مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ،دولت باید اجازه واردات خودروهای زیر ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ سیسی پریمیوم با مصرف ترکیبی ششلیتر درپیمایش ۱۰۰ کیلومتر را بدهد .بحث خودروهای بلاتکلیفمانده درگمرکات کشور درحالی بهسال بعد موکول شده است که دولت هیچگونه امیدواری بهمالکان آنان برای تعیین وضعیت این خودروها نمیدهد. ازسوی دیگر تمام کشمکشهایی که بین مدیران بانکمرکزی، سازمانهای گمرک و حمایت و دفتر وزیر صمت درسال ۹۸ صورت پذیرفت، تنها بهخروج ششهزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو انجامید که مراحل ترخیص آنها درسال گذشته تکمیل شده بود و از قبل آماده ترخیص بودند. اما ششهزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو دیگر درانبارهای گمرکات کشور همچنان محبوس باقی ماند. البته شنیدهها از لایحه بودجه سال آینده حاکی از صفر درنظر گرفتهشدن دوباره ردیف درآمد دولت از محل واردات خودرویی است.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ،دولت باید اجازه واردات خودروهای زیر ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ سیسی پریمیوم با مصرف ترکیبی ششلیتر درپیمایش ۱۰۰ کیلومتر را بدهد .بحث خودروهای بلاتکلیفمانده درگمرکات کشور درحالی بهسال بعد موکول شده است که دولت هیچگونه امیدواری بهمالکان آنان برای تعیین وضعیت این خودروها نمیدهد. ازسوی دیگر تمام کشمکشهایی که بین مدیران بانکمرکزی، سازمانهای گمرک و حمایت و دفتر وزیر صمت درسال ۹۸ صورت پذیرفت، تنها بهخروج ششهزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو انجامید که مراحل ترخیص آنها درسال گذشته تکمیل شده بود و از قبل آماده ترخیص بودند. اما ششهزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو دیگر درانبارهای گمرکات کشور همچنان محبوس باقی ماند. البته شنیدهها از لایحه بودجه سال آینده حاکی از صفر درنظر گرفتهشدن دوباره ردیف درآمد دولت از محل واردات خودرویی است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران دراینخصوص معتقد است: «احتمال آزادسازی واردات خودرو درسال آینده تنها درحد گمانهزنی کارشناسان این حوزه است؛ هرچند معتقدم با توجه بهتغییرات قیمت بنزین باید این مساله دردستور کار دولت قرار گیرد؛ با این حال پیشنهاد جدی این انجمن همچنان معطوف بهاستفاده از ارز ایرانیان خارج ازکشور و سرمایهگذاران خارجی است.»
لغو ممنوعیت واردات خودرو درحد گمانه زنی است
دادفر درادامه افزود: «بازار خودرو ایران در دوسال اخیر یکی از سختترین و پرتلاطمترین سالها را تجربه کرد و درحوزه تولید داخل و واردات با افزایش شدید قیمتها مواجه شد. این اتفاقات درشرایطی رخ داد که براساس آمارهای رسمی و درشرایط عادی سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو درداخل کشور تولید میشد و تامین نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه خودرو بهارزش تقریبی دومیلیارد دلار نیز از مسیر واردات بود.»
وی ادامه داد: «بااینحال بهرغم مسائل موجود دربازار خودرو و طرح برخی پیشنهادها از سوی واردکنندگان برای باز شدن این مسیر، مخالفت دولت با رفع ممنوعیت واردات خودرو درسال جاری نیز ادامه یافت. گرچه با تصمیم دولت درخصوص سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین بازهم شاهد طرح برخی موضوعات درارتباط با آزادسازی واردات خودرو هستیم، بهنظر بنده این موضوع صرفا درحد گمانهزنی است.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بااشاره بهاینکه درصورت ادامه عرضه بنزین با تعرفه فعلی باید واردات خودرو آزاد شود، گفت: «افزایش قیمت بنزین باید بهطور منطقی موجب کاهش قیمت خودرو میشد، اما این اتفاق نیفتاد و حتی موجب افزایش قیمت برخی خودروها بهخصوص خودروهای هیبرید دربازار شد.»
ضرورت عرضه خودروهای کم مصرف
وی بامنطقی دانستن تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین گفت: «بنزین جزو سرمایههای تجدیدناپذیر درکشور است و باید جهت حفظ آن برای نسلهای آینده اهتمام زیادی از سوی مسئولان صورت گیرد؛ اما همزمان با اجرای این تصمیم، باید خودروهای مناسب شرایط موجود معرفی میشد که مردم بهسمت این خودروها بروند.»
دادفر تصریح کرد: «در ۱۰ سال گذشته بخش مهمی از خودروهای تولیدی درکشور محصولات پرتیراژی بودهاند که همگی مصرفی بسیار فراتر از استانداردهای جهانی داشتهاند و اجازه داده شد سرمایه آیندگان با تولیداتی مثل آنها بسوزد؛ درحالیکه باید از سوخت بهعنوان یک سرمایه بیننسلی بهصورت بهینه استفاده شود.»
وی بااشاره بهاینکه تولید خودروهایی با مصرف ترکیبی ۱۲ و ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مقرون بهصرفه نیست، تصریح کرد: «عرضه خودروهای وارداتی که اغلب مصرف ترکیبی آنان معادل ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است نیز منطقی نیست. بنابراین دولت باید اجازه واردات خودروهای زیر ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ سیسی پریمیوم با مصرف ترکیبی ششلیتر درپیمایش ۱۰۰ کیلومتر را بدهد.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با حمایت از ورود خودروهای هیبرید بهچرخه عمومی مصرف کشور گفت: «دولت باید حمایت کرده و زیرساختهای استفاده از خودروهای هیبرید و برقی را درکشور فراهم کند تا بهتدریج با ورود تکنولوژی، بهسمت تولید این خودروها درداخل برویم.»
منشأ ارز پیشنهادی برای واردات خودرو مجهول نیست
دادفر باتکرار پیشنهاد واردات خودرو بدونانتقال ارز عنوان کرد: «واردات خودرو بدونانتقال ارز با منشأ ارز خارجی برای واردکنندگان از پیشنهادهایی است که از ماهها قبل بهدولت ارائه و با ایراداتی از سوی دولت مواجه شد و باوجود پاسخ انجمن بهابهامات مطرحشده از سوی دولت، تاکنون هیچگونه پاسخی از سوی دولت دریافت نکردیم.»
وی متذکر شد: «پیشنهاد ما تنها اشاره بهاستفاده ارز ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاران خارجی دارد. چراکه معتقدیم باید دراین برهه، از ظرفیت سرمایهگذاران خارجی استفاده کرد و اگر شرایط مهیا شود، خواهید دید که چهنتایج قابل توجهی درخصوص بازگشت ارز بهکشور با کمک سرمایهگذار خارجی درحوزه خودرو حاصل خواهد شد. متاسفانه واردات خودرو بدون انتقال ارز ازنظر بانکمرکزی معنا و مفهومی ندارد و معتقد است این ارز منشأیی مجهول دارد.»
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درپایان گفت: «دراین شرایط تصمیمگیری برای دولت سخت است و باوجود راهکارهای مطرحشده مسئولان همچنان نگرانند که باقبول این پیشنهاد، بهیکباره قیمت ارز مجددا بالا برود.»
منبع دنیای خودرو