«با آن که با پیگیری شهردار وقت، بودجهای جهت پایدارسازی و مانیتورینگ گود جانبی و پارکینگ برج اختصاص پیدا کرد اما این عملیات انجام نشد. به گفته وی اخیراً در خصوص این مشکل با شورای شهر نامهنگاریهای متعددی انجام شده؛ چرا که عدم بررسی و مانیتورینگ میتواند مشکل فعلی را به یک بحران به معنی نشست و تخریب مرکز همایشها تبدیل کند. به این ترتیب میتوان گفت هر چند در وضعیت اولیه پیشبینیهای کامل برای ایجاد امنیت سازه برج انجام شده اما در صورتی که سیستمهای پایش و نگهداری آن بهروز نباشد اطمینان اولیه برای دور از خطر بودن سازه برج نیز از بین خواهد رفت.»
«با آن که با پیگیری شهردار وقت، بودجهای جهت پایدارسازی و مانیتورینگ گود جانبی و پارکینگ برج اختصاص پیدا کرد اما این عملیات انجام نشد. به گفته وی اخیراً در خصوص این مشکل با شورای شهر نامهنگاریهای متعددی انجام شده؛ چرا که عدم بررسی و مانیتورینگ میتواند مشکل فعلی را به یک بحران به معنی نشست و تخریب مرکز همایشها تبدیل کند. به این ترتیب میتوان گفت هر چند در وضعیت اولیه پیشبینیهای کامل برای ایجاد امنیت سازه برج انجام شده اما در صورتی که سیستمهای پایش و نگهداری آن بهروز نباشد اطمینان اولیه برای دور از خطر بودن سازه برج نیز از بین خواهد رفت.»
به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «طی هفتههای اخیر خبری با عنوان شنیده شدن صداهای عجیب از برج میلاد در فضای مجازی منتشر شد؛ صداهای عجیبی که اگر چه از سوی مدیران این برج تکذیب شد اما برخی کارشناسان و مدیران سابق برج آن را ناشی از ایجاد شکاف و ترکهایی در بخشی از دیوارهای پارکینگ برج دانستند.
مقایسه وضعیت گذشته و کنونی نگهداری و پایش برج میلاد به عنوان یک سازه منحصر به فرد در کشور نشان میدهد همزمان با آغاز پروژه ساخت سازه بتنی برج میلاد طی مراحل مختلف تا پایان عملیات ساختمانی، با استفاده از سیستمهای کنترلی دقیق و آنلاین، حرکت و رفتارهای لرزهای این سازه مورد بررسی و آنالیز قرار میگرفت اما برخی تغییرات به وجود آمده در وضعیت کنترل و نگهداری برج امکان تعیین دقیق وضعیت کنونی آن را از بین برده است. به گفته عباس زرکوب و صنایع پسند، از مدیران سابق برج میلاد بررسیها نشان میدهد تغییر در نحوه بهرهبرداری طرح کلی برج میلاد و جابهجایی در محل استقرار پارکینگ از جهت پایداری اشکالی را به سازه برج میلاد وارد نمیکند. با این حال با توجه به اطلاعات موجود از وضعیت فونداسیون و پی سازه بتنی برج میلاد و همچنین جانمایی پارکینگ طبقاتی و گود رهاشده مربوط به فاز ۲ برج میلاد چند نتیجه مشخص در خصوص وضعیت پایداری برج و سایر سازههای موجود در اطراف آن قابل استخراج است.
