درپی ماجرای گرانی و سهمیه بندی بنزین دومینوی نگرانی ها بویژه برای صاحبان خودرو به حرکت درآمد و بدنبال آن دست اندرکاران برای مهار دغدغه هایی که از باب افزایش قیمت بنزین ایجاد شد تدابیری اندیشیدند تا این جو روانی منبعث از عدم توانایی تامین سوخت بوِیژه برای آن دسته از اشخاصی که ضربه بیشتری از این ماجرا به آن ها وارد می شود را متوقف کنند. اگر نگاهی به بازار مصرف سوخت انداخته شود ,وانت بارها از جمله مشتریان اصلی هستند که باک خودروهایشان سروکار بیشتری با این سوخت مصرفی دارند.
درپی ماجرای گرانی و سهمیه بندی بنزین دومینوی نگرانی ها بویژه برای صاحبان خودرو به حرکت درآمد و بدنبال آن دست اندرکاران برای مهار دغدغه هایی که از باب افزایش قیمت بنزین ایجاد شد تدابیری اندیشیدند تا این جو روانی منبعث از عدم توانایی تامین سوخت بوِیژه برای آن دسته از اشخاصی که ضربه بیشتری از این ماجرا به آن ها وارد می شود را متوقف کنند. اگر نگاهی به بازار مصرف سوخت انداخته شود ,وانت بارها از جمله مشتریان اصلی هستند که باک خودروهایشان سروکار بیشتری با این سوخت مصرفی دارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، درحال حاضر باتوجه به آمار ارائه شده سهمیه بنزین وانت بارهای بنزین سوز 300 لیتر تعیین شده است. این درحالی است که ممکن است متوسط مصرف بنزین این خودروها ماهانه 1000 لیتر باشد؛ یعنی حدود 700 لیتر سوخت مصرفی این خودروها بابد با نرخ آزاد محاسبه شود. بنابراین برای تامین 700 لیتری که در لیست سهمیه قرار ندارد قاعدتا فرد باید در ماه با نرخ بنزین سه هزارتومانی رقمی بالغ بر دو میلیون و صدهزار تومان متقبل شود همچنین با احتساب بنزین 1500 تومانی برای آن 300 لیتری که در لیست سهمیه بندی وجود دارد باید درماه 450 هزار تومان هزینه کند. با این تفاسیر رانندگان وانت بارها برای تامین سوخت باک خودروهایشان در مجموع دو میلیون و 550 هزار تومان به صورت ماهانه باید کنار بگذارند؛ رقمی که در سال به 30 میلیون و 600 هزار تومان می رسد! حال اگر این رقم در شعبه ای از بانک سرمایه گذاری شود می تواند عایدی به صورت ماهانه برای رانندگان ایجاد کند، اما چگونه؟
اهرمی که می تواند این نگرانی را بایک فرصت مالی جایگزین کند متوسل شدن به یک سوخت جایگزین و ارزان قیمت که حتی به لحاظ زیست محیطی دارای شاخص های قابل توجهی است، می باشد. سی ان جی که تاکنون در بازار سوخت از سوی مصرف کنندگان جدی گرفته نشده و به نوعی در حاشیه بوده است می تواند نبض مالی این بازار را به تثبیت برساند.
با احتساب حداکثر هر متر مکعب سی ان جی به قیمت 500 تومان برای تامین همان 700 لیتر باید 350 هزار تومان از جیب پرداخت کرد که دراینجا یک شکاف قیمتی 1750 هزار تومانی در قیاس با بنزین دیده می شود.
بنابراین با بکارگیری سوخت سی ان جی ماهانه از سوخت شدن یک میلیون و 750 هزار تومان ممانعت می شود به اضافه آنکه ذخیره کردن همان میزان بنزین سهمیه ایشان، خود می تواند برای رانندگان صرفه اقتصادی دیگری به همراه داشته باشد.
اگر به نیمه پر لیوان نگاه شود این نکته محرز خواهد شد که نه تنها با به کارگیری سوخت سی ان جی از متضرر شدن و متحمل شدن هزینه های بنزین ممانعت می شود بلکه یک صرفه اقتصادی برای این صنف ایجاد خواهد شد.
در پایان بایدگفت اگر صاحبان وانت بارها اقدام به دوگانه سوز کردن وانت هایشان کنند باید هزینه ای بین 2.5-5 میلیون تومان برای این جریان متحمل شوند اقدامی که به نوبه خود می تواند یک نوع سرمایه گذاری محسوب شود و در مدت زمان دوماه مصرف سی ان جی این هزینه جبران می شود و به تعبیری دراین برهه زمانی رانندگان می توانند شاهد بازگشت سرمایه شان باشند تا به این ترتیب استفاده از سی ان جی برای قشر خودروسواران بویژه رانندگان وانت توجیه بالای اقتصادی پیدا می کند.