کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چين موضوع تبليغات انتخاباتي آمريکا

خبرگزاری واحد مرکزی خبر , 13 آبان 1391 ساعت 19:07

روابط تیره تجاری آمریکا با چین به یکی از موضوعات مورد بحث و البته شکاف در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی این کشور که برای یک دوره دیگر ریاست جمعوری نامزد شده و میت رامنی نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.


اوباما می گوید در سالهای اخیر با توجه به سیاست هایی اقتصادی و سیاسی که دولت وی در پیش گرفته روابط تجاری دو کشور در راستای بهبود پیشرفت های خوبی داشته و این در حالی است که نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گوید اگر رئیس جمهور کشورش شود موضع سرسختانه ای در قبال چین خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن،درباره روابط تجاری چین و آمریکا،دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مواضعی تقریبا متضادی دارند. این مسئله از آنجا مهم است که کسری تجاری آمریکا در مبادلات تجاری اش با چین از بیست و پنج سال پیش بی وقفه در حال افزایش است و اینکه چه رئیس جمهوری اعم از جمهوریخواه و دموکرات در کاخ سفید باشد در این روند هیچ تاثیری نداشته است.
به عبارت بهتر ،‌کسری تجاری آمریکا با چین از شش میلیون دلار در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج به دویست و نود و پنج میلیارد دلار در سال دو هزار و یازده رسید.
این کسری تجاری بالا در مبادلات تجاری آمریکا با چین دو واقعیت را نشان می دهد :نخست آنکه اقتصاد چین روند پیشرفت خود را بی وقفه در همه این سالها طی کرده است و دوم آنکه اقتصاد آمریکا بر مصرف و مصرف گرایی استوار است. یعنی اینکه اگر مصرف خانوارها در این کشور افزایش داشته باشد باید انتظار رشد اقتصادی در این کشور را داشت .
آمریکا نگران از این وضع تاکنون پانزده بار از چین به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است . هشت مورد از این شکایت ها در زمان چهار سال ریاست جمهوری باراک اوباما و هفت مورد نیز در زمان هشت سال ریاست جمهوری جرج بوش بوده است.
نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اوباما ایراد می گیرد که چرا به طور قاطع و جدی به شیوه های تجاری غیر منصافه پکن اعتراض و اقدام نکرده است.
رامنی وعده داده است اگر در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر پیروز شود به کمک متحدانشان آنچنان تحریم های تجاری علیه چین اعمال می کند که این کشور خودش مجبور به رعایت قوانین و مقررات بین المللی ناظر بر فعالیت های تجاری شود.
روابط تجاری چین و آمریکا اکنون چند سال که به یکی موارد اصطکاک در روابط دو کشور تبدیل شده است .
بسیاری از نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و همچنین بسیاری از روسای شرکت های آمریکایی پکن را متهم می کنند که با پایین نگه داشتن ارزش یوآن در مقابل دلار عملا شرایط اقتصادی به گونه ای شکل داده است تا زمینه برای صادرات بیشتر این کشور به آمریکا فراهم شود.
واقعیت امر آن است که بسیاری از طرفداران اوباما طی این سالها از علمکرد و موضع وی در قبال چین مایوس شده اند . چرا که اوباما در هفت مورد حاضر نشد از چین به علت دستکاری در ارزش واقعی برابری پولش در مقابل دلار انتقاد کند و این در حالی بود که خود وی(اوباما) از جرج بوش به علت موضع نگرفتن جدی علیه چین در این خصوص انتقاد کرده بود.
البته دولت اوباما هم در این راه توجیهات خاص خود را دارد و بر این باور است که با اعمال فشارهای دیپلماتیک در این خصوص به نتایجی رسیده است . دولت باراک اوباما در طول این چهار سال همواره پایین بودن ارزش یوآن در مقابل دلار را به مقامات پکن گوشزد کرده است .
موسسه مسائل اقتصاد بین المللی پیترسونPeterson Institute of International Economics در تایید و در دفاع از این سیاست اوباما در گزارشی در ماه مه اعلام کرد فشارهای دولت باراک اوباما بر چین باعث شد تا ارزش یوآن در مقابل دلار معادل هفت ممیز هفت دهم درصد افزایش یابد و بخشی از پایین بودن ارزش این پول درمقابل دلار جبران شود.
این مسئله از آنجا مهم است که در سال دو هزار و هشت ،ارزش یوآن در مقابل دلار، سی و یک ممیز پنجاه صدم درصدکمتر بود.
میت رامنی در باره هشدار داده است به محض آنکه به سمت ریاست جمهوری آمریکا برسد چین را به عنوان کشوری که در ارزش گذاری پولش دستکاری می کند معرفی خواهد کرد. وی جناح اوباما را متهم کرده است که انتشار آخرین گزارش خزانه داری آمریکا را که قرار بود در پانزدهم اکتبر امسال منتشر شود به تاخیر انداخته است.
نامزد جمهوریخواهان درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرده است در صورتی که رئیس جمهوری کشورش شود برای جبران پایین بودن ارزش یوآن در مقابل دلار،بر محصولات وارداتی چین مالیات اعمال خواهد کرد. دولت اوباما نیز این راه حل را بررسی کرد اما حاضر به اجرای آن نشد.


کد مطلب: 12667

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/12667/چين-موضوع-تبليغات-انتخاباتي-آمريکا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir