تغييرات مديريتي در بزرگ ترين خودروساز كشور، توانست تحريم ها را به فرصت تبديل كند، شاخص هاي كليدي و مهم ايران خودرو با تفكر جهادي مقيمي از روزهاي ابتدايي شهريورماه امسال روند بهبود و صعودي را در پيش گرفته و همچنان تا ايجاد شرايط يكنواخت و باثبات در توليد و عرضه خودرو ادامه خواهد داشت. در كنار آن برنامههاي توسعه محصول و طراحي و توليد محصولات جديد نيز در دستور كار قرار دارد.
تغييرات مديريتي در بزرگ ترين خودروساز كشور، توانست تحريم ها را به فرصت تبديل كند، شاخص هاي كليدي و مهم ايران خودرو با تفكر جهادي مقيمي از روزهاي ابتدايي شهريورماه امسال روند بهبود و صعودي را در پيش گرفته و همچنان تا ايجاد شرايط يكنواخت و باثبات در توليد و عرضه خودرو ادامه خواهد داشت. در كنار آن برنامههاي توسعه محصول و طراحي و توليد محصولات جديد نيز در دستور كار قرار دارد.
ايكوپرس - در مدت كوتاهي كه از مديريت فرشاد مقيمي مدير جوان و با انگيزه در مجموعه معظم ايران خودرو مي گذرد، اين امر به اثبات رسيده است كه مي توان با تكيه بر داشته ها و بدون نگاه به بيرون از مرزهاي كشور، همچنان مسير تعالي و توسعه را پيمود.
در اين مقال بخشي از دستاوردها و اقدامات مقيمي مديرعامل ايران خودرو از زمان انتصاب در اين خودروسازي را مرور مي كنيم.
مقيمي اقدامات اصلاحي مهم و سازندهاي را در مسير بهبود شرايط تامين و توليد خودرو و عرضه به بازار انجام داده است. يكپارچه سازي فرآيند تامين و ايجاد انسجام در فعاليت هاي توسعه ساخت داخل و تامين قطعات و مجموعه ها از جمله مهم ترين رويكردهاي مديريتي وي بوده است.
وي با تدوين نقشه راه در مديريت شبكه تامين، بازگشت تامين و انسجام ساخت داخل در اين حوزه را در به عنوان هدف كوتاه مدت خود تعيين كرد و وضعيت فعلي توليد گواهي براي تحقق اين هدف در ايران خودرو است. تدابير مديريت ارشد ايران خودرو سبب بهبود توليد در زنجيره ارزش خودرو شده و مسير روشني را بر صنعت خودرو كشور به ويژه گروه صنعتي ايران خودرو گشوده است.
اقدامات حوزه تامين محصول
بازمعماري شبكه تامين و اجراي طرح رده بندي قطعه سازان هدف ميان مدت و انسجام فعاليت هاي تحقيق، طراحي و توسعه خودرو و قطعات و مجموعه ها هدف بلندمدت ايران خودرو براي دستيابي به نقطه مطلوب در شبكه تامين قطعه است.
تعامل موثر و شفاف و شبكه تامين و طرح موضوع اتاق شيشهاي و خالي ابهام در ارتباط با قطعه سازان، از رويكردهاي مهم و اصلي ايران خودرو است. در همين پيوند برگزاري جلسات مشترک با انجمن هاي قطعه سازي و قطعه سازان در خصوص مسائل مختلف نظير استراتژي، حوزه مالي و اقتصادي، توسعه ساخت داخل و... در دستور كار قرار گرفته است.
درحال حاضر نيز الزامات پياده سازي مدل ارتباطي با تامين كنندگان (SRM) در شركت ساپكو كه به تازگي طراحي شده، درحال اجرا است.
راهبرد توسعه و تعميق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه هاي توليدي در ماه هاي اخير با جديت بسيار بالايي دنبال شده است. اجراي سياستهاي وزارت صمت در برگزاري ميزهاي خودكفايي در كنار برنامه هاي داخلي ايران خودرو در تعميق ساخت داخل و خودكفايي قطعات و همچنين همكاري با نهادهاي توانمند مانند صنايع دفاعي در دستور كار قرار گرفته و دنبال مي شود.
برنامهريزي خودکفايي قطعات، مجموعهها و مواد اوليه در سالهاي 98 و 99 با پيشبيني کاهش ارزبري 244ميليون يورو برنامه ريزي شده و با تشکيل ستاد ساخت داخل جهت بررسي و پيگيري برنامه ها و اقدامات خودکفايي و رفع موانع و همچنين مشارکت در برگزاري ميزهاي خودکفايي وزارت صمت در تحقق اهداف گام برداشته مي شود. درحال حاضر كاهش ارزبري قطعات و مواد اوليه داخلي سازي شده ميزها و موارد خارج از ميزها به ميزان 49 ميليون يورو با توليد انبوه 42 قطعه و 8 آيتم مواد اوليه محقق شده است. بخش اصلي دستاوردهاي اين بخش حاصل امضاي ميثاق نامه اتحاد و همدلي ايران خودرو با قطعه سازان براي تحقق برنامه توليد ايران خودرو بوده است.
در همين راستا، به منظور تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع كارآفرينان كشور، برگزاري نمايشگاه دائمي ارايه توانمنديها و نيازهاي زنجيره تامين ايران خودرو نيز در محل شركت ساپكو نيز در حال برنامهريزي و اجرا است.
توسعه ساخت داخل قطعات محصول جديد
با آغاز تحريم هاي صنعت خودرو و قطع همكاري با شركاي خارجي، طراحي و توليد محصول جديد ايران خودرو براي مدتي به محاق رفت. در ماه هاي اخير و در دوران مديريت جديد ايران خودرو، داخلي سازي قطعات با فنآوري بالا در محصول جديد برنامه ريزي شده و از تمامي سازندگان معتبر و توانمندي داخلي براي مشاركت در اين طرح دعوت به عمل آمده است.
قطعات و مجموعه هاي خودروي جديد مشتمل بر 839 قطعه پروژهايي و مجموعه است كه با همكاري تعداد 150 سازنده روند خودکفايي آن آغاز شده و تا توليد انبوه محصول ادامه خواهد يافت.
درحال حاضر بخشي از قطعات داخلي سازي شده و بخش ديگري نيز در دست توسعه و خودكفايي است. از مهمترين عوامل انگيزشي ميان قطعه سازان پرداخت مطالبات بوده است. مديرعامل ايران خودرو با اجراي عدالت در ميان زنجيره تامين و افزايش پرداخت از 30 ميليارد در مهرماه به 80 ميليارد تومان در دي سبب رونق توليد در قطعه سازان و بازگشت به كار تعداد زيادي از نيروهاي انساني واحدهاي قطعه ساز شده است.
شكست ركورد در توليد ايران خودرو
همت زنجيره تامين و تلاش شبانه روزي كارگران خطوط توليد ايران خودرو در نهايت منجربه ايجاد رونق به خطوط توليد ايران خودرو و بازگشت اين شركت به روزهاي اوج توليد شد.
در روزهاي پاياني دي ماه ركورد توليد روزانه در گروه صنعتي ايران خودرو شكست و در روز پاياني اين ماه تعداد 2557 دستگاه انواع خودرو سواري و وانت توليد شد. در اين ماه توليد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 118 درصدي افزايش يافت. در آذرماه نيز توليد تجاري و تحويل به بازار خودرو با ثبت عدد 51250 دستگاه شكست.
بررسي آمار توليد نشان مي دهد تعداد توليد مكانيكي در ايران خودرو از عدد 950 در هفته دوم شهريورماه به 2500 دستگاه در دي ماه رسيده است. در همين حال ميزان تجاري سازي و عرضه به بازار محصولات نيز از 650 دستگاه در نيمه دوم شهريور به 2400 دستگاه در دي ماه دست يافته است.
همكاري با دانش بنيان ها
مديرعامل جوان و پوياي ايران خودرو از ابتداي شروع به كار در ايران خودرو رويكردي معطوف به جوان گرايي و توجه به دانشجويان و شركت هاي دانش بنيان داشته است. «جتكو» يكي از مراكز تحقيقاتي ايران خودرو است كه با حمايت مديرعامل در آبان ماه سال 98 به عنوان شركتي دانش بنيان به ثبت رسيده است. اين مركز كه نزديك به 170 نيروي متخصص و نجبه دانشگاهي و صنعتي را در خود جاي داده، پروژه هاي توسعه اي دانش بنيان را به اجرا ميگذارد. جوانان اين مركز طراحي پلتفرم اختصاصي ايران خودرو را در دستور كار قرار داده اند و پيشرفت هايي نيز در اين زمينه به چشم ميخورد. فعاليتهاي جتكو در مسير تحقق اهداف ايران خودرو در رويكرد همكاري با دانش بنيانها راهگشا خواهد بود.
از شركتهاي دانش بنيان كه ايران خودرو از توانمندي آنان در مسير توسعه بهره مي گيرد ميتوان به شركتهاي فاطر، الكترونيك پردازش سبلان، پارس سامان ايرانيان، سيال نيرو، بلبرينگ ايمن و قالبهاي پيشرفته اشاره كرد. رويكرد جديد ايران خودرو طراحي مدل مناسب و پايدار اقتصادي در همكاري با شركتهاي دانشبنيان است.
در همين راستا نيازهاي نوین خودروسازي از جمله طراحی، تست و تولید قطعات «های تک»، توليد خودروهاي برقي و هيبريدي و طراحي پلتفرم متكي بر دانش ايراني به منظور حضور موثر در بازارهای صادراتی و همچنین توانمندي شركتهاي دانشبنيان شناسايي شده و ايران خودرو با ايجاد اتصالي پايدار ميان اين دو به صورت هدفمند حركت خواهد كرد.
فروش و خدمات پس از فروش
ساماندهي حوزههاي مرتبط با مشتريان به ويژه ارايه خدمات پس از فروش مطلوب به مشتريان همواره مورد تاكيد مديرعامل ايران خودرو بوده است.
در ابتداي امر و در مهرماه امسال به منظور ايجاد هماهنگي و انسجام در اين حوزه، برخي دستورالعملهاي مرتبط با خدمات به مشتريان مورد بازنگري قرار گرفت.
ادغام و يكپارچهسازي حوزههاي فروش و خدمات پس از فروش از جمله اقدامات مهم براي يكپارچه سازي خدمات اين حوزه بوده است. اين ادغام با هدف خلق ارزش افزوده براي مشتريان با هزينه كمتر، اعمال سياستهاي يكپارچه براي كاهش هزينه در چرخه عمر محصول و اعمال مديريت واحد براي نظارت بر عملكرد شبكه و بهبود مستمر بوده است. كاهش هزينههاي اداري به دليل موازي كاري و افزايش درآمدها و بهبود كيفيت خدمات از ديگر اهداف مورد انتظار از ادغام بخش هاي فروش و خدمات پس از فروش ايران خودرو است.
در حوزه فروش محصولات نيز به منظور جذب بيشتر نقدينگي و تزريق آن به خطوط توليد نسبت به مديريت تعهدات فروش و كاهش تعهدات معوق اقدام شده است. همچنين به منظور افزايش رضايتمندي مشتريان امكان تحويل حضوري خودرو در سايتهاي توليد ايران خودرو نيز فراهم شده است.
سلامت اداري، اصلاح ساختار و حاكميت شركتي
اصلاح و ترميم جو بياعتمادي ايجاد شده نسبت به صنعت خودروسازي در سالهاي گذشته، نيازمند اصلاحات ساختاري در سطح گروه صنعتي ايران خودرو بود. در همين راستا اقداماتي مانند تهيه و ابلاغ برنامههاي سلامت اداري و شفافسازي صورت گرفت.
در همين مسير تطبيق شرايط گروه صنعتي ايران خودرو با قوانين و مقررات مرتبط در حوزههاي حاكميت شركتي در دستور كار و اقداماتي در زمينه بهبود شرايط صورت گرفت. احياي شركت ساپكو و تلفيق فرآيند تامين با هدف تمركز در سياستگذاريهاي اين حوزه از جمله اصلاحات ساختاري بود. تجميع حوزه خدمات فروش و پس از فروش نيز با همين هدف انجام شد.
خروج از ماده 141 و رفع موانع و محدوديتها
با توجه به افزايش زيان انباشته گروه صنعتي ايران خودرو و شناسايي زيان در مقطع زماني 9 ماهه سال جاري، تجديد ارزيابي دارايي هاي ايران خودرو به منظور خروج از ماده 141 قانون تجارت در دستور كار قرار گرفته است.
در اين زمينه كميتههاي تخصصي تجديد ارزيابي دارايي ها و اصلاح ساختار مالي براي تسريع در فرآيند اجرايي تشكيل شده است.
همچنين تفاهم نامهاي با مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه قضاييه براي ارزيابي تمامي دارايي هاي استهلاك ناپذير گروه صنعتي ايرانخودرو منعقد شده است.
با تشكيل و ابلاغ تيمهاي كارشناسي براي ارزيابي تمامي شركتها و همچنين املاك گروه صنعتي ايران خودرو اين ارزيابي طبق برنامهريزيهاي انجام شده تا پايان سال صورت خواهد پذيرفت.
درحال حاضر 104 شركت تابعه و وابسته براي ارزيابي و كارشناسي به مركز كارشناسان رسمي قوه قضائيه معرفي شدهاند.
تفاهمنامههاي نوسازي
توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله تعهدات و مسئوليتهاي اجتماعي ايران خودرو در قبال جامعه محسوب ميشود.
برهمين اساس در تفاهم نامه اي با وزارت كشور مقرر شد تا نسبت به توسعه و نوسازي ناوگان ميني بوس و اتوبوس كشور اقدام شود. همچنين در تفاهم نامه اي با شهرداري تهران توسعه و نوسازي ناوگان ميني بوس و اتوبوس تهران در دستور كار قرار گرفته است.
با توجه به ارزبري بالاي واردات اتوبوس نيز مقرر شد نسبت به بازسازي اتوبوس هاي كاركرده اقدام شود. در اين فرآيند اتوبوسهاي كاركرده به سطح آلايندگي و استانداردهاي مصوب روز خواهند رسيد. اين اقدام در برخي كلانشهرها از جمله اصفهان آغاز شده است.
ايران خودرو در تفاهم با تاكسيراني نيز اقدام به تحويل 6 هزار دستگاه ون فوتون وانا در سه سال آينده خواهد كرد.
قرارداد نوسازي 10 هزار دستگاه تاكسي سواري و تحويل بيش از هزار دستگاه از آن تاكنون نيز از اقدامات مهم و برجسته صورت گرفته در حوزه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي است.
واگذاري اموال، داراييها غيرمولد
از جمله مسيرهاي تامين نقدينگي توليد حذف و واگذاري داراييهاي غيرمولد و مازاد ايران خودرو است. در ماههاي اخير تلاش هاي زيادي در اين زمينه صورت گرفته و بخشي از آن نيز به ثمر نشسته است. تاكنون 96 ميليارد تومان از اموال و دارايي هاي مازاد ايران خودرو واگذار شده و همچنين فرآيند واگذاري بيش از 200 ملك از مجموع املاك ايران خودرو نيز آغاز شده است.