کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بنیانگذار جبهه اسلامی الجزایر درگذشت

5 ارديبهشت 1398 ساعت 18:37

«عباسی مدنی» بنیانگذار جبهه اسلامی نجات الجزایر روز گذشته در سن ۸۸ سالگی در دوحه درگذشت.


«عباسی مدنی» بنیانگذار جبهه اسلامی نجات الجزایر روز گذشته در سن ۸۸ سالگی در دوحه درگذشت.
به گزارش شفقنا به نقل از بی بی سی عربی، مدنی در سال ۱۹۹۷ میلادی تحت اقامت اجباری قرار گرفت و در سال ۲۰۰۳ آزاد و برای مداوا به مالزی و از آنجا برای ادامه زندگی به قطر رفت.
عباسی مدنی تحصیلات ابتدایی را در شهر سیدی عقبه در استان بسکره در جنوب الجزایر پشت سر گذاشت و در آغاز دهه ۱۹۵۰ به انقلاب آزادی علیه استعمار فرانسه پیوست و پس از استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲، از رویکرد سوسیالیستی دولت الجزایر و احتکار سیاست توسط جزب جبهه آزادی ملی انتقاد کرد.
او از حامیان جمیعت «القیم» در الجزایر بود که در دهه ۶۰ قرن گذشته برای دفاع از ارزش های اسلامی الجزایر تاسیس شد. عباسی پس از آن در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه لندن دکترای علوم تربیتی گفت.
عباسی پس از خروج از الجزایر، با توجه به نقش حزب جبهه اسلامی الجزایر، از گزینه های تاثیرگذار در سیاست این کشور به شمار می رفت.
او در سال ۲۰۰۵ میلادی به صلح ملی دعوت کرد که همه زندانیان سیاسی براساس آن مشمول عفو عمومی می شدند.
گفتنی است موضع جبهه اسلامی نجات الجزایر دربرابر ایران دوگانه بود به طوری که جناح سلفی متاثر از گرایش های وهابی، موضعی خصمانه نسبت به ایران داشت ولی عباسی مدنی رهبر جبهه و جناح میانه رو، مواضع ایران را در برخی مسائل بین المللی نظیر جنگ آمریکا با عراق ستود و کوشید دیدگاه سایر اعضای جبهه را نسبت به ایران تغییر دهد.


کد مطلب: 106563

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/106563/بنیانگذار-جبهه-اسلامی-الجزایر-درگذشت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir