یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه با استفاده از کارت سوخت می توان قاچاق سوخت از قسمت جایگاههای سوخت را مدیریت کرد، گفت: استفاده از کارت سوخت روشن میکند که آیا قاچاق سوخت از طریق سوخت گیری مکرر خودروها از کشور انجام می شود یا از طریق تخلف جایگاهداران از جای دیگری سر در میآورد.
به گزارش ايسنا، اسدالله قره خاني با اشاره به الزام استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مرداد ماه بیان کرد: اصل استفاده از کارت سوخت بدون افزایش قیمت و سهیمه بندی یک امر قانونی است و دولت باید زودتر از این به سمت استفاده از کارت سوخت می رفت.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره چرایی استفاده از کارت سوخت بیان کرد: ما امروز با پدیده قاچاق سوخت در کشور مواجه هستیم که مورد اعتراض همگان نیز قرار گرفته است. گاهی نیز در تلویزیون یا فضای مجازی کلیپ هایی پخش می شود که خودروها در صف ایستاده اند که از مرزهای شرقی کشور خارج شوند یا اینکه لنج هایی به کنار دریا آمده اند و لوله کشیده و سوخت را می برند که این مسائل باعث ناراحتی مردم می شود که حق نیز دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: در داخل کشور سوخت به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد اما بنا نیست که در خارج مرزهای ما نیز افراد از سوخت با یارانه کشور ما استفاده کنند و یا سود کلان آن نیز به جیب افراد قاچاقچی و یا سودجو برود.
قره خانی گفت: یکی از راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت می تواند استفاده از کارت سوخت باشد تا مشخص شود که بنزین و حاملهای انرژی که از کشور خارج می شود مربوط به کدام بخش است توزیع یا تولید؟ که خارج از سیستم انتقال می یابد.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص قاچاق سوخت سه پیش فرض وجود دارد یا مربوط به بخش تولید است که خارج از سیستم آن را انتقال میدهند که بنده این امر را بعید می دانم چراکه عمدتا همه پالایشگاههای کشور دولتی هستند. یا در انبارها و مخازن شرکت پالایش و پخش قاچاق اتفاق میافتد و یا در جایگاه های سوخت. در خصوص بنزین و نفت مکان های دیگری نیز می تواند باشد مثل نیروگاه، کارخانجات، بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی. اما ما می توانیم حداقل با استفاده از کارت سوخت قاچاق از قسمت جایگاههای سوخت را مدیریت کنیم.
قره خانی در ادامه تصریح کرد: جایگاه های سوخت تقریبا همگی خصوصی سازی شده اند و عده ای فرصت طلب مواد هیدروکربنیک نظیر مازوت را خریداری می کنند و طی فرآیندی این مواد هیدرو کربنیک را به مواد سبک تر تبدیل میکنند و به بنزین و گازوئیل نزدیک میشوند و شبکههای توزیع نیز بعضا بخشی از سوخت خود را به افرادی که این نوع فعالیت ها را دارند می دهند و سپس با یکدیگر مخلوط می شوند و سپس این ها را صادر می کنند و حتی این سوخت از مبادی رسمی کشور خارج می شود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: کمیسیون انرژی درباره این موضوع هفته گذشته جلسه ای برگزار کرد و از انجمن صادر کنندگان مواد هیدروکربنیک، انجمن صادر کنندگان مواد نفتی، سازمان بازرسی کل کشور، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و شرکت پالایش و پخش دعوت کرده بود و قرار شد کمیته ای در این زمینه در کمیسیون انرژی تشکیل شود و آن ها گزارشات خود را در این زمینه ارسال کنند تا راهکارهای مبارزه با این موضوع را پیدا کنیم. کمیسیون انرژی قرار است با جدیت به این موضوع ورود و جزئیات را بررسی کند.
قره خانی در پایان گفت: یکی از راه های مقابله با قاچاق سوخت همین کارت سوخت است که روشن شود آیا خودروها به صورت مکرر سوخت می زنند و سپس تخلیه می کنند و از مرزهای کشور خارج می کنند و یا اینکه جایگاهداران از دو تانکری که در روز دریافت می کند و حدود ۶۰ هزار لیتر است تنها ۴۰ هزار لیتر آن را فروخته و ۲۰ هزار لیتر دیگر آن از جای دیگری سر در می آورد. استفاده از کارت سوخت حداقل این موضوع را روشن خواهد کرد