آیت ا... نفرموده اند ورود زنان حرام است
«آیتالله مکارم نفرمودهاند «حرام است» یا «جایز نیست» بلکه گفتهاند «ضرورتی ندارد» یا «مناسب نیست» و آشنایان به مباحث فقهی تفاوت این دو را درک میکنند. خصوصا این که گفتهاند «خودداری کنند» و نگفتهاند این برنامه را «ملغی کنند» و بدین ترتیب میتوان گفت مخاطب آیتالله نه دولت و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که خود زنان هستند.»
«آیتالله مکارم نفرمودهاند «حرام است» یا «جایز نیست» بلکه گفتهاند «ضرورتی ندارد» یا «مناسب نیست» و آشنایان به مباحث فقهی تفاوت این دو را درک میکنند. خصوصا این که گفتهاند «خودداری کنند» و نگفتهاند این برنامه را «ملغی کنند» و بدین ترتیب میتوان گفت مخاطب آیتالله نه دولت و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که خود زنان هستند.»
به گزارش عصر ایران، «چنان که این روزها مدام میشنویم و امروز با تیترهای درشت بر صفحه اول روزنامۀ «ایران ورزشی» نقش بسته، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده هرچه سریعتر باید شرایط حضور زنان در ورزشگاهها را فراهم کند و در غیر این صورت فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. همین هشدار و بیم تعلیق، سبب شده وزارت ورزش و فدراسیون دست به کار شوند و بجنبند و جایگاههای ویژهای در ورزشگاهها تعبیه شود تا هم این امکان برای دختران و زنان فراهم و هم کابوس تعلیق از فوتبال ایران دور شود.
با این حال پاسخ دفتر آیتالله مکارم شیرازی از مراجع شناختهشده تقلید این تصور را ایجاد کرده که شاید دولت و وزارت ورزش از تصمیم خود منصرف شوند.
در پاسخ دفتر آیتالله شیرازی مکارم آمده است: «جو حاکم در ورزشگاهها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی میشود. اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند. بنابراین لازم است از حضور در این برنامهها خودداری کنند؛ به خصوص این که این برنامهها را از رسانهها میتوانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.»
به این بهانه و بی آن که قصد تفسیر پاسخ یا فتوای آیتالله در میان باشد که از صلاحیت این قلم خارج است و تنها برای رفع نگرانی دوستداران میلیونی فوتبال میتوان این نکات را یادآور شد:
۱. آیتالله مکارم نفرمودهاند «حرام است» یا «جایز نیست» بلکه گفتهاند «ضرورتی ندارد» یا «مناسب نیست» و آشنایان به مباحث فقهی تفاوت این دو را درک میکنند. خصوصا این که گفتهاند «خودداری کنند» و نگفتهاند این برنامه را «ملغی کنند» و بدین ترتیب میتوان گفت مخاطب آیتالله نه دولت و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که خود زنان هستند.
۲. حضرت آیتالله پیش از این در فتوایی مشهور و شاید بیسابقه استعمال سیگار و انواع دخانیات را حرام اعلام کرده بودند اما در پی آن نه شرکت دخانیات جمهوری اسلامی ایران تعطیل شده و نه عرضه و فروش سیگار غیر قاچاق ممنوع اعلام شده است. بدیهی است که مقلدان آقای مکارم نباید سیگار بکشند و علیالقاعده نمیکشند. در این فقره هم مقلدان این مرجع تقلید یا مراجع دیگر که چنین نظری دارند باید از حضور در ورزشگاهها خودداری یا زنان و دختران خود را نهی کنند.
آیتالله مکارم شیرازی و برخی مراجع محترم تقلید بهرههای بانکی را نیز حرام میدانند یا حداقل در قبال وام و تسهیلات و به صورت مرکب و نه سود سپرده یا برای دیرکردها ولی بانکها هیچگاه به این اعتبار پرداخت بهره یا دریافت دیرکرد را متوقف نکردهاند یا این فتواها عذر موجهی برای نپرداختن بدهیهای بانکی به حساب نیامده است.
در جمهوری اسلامی ایران هر چند مطابق فقه شیعه عمل میشود اما در قالب قوانین مصوب و آییننامههای مدرن است و نه به شکل سنتی و پراکنده و نظرات متفاوت مراجع هم ممانعتی ایجاد نمیکند و مقلدان البته ملزم به رعایتاند و مثالهای سیگار، بهره بانکی، کار زنان، موسیقی و مانند اینها گویا هستند.
در مواردی مانند مسابقه «برندهباش» البته صداوسیما به نظر آقای مکارم عمل کرد چون گویا مقام معظم رهبری نیز چنین خواسته بودند و احساس عمومی هم این بود که بختآزمایی است و تعطیلی آن یک چالش ملی و بینالمللی ایجاد نمیکرد و اتفاقا تأمین نظر مردم بود.
۳. خوشبختانه در سؤال مفروض، پرسشکننده به جنبههای مختلف پرداخته ولی کاش در پرسشهای دیگر یا توضیحاتی که وزیر ورزش و مقامات فدراسیون فوتبال به آقایان مراجع میدهند، یادآور شوند مطلقا قرار نیست دختران کنار پسران ورزش کنند و اختلاطی صورت پذیرد. در واقع لفظ همین «ورزشگاه» سوءتفاهم ایجاد کرده است زیرا زنان به یک «تماشاخانه» بزرگ میروند و به جای نمایش، فوتبال تماشا میکنند و صحبت بر سر تماشاست نه ورزش؛ کمااینکه اکثر تماشاگران چهبسا اهل ورزش نباشند و بهقصد تماشا به استادیوم میروند؛ همانگونه که به سالن سینما یا تئاتر یا کنسرت، با این تفاوت که اینجا ظرفیت تماشاگر بسیار بیشتر است.»