در تحلیل وضعیت ترکهای ایجاد شده در طبقات منفی پارکینگ برج میلاد، با توجه به استقلال سازه بتنی برج و پارکینگ، این اطمینان وجود دارد که ترک در سازه پارکینگ خدشهای به سازه برج وارد نخواهد کرد. سازه بتنی برج میلاد با خاکبرداری تپه گیشا جانمایی شده است. نکته مهم آن است که عمده وزن برج از خاک برداشته شده از منطقه تفاوت چندانی ندارد. بنابراین خاک از وزن برج تحت فشار نیست. مطابق با آخرین برآوردها مقاومت خاک معادل ۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بود که نشان میدهد وزن وارد شده ناشی از برج کمتر از این میزان است. علاوه بر این احتمال وجود آب زیرزمینی در محدوده سازه بتنی برج میلاد و کاهش مقاومت پی برج نیز قابل رد است. بررسیها در زمان ساخت سازه بتنی برج میلاد نشان میدهد تا عمق ۱۰۰ متری سازه برج، آب زیرزمینی وجود ندارد بنابراین پی برج روی آب قرار ندارد اما آبی که در گودالهای اطراف برج مشاهده میشود زهابهای سطحی ناشی از بارندگی است که به مرور جذب میشود. در حال حاضر یکی از مسائلی که در خصوص نشت آب ممکن است نگرانیهایی را ایجاد کند مربوط به آبنمای جانبی ساخته شده در محوطه برج میلاد است. از آن جا که در زمان ساخت این آبنما، مسائل فنی به جهت مسدود کردن روزنههای نشت آب رعایت نشده ممکن است زهابهای سطحی را در لایههای خاک اطراف برج ایجاد کند که به مرور جذب میشود و امکان ایجاد مشکل در پایداری برج را ندارد.
دومین نکته آن است که هر چند خاکبرداری انجام شده برای ساخت پارکینگ طبقاتی در محدوده ممنوعه انجام نشده اما ترک ایجاد شده در دیوارههای پارکینگ به نظر میرسد به دلیل عجلهای که در زمان استقرار سیستمهای پیش تنیده (پیش ساخته) در سازه پارکینگ وجود داشت ایجاد شده است اما میتوان گفت این ترکها ربطی به سازه اصلی برج میلاد ندارد و آسیبی را متوجه آن نخواهد کرد. به تعبیر دیگر این ترکها پایداری برج را زیر سوال نخواهد برد و از این طریق برج در معرض واژگون شدن نیست.
سومین نکته در خصوص گودال مربوط به اجرای فاز دوم برج میلاد است که در فاصله چند صد متری نسبت به سازه بتنی برج ایجاد شده است. یکی از مشکلات مهم در خصوص این گودال ناپایداری مربوط به دیوارههای گودال است که چند سال است رها شده. اگر چه از دیدگاه مهندسی مسیر درست آن است که فاصله میان خاکبرداری و شروع عملیات ساختوساز اندک باشد تا به اصطلاح خاک هوازده نشود اما متأسفانه این موضوع در مورد گود کنار برج میلاد رعایت نشده است. از این جهت ممکن است مشکلاتی به جهت پایداری دیوارههای گود ایجاد کند. البته این موضوع به معنای ایجاد مشکل در پایداری سازه بتنی برج میلاد نیست.
در این خصوص رضا میرصادقی از مدیران ارشد برج میلاد در سالهای گذشته با اشاره به دو بازدید اخیر از وضعیت کنونی برج میلاد معتقد است: مطابق با مطالعات انجام شده پایدارسازی دیوارههای گود جانبی برج میلاد که در سال ۹۱ انجام شده حداکثر تا سه سال ضمانت داشته، هر چند تا پایان سال ۹۵ مانیتورینگ انجام شده اما از آن سال به دلایلی بررسیهای دورهای متوقف شده است. به طوری که در شهریور سال گذشته آثار شکافهای نامحسوسی در زیر پارکینگ منفی سه مرکز همایشها مشاهده و در پی آن گزارشی به شهردار وقت ارائه شد. با آن که با پیگیری شهردار وقت، بودجهای جهت پایدارسازی و مانیتورینگ گود جانبی و پارکینگ برج اختصاص پیدا کرد اما این عملیات انجام نشد. به گفته وی اخیراً در خصوص این مشکل با شورای شهر نامهنگاریهای متعددی انجام شده؛ چرا که عدم بررسی و مانیتورینگ میتواند مشکل فعلی را به یک بحران به معنی نشست و تخریب مرکز همایشها تبدیل کند. به این ترتیب میتوان گفت هر چند در وضعیت اولیه پیشبینیهای کامل برای ایجاد امنیت سازه برج انجام شده اما در صورتی که سیستمهای پایش و نگهداری آن بهروز نباشد اطمینان اولیه برای دور از خطر بودن سازه برج نیز از بین خواهد رفت.»