همزمان با کاهش شیوع کرونا در چین، بازارهای محلی میوه و ترهبار و مواد غذایی در این کشور رفته رفته بازگشایی میشوند. در بازار بزرگ مواد غذایی در شهر ووهان، خاستگاه اصلی کرونا تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت فروش حیوانات وحشی و پرندگان زنده دیده میشود و همزمان بلندگوها «پیروزی» بر کووید ۱۹ را اعلام میکنند.
همزمان با کاهش شیوع کرونا در چین، بازارهای محلی میوه و ترهبار و مواد غذایی در این کشور رفته رفته بازگشایی میشوند. در بازار بزرگ مواد غذایی در شهر ووهان، خاستگاه اصلی کرونا تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت فروش حیوانات وحشی و پرندگان زنده دیده میشود و همزمان بلندگوها «پیروزی» بر کووید ۱۹ را اعلام میکنند.
به گزارش یورونیوز، در مدت قرنطینه طولانی ووهان که تا ۸ آوریل (۲۰ فروردین) طول کشید، فروشندگان بازارهای ترهبار در این شهر زیان بسیاری دیدند و پس از بازگشایی هم مشتری چندانی ندارند. چند تن از آنها به خبرگزاری فرانسه گفتهاند که خبر انتشار ویروس از این بازار درست نیست و مردم بیجهت میترسند.
جانوران عجیب و غریب دریایی
در بازار بزرگ مواد غذایی ووهان یک بخش هنوز بسته مانده و آن بازار مواد غذای دریایی است؛ جایی که تا پیش از این در آن طیف وسیعی از جانوران وحشی و عجیب و غریب فروخته میشد و گمان میرود خاستگاه اصلی ویروس تاجی شکلی باشد که از حیوانات به انسان سرایت کرده است.
در بیشتر کشورهای آسیایی، بازارهای ترهبار محلی مکانهای پرطرفداری برای خرید گوشت، سبزیجات و ماهی تازه با قیمت مناسب است، اما در بیشتر آنها فروش حیوانات زنده وجود ندارد.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه میگوید در جریان بازدید از سه بازار ووهان در این هفته مواردی از فروش لاکپشت، قورباغه، ماهی و سخت پوستان زنده را مشاهده کرده اما هیچ پرنده و پستاندار زندهای برای فروش ندیده، زیرا فروش این حیوانات به صورت زنده به دلیل انتقال ویروس به شدت منع شده است.
علاوه بر این، فروشندگان میگویند مجبور شدهاند چند بار در روز غرفههای خود را ضد عفونی کنند.
انتقادهای جهانی
بازگشایی بازارهای محلی ترهبار در چین در حالی که ویروس کرونا همچنان در جهان یکهتازی میکند، انتقادهای زیادی را در سطح بین المللی برانگیخته است زیرا شواهد نشان میدهد کرونا در اواخر سال گذشته میلادی از غرفههای دستفروشی حیوانات شکار شده زنده در ووهان شروع به انتشار کرده است.
از آن زمان تا کنون دولت چین فروش حیوانات وحشی را برای استفاده غذایی ممنوع اعلام کرده است.
با این همه فضای جامعه جهانی نسبت به فعالیت بازارهای محلی چین به شدت منفی است و مسئولان رسمی کشورها نیز آشکارا از بازگشایی این بازارها انتقاد میکنند.
اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تصمیم به بازگشایی بازارهای ترهبار ووهان در هفته جاری را «تحملناپذیر» خواند. وی در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد: «ما باید از جهان در برابر منابع احتمالی شیوع این نوع ویروسها محافظت کنیم.»
بازگشایی بازار ترهبار در ووهانآسوشیتدپرس
آنتونی فاوسی، کارشناس ارشد پزشکی دولت آمریكا نیز در اوایل ماه جاری میلادی به فاكسنیوز گفت كه بازارهای ترهبار چین باید «فوراً» تعطیل شود.
دفاع از بازگشایی
با این حال عدهای نیز از بازگشایی این بازارها دفاع کردهاند.
گلوبال تایمز، نشریه دولتی و ناسیونالیست چین روز سهشنبه با دفاع سرسختانه از بازارهای ترهبار این کشور، منتقدان بازگشایی این بازارها را افرادی دارای «باورهای پیشداورانه» خواند و به دلیل طرح «درخواستهای مسخره» برای بستن آنها، به منتقدان حمله کرد.
سازمان جهانی بهداشت نیز با آن که به دولتها توصیه کرده فروش حیوانات وحشی عجیب و غریب را ممنوع و مقررات ایمنی مواد غذایی را اعمال کنند، خواستار تعطیلی بازارهای ترهبار نشده است.
فروشندگان بازار ترهبار ووهان طبیعتا از مدافعان سرسخت بازگشایی این بازار هستند. اما بیشتر افرادی که در این بازار در زمینه فروش مواد غذایی فعالیت دارند، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفتهاند که هرگز حیوانات وحشی نمیفروختند.
با این حال در بازار تیانشنگ در همان شهر، دو فروشنده دستگاه آبشیرینکن که حاضر به ذکر نام خود نبودند، به خبرنگار گفتند که به دلیل قوانین جدید مجبور به توقف فروش انواع خاصی از قورباغهها و لاکپشتها شدهاند.
این که میگویند بازارهای چین بهداشتی نیستند، درست نیست. مواد آنها همیشه تازه است.
اندک مشتریان پر و پاقرص بازارهای چینی با وجود شرایط خاص و بحرانی حاضر به انصراف از بازار ترهبار نیستند. یکی از آنها به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این که میگویند بازارهای چین بهداشتی نیستند، درست نیست. مواد آنها همیشه تازه است.»
مردم چین به طور سنتی خرید مواد غذایی تازه را به مواد غذایی منجمد یا بستهبندی شده ترجیح میدهند، گرچه در سالهای اخیر سوپر مارکتهای جدید تلاش کردهاند تا مصرفکنندگان را به سوی مواد بستهبندی شده خود جلب کنند.
به نظر میرسد که سوپرمارکتها در این رقابت تجاری موفق بودهاند. طبق تحقیقات موسسه چینی آیمدیا، در سال ۲۰۱۹ اکثریت مردم چینی گفتهاند که در مقایسه با سایر انواع فروشگاههای مواد غذایی، ترجیح میدهند از سوپر مارکتها خرید کنند.
با این حال بیشتر مشتریان سوپرمارکتها نیز دلیل انتخاب خود را نه مسائل بهداشتی، بلکه تنوع بیشتر در این فروشگاهها ذکر میکنند.