کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو :

برخوردهای پلیسی مانع رونق تولید است

9 آبان 1398 ساعت 14:55

تمام حلقه‌های زنجیره تامین صنعت‌خودرو نیازمند هم هستند و درصورت حذف هرکدام از حلقه‌ها، بااقدام پلیسی غیرکارشناسی، این زنجیره از هم خواهد گسست.


تمام حلقه‌های زنجیره تامین صنعت‌خودرو نیازمند هم هستند و درصورت حذف هرکدام از حلقه‌ها، بااقدام پلیسی غیرکارشناسی، این زنجیره از هم خواهد گسست.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،قطعه‌سازان امروز از هر سو تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ آن‌ها هنوز معوقات خود از خودروسازان را دریافت نکرده‌ و نقدینگی‌شان از شرایط بحران خارج نشده است، اما باسیاست‌گذاری‌های اشتباه اسیر تحریم‌های داخلی شده‌اند. آن‌ها که در دوره‌های قبلی با دور زدن تحریم‌ها می‌توانستند چرخ تولید را به‌حرکت درآورند، حالا اگر همان مسیرها را طی کنند، به‌عنوان فعالیت قاچاق، پول‌شویی و غیره مشمول مجازات می‌شوند؛ موضوعی که اکنون به‌جای رونق تولید، رکود تولید را رقم زده و نیازمند یک برنامه‌ریزی اساسی از سوی مسئولان است. 

اثرات مضاعف تحریم‌های داخلی

قطعه‌سازان درتحریم‌های گذشته به‌عنوان بازوی عملیاتی خودروسازان و به‌نوعی دولت وارد کارزار جنگ اقتصادی می‌شدند و تحریم‌ها را دور می‌زدند تا خط تولید خودروساز نخوابد، اما امروز این مهم امکان تحقق ندارد. اکنون به‌رغم توانمندی‌های داخلی نیازمند واردات مواداولیه و قطعات نیم‌ساخته هستیم، اما درشرایط فعلی روش‌های قبلی دورزدن به‌مثابه فعالیت غیرقانونی یا قاچاق تلقی می‌شود و روش‌هایی هم که برای نقل‌وانتقال پول استفاده می‌شدند، پول‌شویی عنوان می‌شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تایید مطالب فوق، گفت‌: «این گلایه ما هم هست که از همان 20 فروردین‌ماه 97 که صرافی‌ها در اقدام عجیبی بسته شدند، کار تولید گره خورد. این درحالی‌است که صرافی‌ها در دوره قبلی تحریم‌ها و سال‌های 90 و 91 راهکار ما بودند. یعنی ما قطعه‌سازان از طریق صرافی‌ها ارز آزاد و گران می‌خریدیم و می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم تا مسیرهای انتقال پول را عوض کنیم.»

مازیار بیگلو اضافه می‌کند: «باتمام این شرایط جای تاسف دارد که از 20 فروردین‌ماه 97 به‌پیشواز تحریم رفتیم و تحریم داخلی خیلی موثرتر از تحریم‌های خارجی بود. بعد هم معضل ارز 4200 تومانی که الان حتی دولت هم آن را گردن نمی‎گیرد، به‌وجود آمد. به‌طوری‌که رئیس‌جمهور درمصاحبه‌ای گفتند من هم مخالف ارز 4200 تومانی بودم! این هم جای تعجب دارد که معاون‌اول ایشان ارز 4200 تومانی را اعلام کردند و بعد رئیس‌جمهور می‌گوید من مخالف بودم.»

رکود صنعت قطعه در سال رونق تولید

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بااشاره به‌اینکه تمام راه‌هایی را که در دوره قبلی برای دور زدن تحریم‌ها وجود داشت، در این دوره به‌روی ما بسته‌اند، بیان می‌کند: «علاوه‌براین یک‌سری قوانین دیگر هم به این قوانین بازدارنده اضافه شده است که از آن به‌عنوان پول‌شویی یاد می‌شود. همین الان فرض کنید یک صرافی بتواند ارزی را تهیه کند یا یک منشا ارزی خارج از کشور داشته باشید و بخواهید از آن استفاده و پولش را حواله کنید.‌ این مساله مشمول تخطی از قانون پول‌شویی می‌شود و شما هم مجرم خواهید بود.»

بیگلو بااشاره به‌اینکه این قوانینی است که اکنون داریم و دست قطعه‌سازان را بسته است، اضافه می‌کند: «صرافی را هم بسته‌ایم، ارز را هم رانتی کرده‌ایم. آن‌طرف هم همه منتظرند ما را تحریم کنند. من بارها این را گفته‌ام؛ صدمه‌ای که در این دوره از تحریم‌ها از نابه‌سامانی مدیریت داخلی خورده‌ایم، به‌مراتب بیشتر از صدمه‌ای است که از تحریم خارجی به‌ما وارد شده است.»

جرات و جسارت کار جهادی را از مدیران نگیریم

علاوه‌بر تمام شرایطی که برای صنعت‌قطعه عنوان شد، موضوع دیگری که باعث شده این صنعت و صنعت‌خودرو نتواند به‌سمت توسعه حرکت کند، بحث پلیسی شدن فضای این صنایع است که دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره آن تاکید می‌کند: «موضع رسمی انجمن این است که ما مخالف هرگونه برخورد پلیسی توسط هرنهادی آن‌هم درشرایط تحریم و باتولیدکنندگان قطعه درکشور هستیم.» 

وی اضافه می‌کند: «آن‌قدر این زنجیره تولید به‌هم تنیده شده است که تمام این حلقه‌های زنجیره نیازمند هم هستند و درصورت حذف هرکدام از حلقه‌ها با اقدام پلیسی غیرکارشناسی، این زنجیره از هم خواهد گسست. البته انجمن مخالف برخورد قضایی با مفاسد اقتصادی نیست، اما جو صنایع ‌خودرو و قطعه به‌حدی پلیسی شده که هیچ مدیری جرات کار کردن و امضا زدن یا تصمیم‌گیری درباره چیزی را ندارد و این بزرگ‌تریـــن صدمه است.» 

بیگلو ادامه می‌دهد: «قرار بود امسال سال رونق تولیدمان باشد، اما متاسفانه با این فضا که طی سه‌ماه گذشته در صنایع خودرو و قطعه به‌وجود آمده است، جرات و جسارت کار جهادی را از مدیران سلب کرده‌ایم. بنابراین باید از طریق انجام کار کارشناسی و تخصصی درروند رسیدگی به‌پرونده‌ها، اطمینان لازم را به‌مدیران فعال و دلسوز این صنعت داشته باشیم.»
منبع دنیای خودرو


کد مطلب: 117386

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/117386/برخوردهای-پلیسی-مانع-رونق-تولید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir