رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران با ساخت پل، پارکینگ و زیرگذر به شهری برای همه تبدیل نمیشود، گفت: تهران مدیرانی شجاع میخواهد که شهامت تصمیم برای تغییر را داشته باشند.
تهران نیازمند مدیرانی شجاع است
17 آذر 1398 ساعت 12:43
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران با ساخت پل، پارکینگ و زیرگذر به شهری برای همه تبدیل نمیشود، گفت: تهران مدیرانی شجاع میخواهد که شهامت تصمیم برای تغییر را داشته باشند.
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران با ساخت پل، پارکینگ و زیرگذر به شهری برای همه تبدیل نمیشود، گفت: تهران مدیرانی شجاع میخواهد که شهامت تصمیم برای تغییر را داشته باشند.
به گزارش ایسنا، شهربانو امانی در یکصدوهشتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق بیش از دستور خود گفت: آذرماه تاریخ ثبت وقایع و حوادثی است که سر منشاء جمهوریت و نظام در آن رقم خورده است. ماه آذری که نهال آزادی و دموکراسیخواهی با خون سه شهید اهورایی در قبل از انقلاب در دانشگاه محل تمرین و تعلیم و تعالی جنبشهای مردمی در راستای قدکشیدن و اشاعه تفکر آزادی و آزادگی آبیاری شد.
وی ادامه داد: خونهایی که نقطه عطفی شد در پایهگذاری و تداوم دموکراسیخواهی و ضد استبدادی در مهمترین نهاد علمی، فرهنگی و مدنی کشور یعنی دانشگاهها که شایسته است این روز را به پیشگاه کلیه دانشجویان عزیز سرزمینم از صمیم قلب تبریک گفته و یادی کرده باشم از شهدای این حرکت خطیر و پرمسئولیت که به نوبه خود سهم بسزایی در بیداری ملت و توسعه و پیشرفت کشورمان داشتهاند، ولی امروز با بغضی فروخورده در گلو اما استوار که امید بذر هویتشان است.
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هفته گذشته ۱۲ آذرماه مصادف بود با تصویب قانون اساسی که به نوبه خود ضمن تبریک روز قانون اساسی میثاقنامه مردم باید یادآور حقوق ملت در فصل سوم و اصول ۱۹ تا ۴۲ این قانون که الحق اگر از بدو تصویب به مفاد آن عمل میشد چه بسا شاهد حوادث آبانماه سال جاری و خسارتهای جبرانناپذیر و جانکاه آن نمیشد.
وی تاکید کرد: مناسبتهای دیگری که باید به آنها اشاره کنم گرامیداشت ۱۰ آذرماه روز مجلس و ۱۲ آذرماه روز معلولین است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به شعار تهران برای همه گفت: همانگونه که مستحضرید شهردار تهران کار خود را با شعار تهران برای همه آغاز کرد هرچند که مدتی از انتخاب شهردار حناچی نمیگذرد ولی لحظه لحظه این ایام را باید غنیمت شمرد و در جهت ساختن شهری متناسب با وضعیت زندگی عموم شهروندان اعم از سالمندان، معلولین و ایجاد جایگاهی با نشاط برای کودکان قدم برداشت. متاسفانه این امر تاکنون از سرعت و پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده است.
وی ادامه داد: حقیقت این است که در پس این شعار زیبا شهر ما حال خوبی ندارد و نفس تهران به شماره افتاده است. هنوز فاصله زیادی تا شهری برای همه وجود دارد. طی یک ماه گذشته روزهایی را سپری کردیم که هوای شهر برای مردمانش ناسالم بود. تهران شهری برای همه نیست چون به صورت میانگین روزی ۱۵ نفر بر اثر آلودگی هوا جان میسپارند. تهران شهر ماشینهاست، تهران شهر پارکینگ بزرگ ماشینهاست، تهران شهر افراد پیاده هم نیست چه برسد به شهروند معلول، سالمند و کودک، متاسفانه عزم و اراده جدی برای حل این مساله در میان مسئولان و نهادهای مربوط دیده نمیشود.
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: گاهی اوقات برای حل مشکلات نیازی به فریاد و سهم هزینههای بسیار نیست. تنها کافی است کمی بایستید مردم خودشان عبور میکنند. این سوءمدیریت تنها به اشتباهات محدود نمیشود عدهای پا را فراتر گذاشته و خواسته یا ناخواسته به حقوق شهروندان دستاندازی کردهاند. امروز بسیاری از نهادها و سازمانها به صورت کاملا غیرقانونی فضاهای عمومی شهر را تصرف کردهاند. برای آنکه تهران شهری برای همه شود باید اول از خودمان شروع کنیم.
امانی تاکید کرد: همانطور که مشاهده کردید هر روز حقوق شهروندان بیشتر مورد دستاندازی قرار میگیرد تا جایی که تصرف پیادهرو به یک فرهنگ تبدیل شده در تهران آمد و شد افراد پیاده روز به روز دشوارتر میشود و سد معبر در معابر نیز به آنها اضافه شده به طوری که این اقدام از محل کسب افراد به منازل مسکونی و نهایتا با همان رویه به خیابانها تسری پیدا کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد موانع در سطح شهر و شریانهای اصلی به وضوح قابل مشاهده است، افزود: مثال بارز این قضیه را میتوان ایجاد انواع موانع توسط ادارههای دولتی و نهادهای عمومی عنوان کرد. به هر صورت تصرف و مسدود کردن معابر و آنچه به عنوان سد معبر مطرح میشود عملی غیرقانونی است زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و عنوانی معابر را مورد استفاده شخصی قرار دهد.
رییس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: براساس تعاریف و مواد قانونی اشاره شده شهرداریها موظف هستند از معابر به عنوان یک حق عمومی صیانت کنند. قطعا تهران با شعار برای همه نمیشود. تهران با بلدیه، پل و پارکینگ و زیرگذر برای همه نمیشود. اگر قرار بود چنین اتفاقی بیفتد با صدر، میلاد، توحید، رسالت و دریاچه شهدای خلیج فارس پیشتر این اتفاق میافتاد قطعا تهران مدیرانی میخواهد که شجاعت و شهامت تصمیم به تغییر را داشته باشند.
کد مطلب: 119659