رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: عمده مشکلات خودروسازان ناشی از قیمتگذاری غلط خودروها است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند.
زیان خودروسازان از ناحیه قیمتگذاری
17 دی 1398 ساعت 12:46
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: عمده مشکلات خودروسازان ناشی از قیمتگذاری غلط خودروها است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور گفت: عمده مشکلات خودروسازان ناشی از قیمتگذاری غلط خودروها است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند.
به گزارش مردم سالاری انلاین،محمدرضا نجفیمنش بیان کرد: این در حالی است که در سالهای گذشته هر کس توانسته بود خودرویی ثبتنام کند بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود برد و این موضوع از اساس اشتباه است. این مقام صنفی ادامه داد: اشتباهتر این است که این موضوع نه یک معامله، بلکه قمار است، زیرا بر پایه برد- برد نیست و همواره خودروساز زیان میکند. وی خاطرنشانکرد: بهترین راه برای راضی نگه داشتن خریدار و فروشنده، تعیین قیمت در حاشیه بازار و سپس اصلاح آن است؛ کاری که در دهه ۷۰ مشابه آن را انجام داده و نتیجه هم گرفتیم. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور تاکیدکرد: هرچند سال گذشته تعیین قیمت خودرو با فرمول ۵ درصد زیر قیمت بازار از سوی وزیر صنعت نیز مورد تاکید قرار گرفت، اما در عمل اجرایی نشد؛ اما هنوز هم دیر نشده و میتوان با این شیوه به واقعی شدن قیمتها کمک کرد. وی تاکیدکرد: اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش فوری خودروسازان با قیمتهای حاشیه بازار انجام شود، بهتدریج به واقعی شدن و کاهش قیمتها منجر میشود. این مقام صنفی معتقد است که «وزارت صنعت از ترس اجتماع معترضان، از شجاعت لازم برای اجرای این کار برخوردار نبوده است». وی یادآورشد: برای رفع مشکلات خودروسازان سه راهکار فروش اموال مازاد، فروش شرکتهای غیر ضرور و ارزیابی و بهروز کردن داراییهای آنها پیشنهاد شده و پیشبینی میشود با انجام این کارها بخشی از مشکلاتشان کاهش یابد. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور در ارتباط با توانایی خودروسازان در تولید محصولات با موتور یورو ۵ گفت: هرچند توانایی ارتقای استاندارد موتورهای خودروها به یورو ۵ نزد قطعهسازان ایرانی وجود دارد، اما این طرح بدون ارتقای استاندارد آلایندگی سوخت عقیم میماند. محمدرضا نجفیمنش افزود: موضوع اصلی در این زمینه، عقب ماندن وزارت نفت از استاندارد سوختهای تولیدی است و بدون ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل به یورو ۵، حتی تولید موتورهای یورو ۵ عقیم میماند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان کشور، تاثیر استفاده از موتورهای یورو ۵ در خودروها بر قیمت آنها را منوط به آنالیزهای قیمتی برشمرد، هرچند معتقد است نمیتواند تاثیر چندانی بر قیمتها داشته باشد. وی تاکید کرد: خودروسازان ایرانی از نظر فناوری و پژوهش در وضعیت خوبی به سر میبرند و همین که خود را باور داشته باشند قادر به انجام کارهای بزرگی خواهند بود.
منبع ایرنا
کد مطلب: 121540