کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمدرضا مخبر دزفولی:

نرخ رشد جمعيت کشور با چالش جدي روبه‌روست

خبرگزاری واحد مرکزی خبر , 8 مرداد 1391 ساعت 19:32

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شورا تحقیقات زیادی برای بررسی موضوع کنترل جمعیت انجام شده است،‌ گفت: از منظر عالمان جمعیت‌شناسی نرخ رشد جمعیت کشور با چالش جدی روبه‌روست که باید از لحاظ فرهنگی و امنیت ملی نیز مورد توجه قرار گیرد.


محمدرضا مخبر دزفولی در جلسه مشترک کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی افزود: پس از کار تحقیقاتی درباره کنترل جمعیت، این موضوع قابلیت طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه وقتی موضوع کنترل جمعیت مطرح شد، برخی درباره آن ابهاماتی داشتند، اضافه کرد: پس از آنکه به صورت کاملا علمی و با مستندات مراکز داخلی و بین‌المللی تحقیقات کنترل جمعیت ارائه شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار جلسه کامل را به بررسی این موضوع اختصاص داد.
مخبر دزفولی به برنامه اول توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه اول توسعه مقرر شده بود که میزان باروری کل از ۶.۴ موجود زنده به ۴ موجود زنده در سال ۹۰ برسد.
وی افزود: از سال ۱۳۶۵ ‌قرار بود نرخ رشد جمعیت از ۶.۴ کاهش یابد و در سال ۱۳۹۰ به ۴ برسد، ولی در سال ۱۳۷۱ این نرخ رشد به ۴ فرزند رسید.
مخبر دزفولی ادامه داد: در آن زمان مرکزی برای رصد نرخ رشد جمعیت وجود نداشت که به طور مستمر نرخ رشد جمعیت را بررسی کند، لذا موجب شد ‌نرخ باروری و رشد جمعیت در سال ۹۰ به ۱.۸ ‌و در بعضی موارد به ۱.۶ کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد کنونی کمتر از ۲ فرزند است، تصریح کرد: این موضوع به عنوان یک خطر محسوب می‌شود، زیرا برای حفظ یک جامعه، آرمانهای مجموعه انسانی و کیان یک کشور باید حداقل نرخ رشد ۲ فرزند باشد تا به ازای کم شدن پدر و مادر از خانواده، تبادل نسل بدون کاهش جمعیت صورت گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه‌ اقداماتی که برای طراحی و تدوین کنترل جمعیت در شورا انجام شده است، نتیجه سه، چهار سال کار تحقیقاتی است گفت: بحث کنترل جمعیت باید با تدبیر و بر اساس نیازهای جامعه پیگیری شود.


کد مطلب: 1161

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/1161/نرخ-رشد-جمعيت-کشور-چالش-جدي-روبه-روست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir