سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: سود شرکت های تایرساز داخلی به دلیل تعدیل نشدن قیمت های فروش و افزایش قیمت مواد اولیه کاهش یافته و اخیرا برخی از آنها وارد زیاندهی شده اند.
شرکتهای تایرساز وارد زیاندهی شدند
28 ارديبهشت 1398 ساعت 15:40
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: سود شرکت های تایرساز داخلی به دلیل تعدیل نشدن قیمت های فروش و افزایش قیمت مواد اولیه کاهش یافته و اخیرا برخی از آنها وارد زیاندهی شده اند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: سود شرکت های تایرساز داخلی به دلیل تعدیل نشدن قیمت های فروش و افزایش قیمت مواد اولیه کاهش یافته و اخیرا برخی از آنها وارد زیاندهی شده اند.
«مصطفی تنها» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: عمده مشکل این روزهای تایرسازان تامین مواد اولیه به ویژه مواد خارجی است، زیرا ارز یافت نمی شود، یا امکان انتقال آن فراهم نیست یا طرف خارجی از پذیرش آن سر باز می زند و این مشکلات هر روز بیشتر می شود.
وی وضعیت این روزهای تایرسازان را شرایط «بیم و امید» توصیف کرد و گفت: اخیرا شنیده شد کنلون بانک چین انعطاف بیشتری در همکاری با ایران نشان می دهد و حتی اخباری نظیر افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین، بارقه های امید در دل فعالان این بخش روشن می کند.
تنها یادآور شد: سیاست دولت بر تولید ارزان قیمت لاستیک است، بر این اساس ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه ای نظیر «استیل کورد» (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال) و کائوچو تخصیص می دهد، اما در مقابل برخی دیگر از مواد اولیه همچنین ماشین آلات و قطعات مورد نیاز آنها مشمول ارز دولتی نیستند که به معنای فشار بیشتر به تولیدکنندگان است.
وی اظهار داشت: 45 درصد اقلام مورد نیاز تایرسازان وارد می شود اما در تامین مواد اولیه داخلی مانند دوده، نخ، کائوچوی مصنوعی و غیره نیز با مشکل مواجه ایم، زیرا از آنجا که به دلیل افزایش قیمت ارز میل به صادرات زیاد شده است، تولیدکنندگان داخلی این مواد انتظار دارند مواد اولیه را با نرخ های صادراتی تهیه کنیم.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران از تغییرات پی در پی قیمت مواد اولیه گلایه کرد و افزود: این روزها قیمت اکسید روی به کیلویی 32 هزار و 500 تومان و روغن پراسس به کیلویی 18 هزار تومان رسیده و هر زمان که شرکت ها برای تامین کسری مواد اولیه مورد نیازشان اقدام می کنند، با تورم نرخ ها مواجه می شوند.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که دی 97 آخرین اجازه افزایش قیمت ها به تایرسازان داده شده که البته مستند به ارائه مدارک تا تاریخ سی ام مهر پارسال بوده است؛ به عبارتی تایرسازان با نرخ های متورم امروز تولید می کنند، اما به قیمت آخرین روز مهر پارسال می فروشند.
تنها گفت: با وضع کنونی، سود شرکت ها کاهش یافته و حتی برخی از آنها وارد حاشیه زیان شده اند، در این زمینه مدارک و مستندات جدید برای درخواست افزایش قیمت ها به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.
* توقف برنامه های توسعه ای شرکت ها
این مقام صنفی در ادامه به سیاست تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردات ماشین آلات و تجهیزات تایرسازان انتقاد کرد و گفت: همه شرکت های تولیدکننده تایر برنامه های توسعه ای، افزایش تولید، نوسازی خطوط و ارتقای فناوری تولید را در برنامه داشتند و حتی برخی از آنها سفارشات خود را به سازندگان خارجی ارائه کرده بودند.
وی افزود: با تغییر مقررات ارزی از اردیبهشت پارسال و افزایش نرخ ارز، اکنون این شرکت ها برای تحویل ماشین آلات و تجهیزات خود باید ما به التفاوت نرخ ارز را بپردازند که ارقامی سنگین و خارج از توان تایرسازان است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران خاطرنشان کرد: با تاخیر به وجود آمده و حتی تهدید به شکایت برخی شرکت های سازنده خارجی، اعتبار بین المللی تایرسازان نیز به مخاطره افتاده است.
وی بیان داشت: به این ترتیب، علاوه بر به خطر افتادن افق تولید در نظر گرفته شده، پروژه های توسعه شرکت ها از توجیه اقتصادی خارج شده است.
تنها، به طور نمونه به یکی از شرکت ها اشاره کرد که در سال های اخیر و با توجه به خروج ارز ناشی از واردات تایر باری، برنامه توسعه خود را بر تولید این نوع از تایرها قرار داد و در این راستا به احداث ساختمان، انعقاد قرارداد خرید ماشین آلات و غیره اقدام کرد، اما به دلیل مشکلات ارزی با توقف کار مواجه شده و همه سرمایه گذاری های انجام شده اش راکد مانده است.
وی بیان داشت: پارسال تولید تایر در کشور در مقایسه با سال 96 حدود پنج درصد کاهش داشت.
مطابق آمارها بیش از 33 میلیون حلقه تایر با وزن تقریبی 208 هزار تن تا پایان دی 97 در کشور تولید شد.
کد مطلب: 107892