کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها

خبرگزاری ايسنا , 30 مهر 1391 ساعت 9:00

رییس کمیسیون صنایع ایران تصریح کرد: نظر بخش صنعت برای حذف یارانه انرژی همواره مثبت بوده و نباید این فرصت تاریخی از اقتصاد کشور گرفته شود.


دکتر احمد پور فلاح با بیان اینکه توقف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کار درستی نیست اظهار کرد: با وجود مشکلات و ضایعاتی که با اجرای بدون برنامه فاز اول بر پیکره اقتصادی کشور وارد شد باید با استفاده از تجربیات مرحله قبل و با بازنگری و آسیب شناسی به ادامه این طرح به نفع کشور ادامه داد.

وی نظر اتاق بازرگانی در مورد اجرای فاز دوم هدفمندسازی را مثبت عنوان کرد و گفت: ما همواره این طرح را مورد حمایت قرار داده‌ایم؛ اما معتقدیم که نباید بخش صنعت، معدن و کشاورزی مشمول این قانون باشد تا بخش مولد کشور بتواند در فضایی مناسب رشدو به حیات خود ادامه دهد.

پور فلاح افزود: مقطع زمانی تعیین شده برای اجرای فاز اول طرح هدفمندی به هیچ عنوان شرایط و مقطع مناسبی نبود و شرایط عمومی و اقتصادی کشور اجازه اجرای این قانون را نمی‌داد؛ اما اجرایی شد، پس توقف آن در موقعیت فعلی بسیار مضر است چرا که به هر حال باید تا چند سال آینده بار دیگر آن را ادامه داد.

وی معتقد است: حتی اگر دولت ناچار شود که به جای توزیع پول نقد تمام درآمدهای ناشی از هدفمندی را در غالب کاهش مالیات، بیمه و یا تامین اجتماعی اختصاص دهد و هیچ درآمدی برای وی نداشته باشد باید این کار انجام گیرد.

پورفلاح درباره برخی اظهار نظرها در مورد نامساعد بودن شرایط اقتصادی کشور برای اجرایی شدن فاز دوم گفت: هدفمندسازی یارانه باید در شرایطی اتفاق بیفتد که نرخ بیکاری و تورم درحد پایین و حتی یک رقمی باشد، مشکلات بین المللی وجود نداشته و واحدهای تولیدی سطح بالایی در تولید ناخالص ملی داشته باشند، از سوی دیگر زمینه سازی کافی برای آگاهی دادن به مردم انجام شود. این در حالی است که در اجرای فاز اول هیچ یک از این شرایط مهیا نبود و این اتفاق افتاد که در مورد مرحله دوم نیز این موارد صدق می‌کند.


کد مطلب: 11347

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/11347/اجرای-ناقص-هدفمندی-یارانه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir