نیما نوح پیشه مدیر مطالعات راهبردی طرح و برنامه شرکت کارت اعتباری ایران کیش با اشاره به اینکه ایران کیش شعار خود را در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک «مسیر سبز پرداخت» وضع کرد و در این راستا اقدامات درخوری انجام داده است درباره برخی از این موارد توضیح داد.
وی گفت : کاهش اندازه رسیدهای کاغذی که توسط پایانههای فروش برای خریداران چاپ میشود، ایجاد گزینه تمایل پذیرندگان به چاپ رسید دوم بر روی اپلیکیشن پایانههای فروش و به روزآوری اپلیکیشن کلیه پایانههای فروش شرکت، در دستور کار قراردادن پروژه حذف رسید پایانههای فروش و ارایه رسید پرداخت الکترونیک به مشتریان ، توسعه بیشتر ابزار موبایل پوز برای مشتریان که ایشان را از طریق صدور رسید الکترونیک بینیاز از چاپ رسید کاغذی میکند، توسعه اپلیکیشن پرداخت پات به عنوان ابزار خریدی جایگزین پایانههای فروش از جمله این موارد هستند .
نوح پیشه اظهارداشت: بعد از عمر مفید دستگاههای کارتخوان فروشگاهی اقداماتی که از سوی شرکتهای ارایه دهنده خدمات پرداخت صورت میگیرد به صورت کلی شامل: روش اول بازآمدی (Overhaul) کارتخوانهای فروشگاهی است که در این روش کلیه قطعات فرسوده که نیاز به تعمیر یا تعویض دارند تعمیر شده و یا با قطعات جدید جایگزین میشوند و دوباره کارتخوان فروشگاهی به چرخه استفاده برگشت داده میشود، روش دوم اسقاط است، سوم فروش: دستگاههای اسقاطی که به دو روش بالا قابل استفاده نمیباشند به صورت کلی به فروش میرسند.
وی اظهار کرد: آنچه در قانون (جدول استهلاکات مالیاتی موضوع ماده 149 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/04/1394) برای استهلاک تجهیزات پرداخت الکترونیک اعم از پوز در نظر گرفته شده است، 5 سال میباشد. اما عملاً و بسته به شرایط استفاده از دستگاه، میتواند عمر مفید آنها به دو سال و حتی کمتر نیز کاهش یابد. به عنوان مثال کارتخوان فروشگاهیای که در معرض آلودگی محیطی یا استفاده بسیار قرار دارد به مراتب دارای عمر مفید کمتری از کارتخوانی خواهد بود که در شرایط محیطی مناسب و استفاده کم به کار گرفته میشود.