مسافران هنوز هم بسته است اما مرزهای هوایی فقط برای ایرانیهایی که کارت اقامت، ویزای تحصیل و کار از کشوری دیگر را دارند، باز است. با از سرگیری پروازهای بینالمللیِ برخی شرکتهای خارجی در ایران، برای بازگشایی مرزها گمانهزنیهایی شد، اما تا کنون در مقررات سفرهای بینالمللی و پذیرش شهروندان ایرانی، تغییری لحاظ نشده است. از سوی دیگر، معاون گردشگری خبر داده که با نظر ستاد ملی کرونا، ویزای توریستی ایران فعلا صادر نمیشود.رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امورخارجه هم هفته پیش اعلام کرد که گزینههای روادید گردشگری و زیارتی تا عادی شدن شرایط در سامانه روادید الکترونیکی ایران غیرفعال شده است. این اخبار در هفتههای گذشته واکنشهای زیادی را به دنبال داشت و این پرسش را مطرح کرد که چرا متولیان از همان ابتدای تایید شیوع ویروس کرونا در کشور و درحالیکه پروازها بین تهران و کانون انتشار این ویروس در چین برقرار بود، چنین مقررات و تدابیری را به اجرا نگذاشتند؟
وزارت بهداشت در هفتههای گذشته شروطی را برای مسافرانی که قصد ورود به ایران دارند تعیین کرد که داشتن گواهی سلامت به زبان انگلیسی و تست کووید ۱۹ (PCR) ٩۶ ساعت قبل از سفر به ایران، اصلیترین آن بود. شرکتهای هواپیمایی هم متعاقب این دستور، مقرراتی را برای پذیرش مسافر به اجرا گذاشتند. اینک در شرایطی که چگونگی اجرای آن دستورالعمل و مقرارت پذیرش مسافران در مرزها محل پرسش است، محمد قاسمی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از تدوین پیشنویس یک پروتکل دیگر برای ورود گردشگران بین المللی به ایران خبر داده و تاکید شده که این پروتکل برای دروه بازگشایی مرزها و کاهش محدودیتهای سفر است.
روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به نقل از قاسمی نوشته است: پیشنویس پروتکل ورود گردشگران بینالمللی به کشور پس از تایید نهایی ارگانهای فرابخشی مرتبط این هفته، برای ورود به مرحله اجرا و عملیاتی شدن، به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال میشود. با توجه به اینکه در چند ماه گذشته تهیه پروتکل ورود گردشگران بینالمللی با حضور مستمر معاون گردشگری کشور و مسؤولان ارشد نهادهای فرابخشی مرتبط در دستور کار قرار گرفته بو، لذا طبق آخرین نشست تصمیم بر آن شده است تا پس از تایید نهایی نمایندگان، متن نهاییشده پروتکل در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب و پس از آن به شکل رسمی و از طریق مجاری ذیربط در کشورهای مختلف اطلاعرسانی شود.
قاسمی در تشریح روند مشابه به منظور تهیه پروتکل ورود گردشگران بینالمللی در کشورهای مختلف، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری جهان را به شدت دچار آسیبهای جدی کرده و ضرر و زیانهای مالی هنگفتی به دنبال داشته است، بنابراین کشورهای مختلف، برای کاهش اثرات منفی اقتصادی و همچنین اجتماعی ناشی از همهگیری این بیماری، رویکرد همزیستی مسالمتآمیز با کرونا را در پیش گرفتهاند، به این ترتیب که ضمن حفاظت از سلامت جامعه در چنین شرایطی تابآوری اقتصادی را نیز افزایش داده و در این مسیر اقدام به تعریف و تعیین پروتکلهای پذیرش گردشگران خارجی کردهاند.
او افزود: در واقع کشورهای مختلف با تهیه پروتکل مربوطه بستری مطمئن برای ورود گردشگران خارجی فراهم میآورند و در بلندمدت به این معتقد هستند که روند جابهجایی گردشگران در چارچوب ضابطهمند امکانپذیر خواهد شد.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری همچنین تهیه پروتکل ورود گردشگران بینالمللی به کشور را تضمینکننده سفر ایمن به ایران دانست و گفت: ساختار تهیهشده میتواند به عنوان عامل شفافیت و اعتمادساز بینالمللی، مشوق و محرک تقاضا برای گردشگران ورودی به کشور باشد.
او نقش کمیته تدوین پروتکل مورد نظر با حضور و همفکری مشارکتجویانه، مستمر، مجدانه و دلسوزانه نمایندگان دستگاهها و نهادهای ذیربط شامل وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی و پلیس مهاجرت با محوریت دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری را در دستاورد حاصل بسیار موثر دانست و افزود: در ابتدای نشستهای مشترک برگزارشده، تلاش کردیم با مطالعه و الگوبرداری از نمونههای انجامشده خارجی و بومیسازی آنها و بهرهگیری از اقدامات مشابه داخلی، پیشنویس پروتکل مورد نظر را تهیه و سپس به صورت جزء به جزء در جلسات کارشناسی مورد بررسی، مداقه، بحث و تبادل نظر کاملا تخصصی و انطباق با ملاحظات موجود در هر دستگاه و نهاد قرار دهیم تا بالاخره با برآوردن انتظارات تمامی اعضا، پیشنویس مذکور نهایی شد.
مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری یادآور شد: تمام تلاش بر آن بوده است تا پروتکل مذکور به صورت جامع تهیه شود، به گونهای که تمام ملاحظات در دو مرحله قبل و بعد از ورود گردشگران مدنظر قرار گیرد. در این پروتکل منظور از گردشگر بینالمللی ورودی هم گردشگران خارجی ورودی به ایران است و هم ایرانیانی است که از سفر خارجی به کشور برمیگردند.
وی افزود: پروتکل ورود گردشگران قرار است در تمام مرزها و ترمینالهای ورودی اعم از فرودگاهها، بنادر و پایانههای زمینی اعمال شود و بدین منظور پیوست اجرایی برای آن تدوین شده است که ناظر و مجریان هر یک از وظایف در آن مشخص میشوند.
اداره بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: این پروتکل براساس شرایط روز کشور و دانش بهداشتی و به منظور استفاده در دوران بازگشایی مرزها و برداشتن محدودیتهای ورود گردشگران به کشور پس از فروکش کردن موج جهانی و منطقهای بیماری کووید ١٩ تهیه شده است و در صورت تغییر شرایط این قابلیت وجود دارد تا به فراخور مقتضیات زمان بهروزرسانی شود.